150 522 läst · 500 svar
151k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Håller med dig att testen av pannor borde innehålla också uppeldningsfasen.v-g skrev:Hur miljövänliga är superpannorna när man nyss tänt då? När pannan är varm ryker inte en viadrus ett piss om man inte eldar fel.
Det är som att säga att acetylen+syrgas sotar nåt förbannat. Ja visst när man TÄNDER ja, men sen beror det enbart på att man inte vridit på syrgasen. Samma med katalysatorbilar med kall katalysator.
Att mäta effektivitet när pannan är som effektivast är som att mäta förbrukningen för en bil i nerförsbacke. Hela eldcykeln borde vara med. Viadrus har då stora fördelar iom att alla ytor tar upp värme, även rostret.
Miljömupparna har ingen talan utanför stan här eldar & bygger vi som vi vill
Däremot håller jag inte med dig att det är en fördel att alla ytor tar upp värme (=kyler). Den optimala pannan skulle innehålla en förgasnings- och förbränningsdel som skulle uppta så lite värme som möjligt, vara gjord av mineralull, typ. Allt detta för att få till stånd en fullständig förbränning med temp på 900-1000 C så fort som möjligt. Lite massa att värma + ingen värmetransport (=kylning) ger snabbt fullständig förbränning.
Konvektionsdelen däremot skulle däremot behöva överdimensioneras kraftigt och sedan skulle man kunna styra hur stor del av tuberna eller dyl. skulle vara i användning för att uppnå en optimal rökgastemp för just din skorsten oberoende om pannan är nyss sotad eller inte.
Och ta du miljömupparna på allvar, tänk bara på katalysatorn i bilen.
Om inte vi som är intresserade av vedeldning och genom detta intresse också förhoppningsvis lär oss hur man på effektivaste och miljöriktigaste sätt eldar med ved, driver utvecklingen framåt ser jag ingen framtid i småskalig vedeldning hos oss.
mbos
ps är ingen miljömupp, kör terrängbil.
Katalysatorn i bilen tycker jag ÄR en bra grej men liksom superpannor fungerar den inte så bra innan den blivit varm det är lite det jag syftar på.
Kan vara att värmeupptagande ytorna är "för stora" i Viadrusen när man eldar ved men för mig som använder det som en värmeväxlare är det perfekt, förbränningen har ju redan skett i förugnen. Minska på ytorna är ju relativt enkelt som vi sett tidigare i tråden
Vedeldning som det är nu är knappast någon form av miljöförstöring det är ett kretslopp som alla tjänar på och som företeelse så gott som omöjlig att förbjuda.
Bor man i villaområde och eldar så att det ryker som om man eldade bildäck är det knappast pannan det är fel på utan ägaren.
Frågan är ju hur en "gammal gjutjärnare", som trots allt fungerar mycket bra, är att driva utvecklingen framåt? Ska vara modifikationerna i denna tråden då
Är ingen miljömupp jag heller men slösar inte med resurser (varken mina eller andras) i onödan. Dock körs bilen på villaolja
Kan vara att värmeupptagande ytorna är "för stora" i Viadrusen när man eldar ved men för mig som använder det som en värmeväxlare är det perfekt, förbränningen har ju redan skett i förugnen. Minska på ytorna är ju relativt enkelt som vi sett tidigare i tråden
Vedeldning som det är nu är knappast någon form av miljöförstöring det är ett kretslopp som alla tjänar på och som företeelse så gott som omöjlig att förbjuda.
Bor man i villaområde och eldar så att det ryker som om man eldade bildäck är det knappast pannan det är fel på utan ägaren.
Frågan är ju hur en "gammal gjutjärnare", som trots allt fungerar mycket bra, är att driva utvecklingen framåt? Ska vara modifikationerna i denna tråden då
Är ingen miljömupp jag heller men slösar inte med resurser (varken mina eller andras) i onödan. Dock körs bilen på villaolja
För att återgå till vad tråden egentligen handlar om TIPS för VIADRUS ägarna!!.
Så kommer här ett litet tips.
Ni som inte har temperatur känsliga skorstenar alltså att dom klarar 400°C+ så klarar man sig helt utan modifieringar (isolering eller övrigt) elda med primären rätt mycket öppen och lägg in nästan fullt i pannan (grovt i botten och så tunt som möjligt från undre kanten vid ved luckan och nästan upp till tuberna) och ha sekundär luften helt öppen.
På min v7d har jag skruven på primär luckan helt inskruvad och får då en rgt på ca375°C när den är som högst med turbulatorer inne som enda modifiering.
Då tänker de flesta han är ju dum i huve som eldar med så hög rgt.
Men pannan ger högre kW när rgt:n stiger och tiden för att förbränna ett ilägg minskar så rgt förlusterna blir samma i stort sett.
Men iom den ökade primären så är det möjligt att ligga mellan 850-1100°C i glöd bädden och iom det så fri göres alla gaser som finns i veden och förbränns.
Detta med en blå låga har jag helt lämnat efter mycket testande så har jag insett att denna blå låge förbränning oftast uppstår i en överförbrännings panna pga förlåg förbrännings temperatur.
Min panna sotar med detta eldnings sätt nära nog noll.
Hela ved inskastluckan är vit och även tuber och turbulatorer så förbränningen är det inget fel på.
Jag har även ökat draget till ca 25pa för att nå upp i denna höga rgt.
Efter att ha haft ett långt samtal med mattias på lindquist heating så började jag att testa denna metod, bara tid finnes skall jag göra modifieringar för att kunna bränna upp ved ilägget ännu fortare och därmed få ännu högre kW ur pannan jag vill få jämnare primär luft i pannan nu kommer den mesta primären i fronten på pannan.
Stiger rgt för mycket då skall jag börja modifiera den övre delen på pannan igen för att sänka den.
Men först då och jag har redan nu några ideer på hur denna modifiering skall se ut men den kommer på plats först efter att pannan levererar så hög effekt att den nästan kokar med laddomat pumpen på läge 3 med 78°C patron.
Ligger nu på nästan samma temp diff som en 50kw viadrus panna skall en liten bit förbi det sedan skall jag börja modifiera för att sänka rgt så mycket som möjligt.
Så kommer här ett litet tips.
Ni som inte har temperatur känsliga skorstenar alltså att dom klarar 400°C+ så klarar man sig helt utan modifieringar (isolering eller övrigt) elda med primären rätt mycket öppen och lägg in nästan fullt i pannan (grovt i botten och så tunt som möjligt från undre kanten vid ved luckan och nästan upp till tuberna) och ha sekundär luften helt öppen.
På min v7d har jag skruven på primär luckan helt inskruvad och får då en rgt på ca375°C när den är som högst med turbulatorer inne som enda modifiering.
Då tänker de flesta han är ju dum i huve som eldar med så hög rgt.
Men pannan ger högre kW när rgt:n stiger och tiden för att förbränna ett ilägg minskar så rgt förlusterna blir samma i stort sett.
Men iom den ökade primären så är det möjligt att ligga mellan 850-1100°C i glöd bädden och iom det så fri göres alla gaser som finns i veden och förbränns.
Detta med en blå låga har jag helt lämnat efter mycket testande så har jag insett att denna blå låge förbränning oftast uppstår i en överförbrännings panna pga förlåg förbrännings temperatur.
Min panna sotar med detta eldnings sätt nära nog noll.
Hela ved inskastluckan är vit och även tuber och turbulatorer så förbränningen är det inget fel på.
Jag har även ökat draget till ca 25pa för att nå upp i denna höga rgt.
Efter att ha haft ett långt samtal med mattias på lindquist heating så började jag att testa denna metod, bara tid finnes skall jag göra modifieringar för att kunna bränna upp ved ilägget ännu fortare och därmed få ännu högre kW ur pannan jag vill få jämnare primär luft i pannan nu kommer den mesta primären i fronten på pannan.
Stiger rgt för mycket då skall jag börja modifiera den övre delen på pannan igen för att sänka den.
Men först då och jag har redan nu några ideer på hur denna modifiering skall se ut men den kommer på plats först efter att pannan levererar så hög effekt att den nästan kokar med laddomat pumpen på läge 3 med 78°C patron.
Ligger nu på nästan samma temp diff som en 50kw viadrus panna skall en liten bit förbi det sedan skall jag börja modifiera för att sänka rgt så mycket som möjligt.
Kontentan av mitt föregående inlägg blir.
Vill du ha en lång brinn tid och lite bättre miljövärden isolera pannan som ante_b gjortoch även jag själv förut.
Har du en skorsten som tål högre temp så har du samma verkningsgrad men större ved utrymme högre kW och ca 100-150°C högre rgt utan modifieringar med med mera primär.
Med isolering håller man rätt temp i glöden med lägre rgt och även lägre kW iom att man även måste isolera under tuberna som är en väldigt stor värme upptagande yta.
Vill du ha en lång brinn tid och lite bättre miljövärden isolera pannan som ante_b gjortoch även jag själv förut.
Har du en skorsten som tål högre temp så har du samma verkningsgrad men större ved utrymme högre kW och ca 100-150°C högre rgt utan modifieringar med med mera primär.
Med isolering håller man rätt temp i glöden med lägre rgt och även lägre kW iom att man även måste isolera under tuberna som är en väldigt stor värme upptagande yta.
Det här ser väl inte så hemskt ut för en omodifierad miljöbov
Börjar vara dags för en sotning dock. Får väl öppna luckan och blåsa hårt så är det borta
Börjar vara dags för en sotning dock. Får väl öppna luckan och blåsa hårt så är det borta
Redigerat:
Japp en halv panna med blörk och resten napalm.
Det är fan en konst detta med att lära sig hur man skall elda pannor.
Precis när man tror att alla svar finns där då hittar man en helt ny infalls vinkel och då ställs allt på ända.
Jag tror stenhårt nu på detta med spridd primär luft och en livlig förbränning just nu skiter jag i rgt den skall jag fixa i ett senare skede när pannan brinner som jag vill.
Mina tankar styrs mycket nu av en sak som mattias på lindquist heating sa till mig allt som byggs börjar från botten sedan går man uppåt.
Och där har han rätt man måste ha så bra förutsättningar som möjligt innan man börjar med isolering osv det är därför så många av mina projekt gått ett steg fram och två tebax.
Det är fan en konst detta med att lära sig hur man skall elda pannor.
Precis när man tror att alla svar finns där då hittar man en helt ny infalls vinkel och då ställs allt på ända.
Jag tror stenhårt nu på detta med spridd primär luft och en livlig förbränning just nu skiter jag i rgt den skall jag fixa i ett senare skede när pannan brinner som jag vill.
Mina tankar styrs mycket nu av en sak som mattias på lindquist heating sa till mig allt som byggs börjar från botten sedan går man uppåt.
Och där har han rätt man måste ha så bra förutsättningar som möjligt innan man börjar med isolering osv det är därför så många av mina projekt gått ett steg fram och två tebax.
inte en anning, det är ju mest en referens så man vet när man ska sota
om den sen visar 175 eller 185 spel nog inte så stor roll.
På min panna med rgt original sitter den som din just efter tuberna, bara man inte
sätter den efter dragluckan!
om den sen visar 175 eller 185 spel nog inte så stor roll.
På min panna med rgt original sitter den som din just efter tuberna, bara man inte
sätter den efter dragluckan!
Har nu vid ytterligare tester insett att ved skall läggas in dikt an mot framkant på pannan så att det blir ett mellan rum mot bakväggen.
Då blir det jämnare spridning av primärluften och en bättre/jämnare förbränning.
Min v7d lämmnar ca 50-55kW nu vid eldning så det går rätt fort att fylla tankarna.
Förbränningen är det absolut inget fel på och ved förbrukningen är låg skulle tro att med lite fin justeringar så fyller man istort sett 1500liter 50°C på ett ilägg.
Som enda modifiering nu har jag mina hemma gjorda turbulatorer.
Lite av mina inställningar om någon är ny fiken.
1. Skruven på primärluckan har jag dragit i botten så primären är rätt mycket öppen.
2. Sekundären är fullt öppen.
3. Draget har jag ställt på 25-26Pa.
4.lägger in veden diktan mot framändan på pannan så att det bildas en springa på ca 5cm mot bak väggen.
5.Tänder från toppen grövre ved i botten och fin ved längst upp.
Om det blir bakslag genom sekundärluften öka draget lite gör dock små justeringar när man börjar närma sig idealet så gör små små justeringar stor skillnad.
Rgt pendlar mellan 320-350°C det tycker jag är godtagbart när jag lyckas pressa ur det sista så skall jag göra några mindre modifieringar för att sänka rgt det räcker att göra två plåtar som står precis framför tuberna som förlänger rökgasvägen så sänks rgt ca 40-50°C (bilder kommer senare det kan dock dröja ett tag).
Dock kan jag inte märka att denna ökade rgt inverkar något på effektiviteten för iom att kW har ökat så mycket och där igenom minskat brinn tiden så minskar även rgt förlusten trots högre temp.
Har ni problem med er viadrus så tycker jag att detta är helt klart värt att testa jag vart förbluffad över hur väl det fungerade.
Angående värmen i pannan så kan jag meddela att det går att få upp tempen så pass att tom gamla tjär beläggningar i pannan brinner upp.
Jag gjorde en laddning med endast mindre ved och stickor då brann givaren till min termometer upp den skall tåla 1100°C så tempen i glödhärden är det inga problem att hålla(1400°C var sista siffran som flimrade förbi).
Skulle är tro att den inte är så dålig för miljön iom att jag höll konstant över 900°C framför tuberna så de mesta som går att förbränna borde bli förbrännt.
Då blir det jämnare spridning av primärluften och en bättre/jämnare förbränning.
Min v7d lämmnar ca 50-55kW nu vid eldning så det går rätt fort att fylla tankarna.
Förbränningen är det absolut inget fel på och ved förbrukningen är låg skulle tro att med lite fin justeringar så fyller man istort sett 1500liter 50°C på ett ilägg.
Som enda modifiering nu har jag mina hemma gjorda turbulatorer.
Lite av mina inställningar om någon är ny fiken.
1. Skruven på primärluckan har jag dragit i botten så primären är rätt mycket öppen.
2. Sekundären är fullt öppen.
3. Draget har jag ställt på 25-26Pa.
4.lägger in veden diktan mot framändan på pannan så att det bildas en springa på ca 5cm mot bak väggen.
5.Tänder från toppen grövre ved i botten och fin ved längst upp.
Om det blir bakslag genom sekundärluften öka draget lite gör dock små justeringar när man börjar närma sig idealet så gör små små justeringar stor skillnad.
Rgt pendlar mellan 320-350°C det tycker jag är godtagbart när jag lyckas pressa ur det sista så skall jag göra några mindre modifieringar för att sänka rgt det räcker att göra två plåtar som står precis framför tuberna som förlänger rökgasvägen så sänks rgt ca 40-50°C (bilder kommer senare det kan dock dröja ett tag).
Dock kan jag inte märka att denna ökade rgt inverkar något på effektiviteten för iom att kW har ökat så mycket och där igenom minskat brinn tiden så minskar även rgt förlusten trots högre temp.
Har ni problem med er viadrus så tycker jag att detta är helt klart värt att testa jag vart förbluffad över hur väl det fungerade.
Angående värmen i pannan så kan jag meddela att det går att få upp tempen så pass att tom gamla tjär beläggningar i pannan brinner upp.
Jag gjorde en laddning med endast mindre ved och stickor då brann givaren till min termometer upp den skall tåla 1100°C så tempen i glödhärden är det inga problem att hålla(1400°C var sista siffran som flimrade förbi).
Skulle är tro att den inte är så dålig för miljön iom att jag höll konstant över 900°C framför tuberna så de mesta som går att förbränna borde bli förbrännt.
Redigerat: