Jo ens egna förutsättningar råder. Man ska göra det man tycker är bäst. Vad blev slutnotan på husbygget?

Då det gäller service och elektronik så har inte något gått sönder. Elektroniken är inte värre än en värmepump och på dessa hör man aldrig det resonemanget. Är det något jag undrar över eller någon parameter som jag vill ändra så loggar bara en "serviceman" in och kollar läget. Uppdateringar etc får jag av ETA och det är bara att föra över via USB.

Men som jag skrev tidigare det finns andra bra pannor. Effecta, Baxi solo innova, CTC V40 + någon enstaka till. Köp en med sugande fläkt. Köp ABSOLUT inte en billig konstruktion som vräker in primärluften högt upp i vedmagasinet. Stående runda rökgastuber är betydligt lättare att sota än rektangulära. Sätt en viska på borrmaskinen och kör rent.

Har du fått något pris på en Effecta lambda med spaksotning? Tänk på att Maga saknar möjlighet att justera förhållandet mellan primär och sekundärluft. Det är fast från fabrik.

Redigerat:
  • Gilla
maghall
  • Laddar…
Jannez69 skrev:
Jo ens egna förutsättningar råder. Man ska göra det man tycker är bäst. Vad blev slutnotan på husbygget?

Då det gäller service och elektronik så har inte något gått sönder. Elektroniken är inte värre än en värmepump och på dessa hör man aldrig det resonemanget. Är det något jag undrar över eller någon parameter som jag vill ändra så loggar bara en "serviceman" in och kollar läget. Uppdateringar etc får jag av ETA och det är bara att föra över via USB.

Men som jag skrev tidigare det finns andra bra pannor. Effecta, Baxi solo innova, CTC V40 + någon enstaka till. Köp en med sugande fläkt. Köp ABSOLUT inte en billig konstruktion som vräker in primärluften högt upp i vedmagasinet. Stående runda rökgastuber är betydligt lättare att sota än rektangulära. Sätt en viska på borrmaskinen och kör rent.

Har du fått något pris på en Effecta lambda med spaksotning? Tänk på att Maga saknar möjlighet att justera förhållandet mellan primär och sekundärluft. Det är fast från fabrik.

Husbygget blev dyrt, det får räcka så. :cool: Det stämmer ju, och i varje kåk ligger ju en värmepump. Har hört att servicen fungerar kanonbra med ETA.

Skall nog begära offerter ännu idag på lite billigare pannor med, typ Effecta lambda. MAGA justerar vel primärluften med hjälp av vikter som styrs från den sugande fläkten? Och det har fungerat bra enligt min bekanta som har eldat denna vinter i Maga 49kw.

Har fått pris på Effecta lambda 35kw med sotningsfunktion, 6800euro hemkörd.

Rätt att vikterna styr luftspjället och luften in till pannan på Maga. Vikterna påverkas av det undertryck som sugfläkt och skorstensdrag ger upphov till. Men likaså saknas möjligheten att justera förhållandet mellan sekundär-/primärluft. Om nu Maga inte sista året ändrat på detta. Så en exakt kalibrerad dragbegränsare är nog bra om man har en Maga. Men har du bekanta som köpt och är nöjda med Maga så varför inte? Maga har ju i alla fall runda stående rökgastuber så konvenktionsdelen är det inget fel på.

Ca 63 000 kr för en Effecta lambda 35. Då tycker jag min ETA sh 40 var billig för 75 000 kr. Men priserna kan ju överlag ha gått upp de sista 2 åren också?

Har du fått några prisuppgifter från Hargassner, Fröling och ETA? Att löda eller koppla in pannan själv eller med hjälp av en bekant är ingen större arbetsuppgift om man gör det under sommaren så man har tid på sig.

ETA har jag fått pris på, 75 tusen + MOMS 24% (inte exakt pris utan ett ungefär).. Pratade idag med Maga försäljarn och han tyckte magan fungerade bra, och ansåg inte att dragbegränsare behövs i min 7meters långa skorsten med 160mm pipa innuti. Men man kunde förbereda på rökröret ifall man tycker man behöver.

Ja min systers gubbe köpte nyligen Maga 49kw och är helnöjd, värmer 2500liter på ett inlägg. 195liters vedutrymme i den. Rökgaserna varierar mellan 230-250 för honom med en stor gammal tegelskorsten utan dragbegränsare.

Jag försöker sälja min gamla Arimax 240 samt min pelletsbrännare Woody 20kw som bäst och återväntar mer offerter.

om du har möjligheten så åk hem till din systers gubbe och be att få provelda den en dag. Då får du ju en egen uppfattning hur saker och ting ligger till om hans påstående stämmer. Vad ligger en maga 49 på för pris?? Och jag hoppas på att du förstår nu att överförbränningspannor bara passar till kaminer =) (har tyvärr en själv) . Lycka till nu, och jag ser fram emot dina framtida beslut om en ny panna!!

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Jannez69 skrev:
Jo ens egna förutsättningar råder. Man ska göra det man tycker är bäst.

Värmepumpar är väll inget annat än krångel?

Jannez69 skrev:
Vill du komma riktigt billigt undan så bevaka blocket. En begagnad solo innova är en kanonpanna. Kolla under isoleringen först bara för det är någon packning man brukar få byta. Finns trådar om det på forumet.

[länk]
Om jag och din bekant inte lyckas få dig till byta ut din 1970-talspanna mot en 1800-talspanna ;) så tror jag att ett begagnat paket i den här stilen är ett bra och ekonomiskt sätt för dig att göra uppvärmningen av ert hus mycket bekvämare. Och så får du pröva på hur det är att ha en underförbrännings med keramik och elektronik :| utan att du investerar särskilt mycket pengar. Du frågade i och för sig om en ny panna men du säger samtidigt att ni inte har hur mycket pengar som helst.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Vad menar du med en 1800tals panna? Baxi solo innova's finnish ser ju ut som farmors torktumlare från 1700-talet :)

Fick pris på en Hargassner 30kw, 12500euro. Roligt att begära offerter och se skillnad. Allt för dyrt för oss iallafall :)

vedklyven skrev:
om du har möjligheten så åk hem till din systers gubbe och be att få provelda den en dag. Då får du ju en egen uppfattning hur saker och ting ligger till om hans påstående stämmer. Vad ligger en maga 49 på för pris?? Och jag hoppas på att du förstår nu att överförbränningspannor bara passar till kaminer =) (har tyvärr en själv) . Lycka till nu, och jag ser fram emot dina framtida beslut om en ny panna!!
Tack för ditt inlägg, jag lider verkligen med dig om du också måste använda en överförrbränningspanna! Jag skall naturligtvis åka och kolla in Magan mera, har varit med och satt brasa i den faktist, men det tog ju som sagt inte mera än 5minuter så skall nog spendera några fler timmar där nästa gång. En Maga 49 ligger på 4000euro med laddomat inräknad.

115 000 för lilla Hargassner 30 kW är på tok för mycket! Märkligt att priserna skenat så mycket på bara 2 år?? Klart euron har ju stärkts mot kronan men ändå?

Tur man hann köpa ETA: an i tid.. :)

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Värmepumpar är väll inget annat än krångel?

Ja, och betydligt svårare att sätta på avskrivning och lyfta momsen på.. En modern lambdastyrd biobränsleanläggning får t.o.m skattmasen att smälta. Speciellt när de läser de låga utsläppsvärdena. :)

maghall skrev:
Vad menar du med en 1800tals panna? Baxi solo innova's finnish ser ju ut som farmors torktumlare från 1700-talet :)

Jag menar en gjutjärnspanna utan elektronik och keramik. En mycket omodern och lågteknologisk panna. Viadrus det företag som har tillverkat min panna har funnits i 120 år och jag har svårt att se att den panna vi har skiljer sig mycket från de pannor som tillverkades i slutet på 1800-talet då företaget grundades. Jag vet väll inte om Viadrus gjorde pannor på slutet av 1800-talet (men det är väll möjligt i alla fall?) och det var kul att vara tramsig och skriva 18000-tals panna tyckte jag :)

Man har råd att kompensera dålig verkningsgrad genom att välja en stor panna om man gör som mig och din bekant :)

Har just haft besök av killen som säljer Eta och vi pratade typ 2 timmar i pannrummet. Fick ett pris på en 30kw som jag nog fastnade för :) det tåls att funderas. Jag har ju redan investerat i en skräp panna, är det dumt att göra det igen när jag funderar på Maga? Borde jag satsa i Etan.. Svåra frågor :confused: varför välja etan istället för maga? Ös på med fördelar snälla ni!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.