micke_t skrev:
Det där är huvet på spiken när det gäller tomten som kränger Maga. Han har inte en susning om hur tekniken fungerar han är bara försäljare. Ringde några ggr till han när jag hade problem med min panna i början och det enda han svarade var att jag hade ändrat på fabriksinställningarna och då fick jag skylla mig själv att det inte fungerar.
Kan tillägga att det jag ändrat var rökgastempen. Min var inställd på 265gr och i manualen stod det att det skulle vara 235 har jag för mig och då jag frågade honom vilket som då egentligen var fabriksinställning la han på luren.
Är lika för de som köpt Orlan och liknande. Sedan köpet är genomfört lägger de bara på luren om kunden har problem. Eventuellt skyller de på fel vedkvalitet. Blir lätt så då varken tillverkare eller säljare har kunskap om förbränningsteknik. Så mitt råd vid pannköp är att titta hur pannan är uppbyggd. Finns bilder på genomskärningar av bla Solo innova, Effecta lambda och Österrikarna. Titta hur man tillsätter primärluft, sekundärluft och hur man justerar den. Även hur den förvärms.

micke_t skrev:
Det där är huvet på spiken när det gäller tomten som kränger Maga. Han har inte en susning om hur tekniken fungerar han är bara försäljare. Ringde några ggr till han när jag hade problem med min panna i början och det enda han svarade var att jag hade ändrat på fabriksinställningarna och då fick jag skylla mig själv att det inte fungerar.
Kan tillägga att det jag ändrat var rökgastempen. Min var inställd på 265gr och i manualen stod det att det skulle vara 235 har jag för mig och då jag frågade honom vilket som då egentligen var fabriksinställning la han på luren.
Det låter som du är missnöjd med din maga? Varför? Vilka problem har du med den eller haft?

Jag ber TS om ursäkt för att jag försvarar min panna trots att han har sagt att han inte kommer att köpa en sådan, men när min lilla sötnos till drake blir angripen kan jag inte vara tyst ;)

Jannez69 skrev:
Österikarna har en avdelning för utveckling/förbränningsteknik och kompetenta medarbetare. Billigare öststatstillverkare har inte det. De försöker oftast bara kopiera en vedpanna och via billig arbetskraft sälja ett stycke järnklump så dyrt det bara går.

Om du tittar "under huven" så ser man skillnaden. Betydligt billigare och enklare (rent korkade) lösningar. Och får du problem med eldningen, typ inrykning, gengassmällar eller dålig verkningsgrad så får du ingen hjälp. Finns ingen som kan något helt enkelt. Men det kanske du redan vet eftersom du bråkat med din Arimax 240? Som i grunden är just en drake från lågprisländer?
Men vilken järnklump (=drake) sen, om TS panna nu är en drake, så är det en för liten drake i så fall.

Jag har fått bra teknisk support när det gäller min järnklump.

maghall skrev:
Det som skrämmer mig med dyra, mycket elektroniska vedpannor är hållbarheten.
Jag tror att du har helt rätt därför valde jag en järnklump efter mycket efterforskning, som bland annat innebar många timmar på detta forum.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Det är svåra beslut. Därför är jag glad åt forum och kompetens samt erfarenheter som finns att fås från er på detta forum. Imorgon åker jag iväg med frun till närmaste ETAn och proveldar iallafall :wow:

• Gilla
Jannez69 och 1 till
  • Laddar…
Hyltran,
Medlemmar kan också använda sökfunktionen på forumet. Sök på Viadrus så inser de flesta att den pannan passar bäst som blysänke åt båtbojen. :) Den är inte heller miljögodkänd inom många områden. Och om några år kommer dessa tjär-drakar vara förbjudna vid nyinstallation ute på vischan också. Viadrus mfl är gjorda för koks och den strålningsvärme som uppstår. För ved har den på tok för dålig konvenktionsdel. Skulle tro Arimax 240 som TS provat har samma eller snarlik konstruktion.

• Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
D09
maghall skrev:
Det är svåra beslut. Därför är jag glad åt forum och kompetens samt erfarenheter som finns att fås från er på detta forum. Imorgon åker jag iväg med frun till närmaste ETAn och proveldar iallafall :wow:
Lite som att man ska byta sin peugeot 206 och åker och provkör en Lexus

Man kan inte bli missnöjd och det blir riktigt tråkigt att gå tillbaka till peugeoten ;)

Det blir troligvis inte ens kul att provköra en peugeot 407 efter det.

Tror det är den skillnaden du kommer att uppleva i jämf med en österrikare. Men låt glädjeruset lägga sig några dagar så kommer sans o balans tillbaka och man kan fundera på om bekvämligheten eller priset är viktigast för just dig. Tror inte du blir nöjd med en österikare i den klassen och ett vattenmagasin på 1,5m3 kontra den ekonomiska insats du får göra.

Eldandet kommer att bli bekvämare men huset förbrukar fortfarande samma volym energi

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
maghall skrev:
Får se om ni blir kära <3 ;)

Jannez69 skrev:
Hyltran,
Medlemmar kan också använda sökfunktionen på forumet. Sök på Viadrus så inser de flesta att den pannan passar bäst som blysänke åt båtbojen. :) Den är inte heller miljögodkänd inom många områden. Och om några år kommer dessa tjär-drakar vara förbjudna vid nyinstallation ute på vischan också. Viadrus mfl är gjorda för koks och den strålningsvärme som uppstår. För ved har den på tok för dålig konvenktionsdel. Skulle tro Arimax 240 som TS provat har samma eller snarlik konstruktion.
Så har det sagts i många år, och om ni nu mot förmodan skulle ha rätt (nu för femtielfte gången;)) så är jag glad att det redan står en drake i min källare.

Jag vet att de flesta föredrar en annan typ av panna men det gör det desto roligare att förespråka den.

Även om den kanske är gjord för kocks (Kan diskuteras) så är den helt ok på att elda ved, särskilt eftersom att man slipper oroa sig för att keramiken ska gå sönder, och att man ska stöta på problem med elektroniken, fläktar och pumpar. Man slipper jobbiga displayer. Det långa priset, den långa livslängden, och de nämnda sakerna gör det till den mest ekonomiska formen av uppvärmning för vårt hushåll. Och det där med att den har dålig verkningsrad tycker jag att man kan diskutera, vissa mäter den ju som fan läser bibeln. Men eftersom att TS har sagt att han inte vill ha en drake så borde jag kanske vara tyst? Men då får du vara tyst också ;) <3

Jannez69 skrev:
Hyltran,
Vid nybygge så är de redan förbjudna. Och man gör numera ingen skillnad på tätort och skog.

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Vid nybygge så är de redan förbjudna. Och man gör numera ingen skillnad på tätort och skog.
Vilket innebär vadå? Ok..överallt bara ingen stör sig på röken?

nä.. Vid nybyggnation måste du föla Boverkets byggregler. Ingen viardus där.
Om du byter panna och är tvungen att göra en bygganmälan.ingen viardus.
Om du inte behöver göra en bygganmälan så är det ju ingen som vet vad du har för panna.
Klagar grannarna så kanske du får större problem om du har en koks panna från österuropa än om du har en ny panna med låga utsläpp.
OBS detta är bara som jag har tolkat reglerna. Jag är inte jurist 😎

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ni som förespråkar gamla järnpannor som eldar all ved på en gång, åker ni runt i gamla förgasarbilar från -70talet också? Bara för att de är så himla driftsäkra?
Jag har aldrig haft minsta problem med mina två baxipannor men nån elektronik eller pump. alla kör väl laddomat och har en pump även om de eldar i en gammaldags panna?

Hej! Igår proveldade jag en ETA SH 30kw samt en Maga 49kw.

Vi börjar med ETA:n, vilket tråkigt eldande! Den gör ju allt själv! :) Fin panna, robust, lätttänd och driftsäker, det negativa jag kommer på är priset.

Maga:n, i med ved, kvittrande fläkt eftersom den var redan i obalans(3mån använd) samt keramik som spruckit. Känns lite som en "bättre" budget panna mot vad vi redan har, utrustad med sugande fläkt och rökgasgivare men inte så mycket mer.

EDIT: Maga:n har ett stort runt hål i bakväggen, "evakueringshål" som rökgaserna dras emot när man har upp påfyllingsluckan. Min bekanta hade kastat in mindre sågvirke(bitar) och en hade trillat ner genom hålet och skadat fläkten, och på sätt hade fläkten blivit i obalans. Iallafall kändes nog Maga:n också som ett stort steg framåt om man jämför vår Arimax 240, men inte riktigt "hela vägen" iallfall, jag tror jag är missnöjd med eldandet om jag köper en Maga, därför vill jag inte stirra mig helt blind på priserna det skiljer mellan lyxpannorna och budget.

Vi båda fastnade ju såklart för ETA:n, men den är dyr. Men det blir inga förhastiga beslut denna gång och när jag påbörjar renoveringen skall ni såklart få följa med i bilder och text hur det framskrider. Än en gång, jag gillar er som hjälper med tips och erfarenheter och som faktist svarar om det är något man funderar över! (y)

Redigerat:
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Lite som att man ska byta sin peugeot 206 och åker och provkör en Lexus

Man kan inte bli missnöjd och det blir riktigt tråkigt att gå tillbaka till peugeoten ;)

Det blir troligvis inte ens kul att provköra en peugeot 407 efter det.

Tror det är den skillnaden du kommer att uppleva i jämf med en österrikare. Men låt glädjeruset lägga sig några dagar så kommer sans o balans tillbaka och man kan fundera på om bekvämligheten eller priset är viktigast för just dig. Tror inte du blir nöjd med en österikare i den klassen och ett vattenmagasin på 1,5m3 kontra den ekonomiska insats du får göra.

Eldandet kommer att bli bekvämare men huset förbrukar fortfarande samma volym energi
Det blev som du skrev :) Han som hade Ettan som vi besökte igår hade en 2000liters ackumulatortank, som han klarade sig med. Finns det risk på något sätt att vår acktank på 1500liter blir för liten för en såpass effektiv panna som Eta:n?

maghall skrev:
Det blev som du skrev :) Han som hade Ettan som vi besökte igår hade en 2000liters ackumulatortank, som han klarade sig med. Finns det risk på något sätt att vår acktank på 1500liter blir för liten för en såpass effektiv panna som Eta:n?
Det handlar inte om att man ska klara sig tycker jag, man ska han en bekväm uppvärmning tycker jag. 1500 liter är inte mycket och jag tror att värmepumpen kommer att börjar tröttna, ungefär samtidigt som era barn är tonåringar och duschar jättemycket. Jag tror att ni då kommer att gilla om ni har varmvatten som värmas med ved, vid den tidpunkten (Med tanke på att energiskatten lär höjas ännu mer för att våra politiker ska ha råd med sina regeringsplan:p). Jag skulle börja med fler ackumulatortankar sammanlagt 3000 till 4000 liter är väll lagom för er tror jag. Samt att jag skulle sätta in en billigare panna. Vad sa du att den där Ettan kostade?

Men det är ni som vet bäst vad som är rätt för er.

• Gilla
analog och 1 till
  • Laddar…
D09
Det är min uppfattning.

Jag kör med en 40kw/4 m2 tank som jag fyller med 2 ilägg.

Jag kan avvakta tills fyllnadsgraden är mellan 0-60 % innan jag eldar igen. Ingen större stress eller bundenhet. Detta kan jag följa via mobilen så det jag gör i pannrummet är att lägga i ved och tända. Titta på en okaklad vägg och inse att jag inte isolerat klart tanken. Sen går jag och gör annat ;)

Måste du absolut behålla din 1,5 m3 tank så hade nog självtändning varit extra bra då du kan lägga i ett nytt ilägg, låta ilägget dra nytta av eftervärmen och låta pannan starta själv. Den skiter ju i om klockan är 3 på natten ;)

Annars så blir du tvungen att binda upp dig mot att göra 50-75 % ilägg alt anpassa dina tider efter när pannan är tom. Vilket kan vara olika beroende på vad huset förbrukar kontra årstid.

Passa på att koppla på vvb till vedpannan också när du ändå ska byta :)

Men viktigast. Sätt er inte en dålig ekonomisk situation utan utgå från ER ekonomi ;)
Det är ju ingen annan på forumet som kommer att amortera era lån =P

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.