Varför inte köra ett mellan alternativ, det finns ju trots allt bra pannor som inte kostar som ettan. CTC V40 lamda eller effecta lamda, då kanske det blir en slant över till mer accvolym.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Bästa medlemmar! Har ikväll fått en köpare på vedpannan samt pelletsbrännaren. Blev 4000euro rikare! Nu får man börja smida planer :cool:

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
D09
Grattis :)

• Gilla
maghall
  • Laddar…
4000 euro för en begagnad överförbränningspanna och en begagnad pelletsbrännare :wow: ? Det var en mycket bra affär grattis.

Frun korkade just en flaska bubbel! Ikväll har jag eldat sista gången i mitt liv i den pannan! :wow:

• Gilla
D09
  • Laddar…
maghall skrev:
Frun korkade just en flaska bubbel! Ikväll har jag eldat sista gången i mitt liv i den pannan! :wow:
Tänk en extra gång på frugan innan du köper nya pannan också.. :p

Har du fått (obegripliga) 4000 euro för din gamla anläggning så finns det väl ingen anledning att inte köpa den bästa..

Redigerat:
  • Gilla
maghall
  • Laddar…
Jannez69 skrev:
Tänk en extra gång på frugan innan du köper nya pannan också.. :p

Har du fått (obegripliga) 4000 euro för din gamla anläggning så finns det väl ingen anledning att inte köpa den bästa..
Frun säger hon skall ha en ETA, rädd att köpa en MAGA påstår hon.. :) inget beslut dock taget ännu!

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
D09
Klart ;) Nu har hon fått provköra en lexus ;)

Har en Maga 49e som jag kört sen i höstas och tycker att den funkar bra.
Har vart lite problem i början men ändrat inställningarna i PID regulatorn och nu tänder även frugan pannan då det verkar vara ett bevis på om en panna är godkänd.

Lägger i 2 ilägg för att värma upp 5000l+ 700l från 35-90 grader. tar ungefär 8h.

Om du vill ha en panna som det bara är att trycka på knappen efter installation så får du betala mer.

Om du går in för att få en billig anläggning så kan du beställa en Maga hos KVOK som verkar vara Slovakiens Rinkaby rör.
Maga 31 för 1580 Euro+frakt
http://translate.google.se/translat...a=X&ei=WTUmUdfhNcbMsgbd-ICIBw&ved=0CDsQ7gEwAA

• Gilla
D09
  • Laddar…
Kaf75 skrev:
Har vart lite problem i början men ändrat inställningarna i PID regulatorn och nu tänder även frugan pannan då det verkar vara ett bevis på om en panna är godkänd.

Lägger i 2 ilägg för att värma upp 5000l+ 700l från 35-90 grader. tar ungefär 8h.

Om du vill ha en panna som det bara är att trycka på knappen efter installation så får du betala mer.

Om du går in för att få en billig anläggning så kan du beställa en Maga hos KVOK som verkar vara Slovakiens Rinkaby rör.
Maga 31 för 1580 Euro+frakt
[länk]
Vilka inställningar hade du problem med och vad ändrade du? Övertändning, inrykning?

Kaf75 skrev:
Har vart lite problem i början men ändrat inställningarna i PID regulatorn
Elektronik vidrigt ;)

Kaf75 skrev:
och nu tänder även frugan pannan då det verkar vara ett bevis på om en panna är godkänd.
Jannez69 skrev:
Utan separat tändlucka blir det bökigare för fruntimmer och barn att elda!
Men nu tycker jag ni får lov att ge er med era sexistiska skämt :| och det ser inte lättare ut att tända era hightech pannor än vad där är att tända våran järnklump :)

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Betydligt lättare att tända, sota tuberna och aska ur. Det är inget sexistiskt skämt utan bara ren fakta. Min erfarenhet säger mig att väldigt få kvinnor eldar, gör rent i rökgastuberna eller askar ur en traditionell "vedpanna". Dit har inte jämställdheten orkat komma ännu. Utan den uppgiften hamnar oftast på gubben i huset.

Men med spaksotning, och användarvänlighet hos vedpannan finns inget att skylla på längre. Är så enkelt att alla kan elda, sota och sköta om den.

Vilka vedpannor ni andra har eller hur ni resonerar har jag egentligen inget med att göra och för mig får ni gärna ha en öppen brasa på golvet. Köpet av min ETA baseras helt på egna erfarenheter av vedeldning, familj, barn och allt vad livet idag innebär.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
maghall skrev:
Vilka inställningar hade du problem med och vad ändrade du? Övertändning, inrykning?
Settingen för rökgasgivaren var satt i test mode, och innan jag kom på det var det inget som funkade.
Sen justerade jag rökgastempen upp o ner men har satt den till 230 C nu.

Hadde några övertändningar men jag satte för 80% av primärluften som kommer in vid vedluckan (inte vid det viktade spjället) och ser till att packa första ilägget utan luft, så nu funkar det.

Minimal inrykning då fläkten är väl tilltagen.
Under drift går den 20-25% och när du skall öppna luckan kör du upp den till 100%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.