jw11 skrev:
Hej igen!

Är det någon Viadruseldare som har någon smart reglering av sin vedpanna då acktankarna börjar bli fullt laddade?

Hade ju varit rätt skönt att kunna strypa luftflödet med automatik till pannan då
tempen i acktank samt panna är tex 85grader.

mvh Johan
Man lär sig med tiden hur mycket ved man kan lasta in för att inte överfylla(koka) sina tankar.:)(Tyvärr är det inte alla som begriper det här på forumet då dom måste gå över till fliseldning)

Redigerat:
_ap_
knekten skrev:
Man lär sig med tiden hur mycket ved man kan lasta in för att inte överfylla(koka) sina tankar.:)(Tyvärr är det inte alla som begriper det här på forumet då dom måste gå över till fliseldning)
undrar bara vad du grundar det på?
att jag alltid kokade tankarna och var tvungen och börja elda flis?

jw11 skrev:
Hej igen!

Är det någon Viadruseldare som har någon smart reglering av sin vedpanna då acktankarna börjar bli fullt laddade?

Hade ju varit rätt skönt att kunna strypa luftflödet med automatik till pannan då
tempen i acktank samt panna är tex 85grader.

mvh Johan
Nej, men det är inte nåt större problem, inte för mig iallafall. Jag har radiatorreturen direkt på laddledningen så det vattnet går direkt till pannan. Och jag brukar inte ladda till 100gr annat än när det är kallt. Sen så har jag tryckexpansion, det gör att det inte kokar när man passerar 100gr. Har varit upp i runt 105gr utan problem, men man lär sig hur man ska elda.

Andreas_Hansson
Andreas_Hansson skrev:
Jag har mailat en kille på boverket.Återkommer med svar
Fick svar från min lokale energirådgivare

Finns det lag krav på att en vedpanna måste vara miljögodkänd?
[SIZE=+0]Ja, via miljöbalken i tätbebyggt område.
[/SIZE]
Spelar det någon roll om man bor i tätort eller mitt i skogen?
[SIZE=+0]Ja, mitt i skogen störs inga grannar.
[/SIZE]
Gäller det bara vid nybygge?
[SIZE=+0]Vid nybygge och nyinstallation, men så småningom även befintliga.
[/SIZE]
Får sotaren godkänna en installation av en icke miljögodkänd vedpanna som eldas mot en ack tank?
[SIZE=+0]Sotaren gör ingen miljöprövning, men skulle klagomål uppkomma vid eldning måste kommunen göra en utredning som kan leda till krav på byte av värmesystemet.[/SIZE]

Vad jag kan se i boverkets byggregler så står det inget om att pannan måste ha godkänt resultat i typ sp miljötest det enda som står är vilka utsläpp pannan måste klara.
Så om man ber en firma att göra en rökgasanalys och man klarar den så att det finns bevis för utsläppen från pannan är godkända så kan dom ju knappast tvinga en att kasta ut pannan.

Sen skall det ju vara intressant att veta hur dom skall lyckas med att tvinga en att byta ut en befintlig panna i framtiden.
Då borde ju rimligtvis tex alla bilar som inte stödjer senaste euro avgasnormen också bli förbjudna iom att det finns renare alternativ.

Undra vad som händer om kommunen får ett klagomål på en anläggning som är miljögodkänd skall dom tvinga en att byta till bergvärme då.

_ap_
Jag tolkar det som att duger man att elda sin anläggning är det inga problem,
men köper man en panna som är mer svår eldad och så kanske man har lite brist på engagemang kan ett byte bli aktuellt.
För kommunen är det lätt ordnat att man byter system, vite kallas det..
I tyskland får man inte köra i dom största städerna utan partikel filter på sin diesel bil, har hört att något liknande har varit på tal i sverige oxå,
eller så sa dom bara så för att man skulle välja till filter..

För kommunen är det lätt ordnat att man byter system, vite kallas det..
I tyskland får man inte köra i dom största städerna utan partikel filter på sin diesel bil, har hört att något liknande har varit på tal i sverige oxå,
eller så sa dom bara så för att man skulle välja till filter..[/quote] Ja det vore väl enklast för alla parter?Montera ett partikelfilter på skorsten.Tar det kål på röklukten oxå?

_ap_
knekten skrev:
Ja det vore väl enklast för alla parter?Montera ett partikelfilter på skorsten.Tar det kål på röklukten oxå?
Nu vet jag inte hur du fick det till att jag vill montera partikel filter på skorstenen, menade
bara att miljö kraven i allmänhet blir strängare, är nog inte långt borta innan nån
kommer på att man ska ha lambda eller nått annat på sin panna, iallafall i tätbebyggt område..
Är du missnöjd med din panna?
får en känsla av det.

_ap_ skrev:
Nu vet jag inte hur du fick det till att jag vill montera partikel filter på skorstenen, menade
bara att miljö kraven i allmänhet blir strängare, är nog inte långt borta innan nån
kommer på att man ska ha lambda eller nått annat på sin panna, iallafall i tätbebyggt område..
Är du missnöjd med din panna?
får en känsla av det.
Nej ja är inte missnöjd med Viadruspannan!Men det verkar som att många andra hyser agg mot den eftersom man måste ligga o tjata om den är miljögodkänd eller inte.Det vore väl enklare att montera ett partikelfilter på skorsten än tvinga alla som inte har mijögodkända eldstäder att byta panna,vedspis,braskamin?:)

_ap_
knekten skrev:
Nej ja är inte missnöjd med Viadruspannan!Men det verkar som att många andra hyser agg mot den eftersom man måste ligga o tjata om den är miljögodkänd eller inte.Det vore väl enklare att montera ett partikelfilter på skorsten än tvinga alla som inte har mijögodkända eldstäder att byta panna,vedspis,braskamin?:)
Hyser inte agg varken mot pannan eller ägaren, förstår bara inte
hur man kan motivera att gjutjärn och ingen keramik är bättre
än att bara fylla sin panna en gång, för dom flesta Viadrus ägarna
måste väl till pannrummet flera gånger om dagen?
Eller har jag fel där?
Det är mer det jag funderar på, man menar att den håller i si och så många
år alltså ser man ju investeringen på ruskit lång sikt och i och med det skulle
en lite dyrare panna inte bli så mycke dyrare + att man kommer spara en jäkla massa
arbete sett på 25år.
Att man sen inte kan fylla det vedutrymme som finns utan måste köra "halvbrasor"
skulle jag inte orka med, visste man det när man köpte så okej men
ni har ju märkt det efteråt så jag inbillar mig att många Viadrus ägare inte
riktigt är så nöjd som dom trodde sig bli,
men det är klart priset får ju en att bli glad för stunden.
Personligen skiter jag i vad och hur folk eldar så länge det inte stör mig.
Peace Viadrus ägare ;)

Det jag stävade efter när jag köpte min ved anläggning var ett lågt pris och bra livslängd på grejjerna.
Visst hade jag köpt en panna med modern konstruktion så hade jag sparat ett besök i pannrummet per dag 5min per gång.
Hur många timmar övertid måste jag jobba för att amortera av en panna som är typ 25tkr dyrare blir rätt många 5minuters vändor är jag rädd.
Sedan så håller ju varken keramiken eller fläktar så länge så även dessa skall det jobbas in till gentemot viadrusen humm undra hur många 5minuters vändor (tändningar) vi är uppe i då.
Sedan så är det ju inte ovanligt att gjutjärns pannor håller i 40-50år medan plåt pannor oftast ger upp efter i bästa fall 20-25år.
Jag är nöjd med min panna nu, visst det är en konst att lära sig elda en viadrus riktigt men har man väl lärt sig det så tror jag inte att du hittar någon som klagar.
Dom som klagar är nog oftast dom som inte har tid/intresse av att lära sig.
Förövrigt så använder jag min viadrus helt omodifierad nu pga att mina modifieringar mest hjälpte upp miljövärderna men trasslade till vid ved i ägg endel.
Nu försöker jag att tvärt emot förut köra med lite högre rgt ligger jag på 350°C i rgt och bränner upp veden riktigt fort så blir mina totala rgt förluster mindre än när jag hade runt 200°C men med mycket längre brinntid.

Ved förbrukningen skiljer inte något heller ligger även nu med helt omodifierad panna på 80-85% verkgrad dock bidrar den högre rgt till bättre förbränning pga högre temp i hela ved utrymmet blir precis samma fenomen som vid isolering med keramik dock får man högre kw ut ur pannan.

Sedan är en viadrus rätt eldad inte någon stor miljöbov det är endast ocg värderna som den inte klarar.

Ungefär hur lång tid skulle det ta att fylla tex 3000liter med en Viadrus?

Jocke

Joukko skrev:
Ungefär hur lång tid skulle det ta att fylla tex 3000liter med en Viadrus?

Jocke
Hej!5-6tim brukar det ta för mig om inte tanken är helt tom,typ30g kvar i toppen.Eldar med en Viadrus 50kw.Vad mitt hus förbrukar under eldningen vet ja inte? Ja har 165m2 bostad +40m2 pannrum 25m kulvert.Eftersom ja insett att det skiljer så lite mellen pannorna och min ved är i princip gratis,så räknar ja inte så noga. Ibland går det bättre ibland sämre?Har ja torr fin ved så funkar det bättre,lätt att tända.Ja har insett att det inte bara beror på pannan vilken total verkningsgrad man får,utan det är många faktorer som spelar in.:)

Redigerat:
Hur miljövänliga är superpannorna när man nyss tänt då? När pannan är varm ryker inte en viadrus ett piss om man inte eldar fel.

Det är som att säga att acetylen+syrgas sotar nåt förbannat. Ja visst när man TÄNDER ja, men sen beror det enbart på att man inte vridit på syrgasen. Samma med katalysatorbilar med kall katalysator.

Att mäta effektivitet när pannan är som effektivast är som att mäta förbrukningen för en bil i nerförsbacke. Hela eldcykeln borde vara med. Viadrus har då stora fördelar iom att alla ytor tar upp värme, även rostret.

Miljömupparna har ingen talan utanför stan här eldar & bygger vi som vi vill :D

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
toresnekker skrev:
Man blir jo lite inspirerad av ni som bygger och donar så jag må vel göra et forsök jag också förny panna beställas, så hvad tänkas om det här. Ta luften gjennom primären och föra den gjennom to rör på vardera sider oppå risten. Bokka rören uppåt vid bakveggen och föra dom framåt under tubarne. Plugga röret och borra hål som fordelar luften. Luften borde bli riktig varm när rören ligger i glöden. För varm? Inte så mycket arbete och det snor inte såmycket vedplass i pannan.

Tore
En lite enklare version hade jag på min förra överförbränningspanna. Ett fyrkant rör gick från primärluftsluckansöppning, längs mitten på botten och mynnade ut i övre bakre delen av vedutrymmet (som ett "L"). Detta rör täcktes sedan över i botten, av keramiska stenar (stenarna hade "urtag" för röret. Det var inte alls i vägen. Bara ett tips....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.