Hyltran från Veglemyren skrev:
Hej!

Smart (y)

Jag har en "budget panna" och är nöjd med den. Jag har min viadrus hercules u22 50kw kopplad till en 4 kubiks husqvarna ackumulatortank och värmer 190 km till 20 grader 24h per dygn. Vi duschar och badar flera gånger om dagen på det också, och vi värmer allt vatten med pannan.

Jag tycke att det funkar bra med två till tre obligatorisk besök till pannrummet per dag när det är som kallast, men jag är där oftare bara för att det är så kul att pilla och peta i elden men...

Detta tolkar jag som att ni inte är så förtjusta i att elda med ved, eller i alla fall som att ni inte skulle elda så mycket med ved som ni gör, om ni hade möjlighet att värma ert hus på något annat sätt? Jag skulle även tro att den panna ni har installerat är alldeles för liten eller, (ursäkta att jag frågar) eldar ni med blöt ved?

Om du köper en ny "riktig panna" så tror jag att kommer att ställa till problem? Det känns som att det kan börja koka alldeles för lätt? eller har jag helt fel? En "riktig panna" kanske tål att det börjar koka?

Vad sägs om den tråkiga iden att sätta en pelletsbrännare i den gammal pannan och installera den värmeanläggning ni vill ha den dag då budgeten medger det? Därför att du ändå kommer att vara tvungen att elda ganska ofta även om du kopplar en "riktig panna" till 1500 liter vatten och om ni har en pelletsbrännare så kommer ni inte alls att behöva vara i pannrummet särskilt ofta.
Hej Hyltran! Tack för ditt inlägg!!

Vi gillar absolut ved, kan ju säga dig jag provade med pelletsbrännare förra vintern, ca 25kg/dygn gick det, men vad tråkigt! Och en "extra utgift" på ca. 1500kr/mån för pelleten.. Den ligger nog i garaget på golvet just nu, det är ved som gäller och som vi brinner för :wow:

A.Holm skrev:
En riktig (läs österrikare) börjar inte koka ifall man råkat lägga i för mycket ved.
Den mäter temperaturen i tanken och drar ner effekten när tanken börjar bli fulladdad.
När tanken är fulladdad slår den igen och går i fyrhållningsläge tills det finns utrymme för att elda det som finns kvar i vedmagasinet.

Har haft en Fröling och sett vad smidigt det är när pannan sköter sig själv.
Var i pannrummet max 5 min per dag.
Fyllde 200L ved, tände på (om man inte lät pannan göra det själv) slog igen dörren på pannan, klart.
Vänta 1-2 dagar och upprepa sen proceduren .

Nu är ju premiumpannorna riktigt dyra så att...

Men nåt jag inte skulle välja bort är spaksotning och lambdastyrning.
Tändlucka i nederkant av vedmagasinet är också mycket bra.

Hur kommer det sig att du inte har Fröling pannan kvar? flyttat?
Hur stor tank värmde du upp med pannan? Vad händer ifall temperaturen uppnår max värde i ackumulatortanken? Stannar pannan av sig själv? kokningar? Bildas det mycket sot o gegga i pannan när elden dör ut isåfall? :x

Ja, flyttade till annat hus.

Hade bara 1700L till pannan. Alldeles för lite.
Kunde bara fylla pannan till 75%.
30>80 grader på knappt 2 timmar.
Planen var såklart att utöka volymen men råkade flytta först.

Når den maxvärde går den som sagt ner i fyrhållningsläge.
Stänger av fläkten, stänger sekundärspjället helt men låter primärspjället vara öppet 10%.
Detta för att behålla en liten glödbädd i den veden som är kvar.
När den sedan ser att det finns utrymme för mer värme i tankarna så öppnar den spjällen och startar fläkten igen och eldar upp den ved som finns kvar.

Bildas ingen tjära eller gegga, den brinner ju inte utan låter det bara glöda.

D09
Finns väl en kylslinga och samt putter ut överskott om tempen inte går ner som tänkt

Testade här hemma och den varvade ner sen så släppte den ut överskottet för att inte överstiga tempen.

Googla manual hargassner hv40 så står det massa kul.

Försökte att klista in länken men webbläsaren bråkar.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Pratade också med en gosse som säljer Fröling idag och dom verkar inte fy skam heller! Ca 70t kr för en sådan, S3 modellen

Jag har en 30kw baxi med 2*750l tankar som jag är asnöjd med, köpt begagnad.
Ryker inget, brinner bra, kokar aldrig. Eldar var tredje dag under vintern, var annan dag när det är som kallast. när det är några plus var fjärde dag.
Skorsten är efter en säsong ren och fin. 1,75 inlägg behövs för att fylla tankarna. sotar tuberna på 2min med borrmaskinen.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Nu har vi ➕ 6 grader och jag eldar varje kväll :(

Huddingebo skrev:
Jag har en 30kw baxi med 2*750l tankar som jag är asnöjd med, köpt begagnad.
Ryker inget, brinner bra, kokar aldrig. Eldar var tredje dag under vintern, var annan dag när det är som kallast. när det är några plus var fjärde dag.
Skorsten är efter en säsong ren och fin. 1,75 inlägg behövs för att fylla tankarna. sotar tuberna på 2min med borrmaskinen.
Hur stort är ditt hus? Låter skönt att bara elda varannan dag även om det är riktigt kallt.

D09
maghall skrev:
Nu har vi ➕ 6 grader och jag eldar varje kväll :(
Hade jag nog också fått göra med 1,5 m3 tank :)

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Anders Wahl skrev:
Hur stort är ditt hus? Låter skönt att bara elda varannan dag även om det är riktigt kallt.
Totalt värmer jag upp 100kvm. Källare och övervåning. 50+50 men har ju inte precis 22° i nerevåningen, deremot uppe (souterräng). Men då ska man veta att det är 20cm isolering på vinden och 5-10cm i 50% av väggarna så det är ett energislösande hus idag.

Edit:
En sak som jag har fördel av är att jag kan köra ut väldigt låg temperatur på vattnet eftersom jag har stora areor på elementen. Så vattentempen i tankarna kan oftast köras "i botten" och ändå värma bra.
Har hänt att jag har kommit hem efter att ha varit borta några dagar och tempen i tankarna visar 25° och det är 20° i huset 0° ute.

Redigerat:
  • Gilla
maghall och 1 till
  • Laddar…
Jag har också den fördelen när jag endast eldar för värmen, och en låg framledningstemperatur, runt 30 grader när det är -10? om jag minns helt rätt. Så eftersom ackumulatorvolymen är i nedre gränsen försöker ja använda den lagrade värmen som finns maximalt :) Väntar offert på Fröling S3, finns ju nyare också S4 men verkade inte vara så stor skillnad.

S3 är en lite billigare variant jämfört med S4
De stora skillnaderna är att S4 har lambdastyrning och möjlighet till automatisk tändning.
Ser dock att det går att välja till lambda på S3.
Ska du lägga ut så mycket pengar ska du ha lambda, allt annat är idioti.

Autotändningen kan vara bra, jag använde dock inte den så mycket.
Pannan ska kunna tända upp själv tex när tempen i tankarna kryper under nödvändig framledningstemp.
Man laddar alltså pannan full med ved, sen tänder den upp själv när den ser att det behövs.

Dåliga bilder men tanken är panna och storleken på hus....bor mitt i skogen så ved finns gott om. Har kopplat så vi kan ha solpaneler med som driver på sommaren. De är ej installerade än.

Pannan fungerar kanon. Efter lite krångel.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Ska värma upp detta hus.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
A.Holm skrev:
S3 är en lite billigare variant jämfört med S4
De stora skillnaderna är att S4 har lambdastyrning och möjlighet till automatisk tändning.
Ser dock att det går att välja till lambda på S3.
Ska du lägga ut så mycket pengar ska du ha lambda, allt annat är idioti.

Autotändningen kan vara bra, jag använde dock inte den så mycket.
Pannan ska kunna tända upp själv tex när tempen i tankarna kryper under nödvändig framledningstemp.
Man laddar alltså pannan full med ved, sen tänder den upp själv när den ser att det behövs.
Autotändningen är en senvår, sommar eller tidig höst funktion. Annars riskerar det finnas glöd kvar som antänder.
Kanske funkar längre om man stänger av funktionen med att spara kol :)

Men det är gött att kunna lägga i ett lass när tanken är nästintill full och så drar den igång själv. Du kan t ex göra längre "utflykter" och ändå ha varmvatten utan en elpatron inblandad.

Har data på hur ofta jag eldade under sommaren någonstans men det var typ varannan vecka eller dag 10. Med den funktionen förlänger man den tiden.

Eftersom jag eldar endast för värmen kanske automatisk tändning inte behövs, lamda skall jag nog ha. En återförsäljare på Maga bor ca 10mil bort, så reservdelar finns nära. ETA försäljare cirka 5mil bort, men priset stiger rejält. Svårt val detta, finns för många vedpannor. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.