150 523 läst · 500 svar
151k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
En halvpanna för mig är att lägga i ved upp till övre kanten på nedre luckan.Omöjligt att säga vad det blir i liter,eftersom vedlängden varierar.Går ja på kilo o väger veden så har ja för mig det gick åt 59kg ved att värma 3000l från 30g-85g.I år har ja bara dålig ved typ torrgran,då går det åt några kilo extra.Numera är ja rätt så nöjd med pannan så ja bryr mig inte om att väga så ofta,ja eldar bara._ap_ skrev:
Hela iden med en vedpanna är enligt mig att det ska räcka med ett vedinlägg per dygn vid -20 grader. Låter som viadrus inte är något för mig ändå även om jag enligt kalkyl inte gör av med mer än ca 100 kw per dygn i värme vid -20. Varför jag fastnade för viadrus var dels att jag kunde använda 90cm ved = lite vedhantering. Gjutgjärn och avsaknad av keramik = lite underhåll och reservdelar. Jag ser det hela på 40 år. Att verkningsgraden inte är den bästa gör mig inget då jag har gratis tillgång till ved.
Men min olycka blev väldigt kortvarig efter att ha kikat på kotly.com med deras pannor och priser. Vad tror ni om en ATMOS DC 40SX eller ATMOS DC 50S hur många kW klarar den ladda på ett inlägg vs. viadrus? Men håller en atmos i 40 år? Vore skönt om pannan håller tills jag går i pension åtminstone. Hur mycket har jag då spenderat på keramik? Kanske skulle starta en ny tråd..
Men min olycka blev väldigt kortvarig efter att ha kikat på kotly.com med deras pannor och priser. Vad tror ni om en ATMOS DC 40SX eller ATMOS DC 50S hur många kW klarar den ladda på ett inlägg vs. viadrus? Men håller en atmos i 40 år? Vore skönt om pannan håller tills jag går i pension åtminstone. Hur mycket har jag då spenderat på keramik? Kanske skulle starta en ny tråd..
Jag gör nog av med runt 100-150liter ved när jag fyller 1500lit från 30-90gr vid ungefär -5gr ute. Blandat tallved, gran och björk. Har också rätt varierande längd på pinnarna. Jag lägger nog i runt 40lit per gång.
Varför skulle den inte bli godkänd av sotaren?vedklyven skrev:tänk både en och två gånger ni som funderar på en viadrus. denna panna kan inte bli godkänd av sotare om inte man använder pelletsbrännare eller en förugn. det kommer att bli mer jobb med denna panna än tex underförbränningspanna-det kommer man inte ifrån! den e kanonfin ni som ska köra pellets i den om man köper till keramiken till den (har själv prövat) men att få rökgaser på över 700 grader som det har talats om e stört omöjligt-själv har jag toppat 320 g. med en rejäl övertändning men inte mer.(kan va turbelatorenas förtjänst)
Här uppe så var det sotaren som tipsade mig om denna panna som han tyckte var bra viadrus alltså.
Blir den inte godkänd så är det ju bara att hänga i en gammal oljebrännare så vips är det en värmeväxlare.
Vedförbrukning har jag inte en susning om när det är kallt. Har mest eldat på höst/vår då inte solvärmen funkar så vidare bra. Dessutom kört väldigt lite "bra" ved och väldigt mycket crap & byggavfall.
Nu kör jag med spånförugn (Iwabo).
Hur länge en panna håller kan ingen säga, fiseldar man i en plåtis kan den ju ryka på väldigt kort tid. Men sotar man och håller rent kan även en plåtpanna hålla väldigt länge. Min förra var sen -64 eller hur det nu var. Höll iaf tills i fjol.
Vedförbrukning har jag inte en susning om när det är kallt. Har mest eldat på höst/vår då inte solvärmen funkar så vidare bra. Dessutom kört väldigt lite "bra" ved och väldigt mycket crap & byggavfall.
Nu kör jag med spånförugn (Iwabo).
Hur länge en panna håller kan ingen säga, fiseldar man i en plåtis kan den ju ryka på väldigt kort tid. Men sotar man och håller rent kan även en plåtpanna hålla väldigt länge. Min förra var sen -64 eller hur det nu var. Höll iaf tills i fjol.
här nere måste alla pannor va miljögodkända-nyinstallationer. allt enligt sotardistriktet,rätta mig gärna om jag har fel. när min sotare fick veta att jag skulle sätta in en viadrus sa han- du, den godkänner vi aldrig för den e inte miljögodkänd.kricken_ skrev:
Jag har mailat en kille på boverket.Återkommer med svar
Hej!
Tack för många bra svar!
Håller på och förbereder för viadrus 30Kw och läser om rökrör. Är det någon här som som kan förtydliga rökrörsdiameter 160mm?
Betyder det innerdiametern på rör som skall appliceras på panna är 160mm?
Var o hämtade cortenskorsten idag 180mm 6m lång..
Mvh/ Johan
Tack för många bra svar!
Håller på och förbereder för viadrus 30Kw och läser om rökrör. Är det någon här som som kan förtydliga rökrörsdiameter 160mm?
Betyder det innerdiametern på rör som skall appliceras på panna är 160mm?
Var o hämtade cortenskorsten idag 180mm 6m lång..
Mvh/ Johan
Min Viadrus panna godkände inte sotarn först vid ny installation,sen 2år senare vid brandskyddskontrollen så frågade ja honom hur vi skulle göra med pannan,den är inte miljögodkänd?Ingen fara Boverket har släppt på sina regler nu fick ja till svar,moderna vedpannor ligger på en 250 i rgt.
Verkar det va,160mm längst ut mot skorsten.Koniskt,blir grövre mot pannan.Mitt rökrör är 200mm utvändigt,det som sitter mellan panna skorsten.Går nog bra med 180mm oxå.jw11 skrev:
Hej igen!
Är det någon Viadruseldare som har någon smart reglering av sin vedpanna då acktankarna börjar bli fullt laddade?
Hade ju varit rätt skönt att kunna strypa luftflödet med automatik till pannan då
tempen i acktank samt panna är tex 85grader.
mvh Johan
Är det någon Viadruseldare som har någon smart reglering av sin vedpanna då acktankarna börjar bli fullt laddade?
Hade ju varit rätt skönt att kunna strypa luftflödet med automatik till pannan då
tempen i acktank samt panna är tex 85grader.
mvh Johan