Ca 2 timmar laddar pannan över till tank.
Total brinntid blir ca 2.5timmar.
 
kricken_:Låter som bra nyheter för min del. Ska bygga om min fd. oljetank till acctank & den är på c:a 3 kubbar sen 750 liter till på det. Har samma panna som du. (V7D)

Med dessa tider går det ju att elda upp tankarna i rimlig temp på rimlig tid. 5 timmar är ju inte hela kvällen ens :)

Hinner man kolla lite på TV sen när man tittat klart på pannan :D
 
Har dock efter lite övrigt testande upptäckt att det inte spela så stor roll som jag todde med ved ilägget.
Det är ett högt drag som ordnar den högre tempen och jämnare förbränningen.
Och iaf min panna som den är justerad nu så fungerar det väldigt bra med 25-26Pa.

Högre eller lägre innebär en försämring.

Dock skall inte detta ses som någon lag utan säkert måste man prova sig fram till vad som passar just sitt system.
 
Hej igen!

Min panninstallation börjar närma sig mot inkoppling av tankarna. Jag har en 500 l. tank med inbyggd vvb, en strömnäs 1500l. och slutligen en till på 500l.

Min önskan är att primärt ladda 500l. med vvb, sedan ladda 1500l. och slutligen ladda 500l.

Har någon en bra/billig lösning på detta problem?

Mvh Johan
 
jw11 skrev:
Hej igen!

Min panninstallation börjar närma sig mot inkoppling av tankarna. Jag har en 500 l. tank med inbyggd vvb, en strömnäs 1500l. och slutligen en till på 500l.

Min önskan är att primärt ladda 500l. med vvb, sedan ladda 1500l. och slutligen ladda 500l.

Har någon en bra/billig lösning på detta problem?

Mvh Johan
Typisk fråga som du ska ställa i ett eget ämne om du vill ha bra med svar. Men ska du parallellkoppla tankarna så gör du det med olika rördimensioner eller strypventiler så du får in mer flöde i 500lit m. vvb än i de andra, inte klockrent men det funkar. Man kan säkert ha en laddventil istället som öppnar vid typ 85gr till de andra tankarna, men det kanske inte blir så billigt.
 
Du kan serie koppla tankarna så får du denna funktion. Men du bör även kunna koppla om till parallellkoplling, för på sommaren när cirkulationspumpen står still, så funkar inte seriekoppling eftersom det är den som laddar ur tankarna.
 
Hej!

Är färdig med min installation, och är väldigt nöjd!
50Kw viadrus laddar 2000l. Har precis genomfört tredje eldningen och ligger strax över 300 grader, tycker den laddar på jättebra.

mvh J
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Grattis till en redig panna till ett bra pris! Gör egna turbulatorer som täcker hela längden så klarar du dig väldans bra.
 
C
Hm, vi har ett insatsrör i skorstenen, men det största dom kunde få i var ett 130 mm ovalt rör, är det för tajt för den största viadrusen?
 
cheetah1 skrev:
Hm, är det för tajt för den största viadrusen?
Kanske kan bli o du tänkt elda på sommarn när draget är som sämst?Själv har ja 200mm o det är lagom det räcker till när det är vindstilla,blir lite segare i starten.Kolla med Transtemper om dom kan räkna ut vilket drag du kan tänkas få i din pipa..:)
 
C
Anläggningen sitter redan där och har suttit där i 11 år, men vi fick sotbrand för ett par år sen, och då upptäckte dom att skorstenen såg ut som om någon tagit random spilltegel, sönderknackat och konstigt och murit ihop en skorsten av, så det stack ut grejer kors och tvärs som det samlades tjära på som sotaren aldrig hade lyckats få bort (dom gick ner och kollade med kamera). Resultatet blev att skorstenen inte fick tas i drift igen utan insatsrör i, och pågrund av alla knöligheter var det största dom fick i 130 mm ovalt.

Nåväl, jag gjorde en uppsättning turbulatorer av gamla kakburkar förra vintern, tror jag, och dom fungerade visst alldeles för bra, för jag fick inget drag alls. Det ryker in när man tänder, och det slår in stora lågor när man öppnar luckan, vilket är lite jobbigt. Det sotar mycket också.
 
Tack!

Kommer att göra tubulatorer och testa vidare.

mvh J
 
hejsan -här händer inte mycket?!! men hemma har det hänt en del... tog bort termostaten i laddomaten så att den började ladda direkt... nu har man en riktigt rolig panna faktiskt! 3,5 timme så e tanken proppad med värme 90-100 grader ÄNTLIGEN
 
_ap_
menar du att tanken fortare blir varm utan termostat?
 
Har nyligen skaffat mig en Viadrus panna och är ute efter lite eldningsskola. Hur uppnår man effektivast förbränning , hur får man s.k blålåga. Är helt ny på detta med vedeldning så alla tips för just denna pannan mottages tacksamt , ska även försöka förbättra pannan efter de tips jag läst här men en lite eldningsskola/guide för nybörjare hade inte suttit fel.

Min utrustning :

5 m 180 mm skorsten (tona modulskorsten med rund rökkanal)
1500 l ack tank
Viadrus V6D
Laddomat 21
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.