Fina bilder Ante:) Kan man få veta eldningsforlöppet? Tenner du på i fra toppen, när och hur mycket legger du i, rgt ved ilägg, använder du dragregulatoren etc? Vart mäter du RGT forövrigt? Har sett på avgasrör i fra Biltema, 50 mm i diameter och 1,5 gods tjocklek, och det ryker på ca 1000 kr för alla deler för min del. Dom er enkle at sette i samman inne i pannan men vet inte hur lenge dom tåler temperaturen. Om man svetsar fast en u-profil på topp og bottenröret kan man isolera imellan med sten. Er lite i tvivel om jag skal satsa på rören eller om det "bara" blir isolering ala' Ante. Noen som har synspunkter på om rör med lufttillförsel (Se skisse litt lenger fram) kommer att gi någon effekt?. Har liten lyst på att blanda inn nån fläkt på pannan.

Tore

toresnekker skrev:
Fina bilder Ante:) Kan man få veta eldningsforlöppet? Tenner du på i fra toppen, när och hur mycket legger du i, rgt ved ilägg, använder du dragregulatoren etc? Vart mäter du RGT forövrigt? Har sett på avgasrör i fra Biltema, 50 mm i diameter och 1,5 gods tjocklek, och det ryker på ca 1000 kr för alla deler för min del. Dom er enkle at sette i samman inne i pannan men vet inte hur lenge dom tåler temperaturen. Om man svetsar fast en u-profil på topp og bottenröret kan man isolera imellan med sten. Er lite i tvivel om jag skal satsa på rören eller om det "bara" blir isolering ala' Ante. Noen som har synspunkter på om rör med lufttillförsel (Se skisse litt lenger fram) kommer att gi någon effekt?. Har liten lyst på att blanda inn nån fläkt på pannan.

Tore
Jag tänder första ilägget i topp, sen lägger jag på medans det är rejält med glöd kvar. Har haft dragluckan helt stängd idag, eller, den öppnar inte vid 200gr rgt. Termometer sitter i ett isolerat rör mellan panna/murstock. Lät dyrt med 1000kr för lite rör... Temperaturen borde inte vara nåt problem tycker jag, de kyls från insidan hela tiden. Är inte heller sugen på fläkt, däremot förvärmd sekundärluft!

Vad ni bygger.. ser ju riktigt fint ut.
Jag skall ta mig i kragen och göra lite modifieringar också till helgen.
Har lite nya ideer om en extra förbränningszon och annan tretiär luft än jag provade förut.
Hoppas att det är lösningen på iaf endel av problemen som uppstår vid ombyggnationerna jag gjort.

Nu är tydligen den nya viadrus överförbrännings pannan miljögodkänd även i sverige.

Och det skiljer inte mycket i konstruktion på den pannan och de viadrus pannor som vi har.

Lite effektivare tuber och annan sekundär luft (bättre spridning på den).

Hej alla viadrus ägare. Jag håller på att bygga hus och planerar att installera en viadrus V10D. Jag är intresserad av hur pass mycket ni laddar era tankar när ni eldar. Så skriv gärna vilken panna ni har samt hur stora tank(ar) och start och slut temp. Tex: V7D 1500liter 30-80 grader, ett fullt inlägg.

Hej!
Ny på forumet, kommer att instalera vedpanna. Står i funderingar om jag ska köpa en viadrus 30kw eller en atmos 30kw.
Det som talar för viadrusen är helt klart inköpspriset, det som talar för atmosen är en panna med fläkt och som sambon enkelt kan elda.

Jag skulle bli glad för synpunkter från viadruseldare, är viadrusen prisvärd?

Har tillgång till nästan gratisved, kommer elda mot 1500l, har en skorsten på 180mm i diameter 5500mm hög...

Mvh J

Ber om ursäkt för stavningen, är bara lite tagen av iver och rödvin...

Har eldat i min v10d (mot 3000 liter ack) i 4mnd nu og ångrar på at jag inte köpte en annan panna. Den har en fin pris och den er robust men det väger inte opp nackdelarne för mig. Man måste, pga sot och tjära, elda i från toppen och bara legge i nån klabbar åt gången när man har bra glöd efteråt. Detta gör at det blir många turer til pannrummet för tanken er laddat. Det er mysigt i pannrummet, men man har jo annat å bruke tiden på. Dragregulatoren oppförer seg heller inte sånn den ska alle gånger, så nå eldar jag utan, så på sluten av laddningen går det på känn när man ska sluta at elda. Tycker också det er mycket sotning, ut och inn med turbulatorer etc. Funderade på å modda pannan, men det minskar vedutrymmet och man er inte garanterad nåt bra resultat. Tar nok den tiden och pengarne och monterer ny panna i sommar. Atmos, Orlan, Calmar...

Tore

Det går åt att man har en rejäl skorsten om man ska ha en panna med självdrag typ Viadrus.Om man mår dåligt av att serva sin vedpanna så kan man lika gärna slänga in bergvärme i kåken.:)

Beror ju mycket på hur man eldar också bevisligen kan man komma upp i bra verkningsgrad på dessa pannor så pannan är det inte fel på även om vissa totaldissar den pga överförbränningen och ej miljömärkt (ej aktuellt längre ;) )

Det existerar inga problemfria pannor än sålänge så att byta är inte säkert det gör något bättre då felet kan ligga annorstädes. Men det är klart sitter man med ett stuprör till skorsten och uselt drag kanske man ska välja nåt annat.

Alla pannor bör sotas minst varannan gång man eldar så där har knappast viadrus någon nackdel, den är ju heller knappast ens i närheten av svårsotad (2-3 minuter om man är långsam).

Sen är veden också av stor betydelse, kan lätt sätta en faktor 3 mellan rivningsvirke och vanlig hyffsad ved. Dvs för att ladda min lilla 750 liters så går det nästan 3 fulla pannor med rivningsvirke medans riktig ved räcker med en.

Min sambo tycker då det är den enklaste panna hon vart med om och så våldsamt händig är hon inte. Bara att hiva in och tända på i stort sett. Sota ur gör hon också utan problem. Dock har turbulatorerna åkt med in någon gång ;)

Dessutom stoppade inte min när det var strömavbrott strax före julen -08 ;)

Och ja jag är starkt partisk! :D

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Sagt ett förr o sägert igen! Ohh my God I love Norrland:)

När man väl lärt sig att elda en viadrus korrekt (det är en inlärnings period likt som med alla pannor) så är den inte varken mer eller mindre effektiv än någon annan panna.
Jag har noga kontrollerat hur mycket ved som jag förbrukar för att värma mina 1500liter.
Och min ved förbrukning skiljer sig nästan inte något mot vilken modern panna du än väljer pga mindre uppstarts förluster.
All denna fina reklam man får från panntillverkare att just deras panna ha typ 90% verkningsgrad säger egentligen inte så mycket iom att den verkningsgraden mätas vid varm panna har du lika små tankar som jag så är en viadrus med 75% verkningsgrad t.o.m effektivare än vissa av dessa teknik monster med 90% verkningsgrad.

Hade jag bestämt så skulle verkningsgraden mätas från kall panna för även om man kallar elden för start brasa eller ngt annat så förbrukas ved och det är ju ved förbrukningen vi vill hålla nere.'

All ved som man stoppar in i pannan för att värma sina tankar skall vägas först då kan man redovisa en verkningsgrad som betyder något för användaren.

Och ja jag är precis lika partisk som de flesta andra som skriver i denna tråd men ensak kan jag då lova att alla som tror att överförbränningens tid är förbi tror väldigt fel.

Finns ju redan en gjutjärns viadrus som är miljögodkänd visa gärna mig den panna med fläktar och sådant som klår den pannan i långa loppet det är samma där som med verkningsgraden.
En panna med rörliga delar och högre pris tror jag har väldigt svårt att slå den viadrus pannan ekonomiskt, lite lägre ved förbrukning, mycket högre reservdels konto, sämre livslängd, och högre pris ofta nästa det dubbla, jag är dålig på ekonomi men jag har svårt att se den stora vinsten i det.

Den enda vinsten som jag ser det i en panna med modern konstruktion är nog bekvämligheten slippa bras eldning vid ytterligare ved ilägg.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Har man bra fin ved tänder man ju om pannan på nolltid också, 1 liter diesel kostar 12 spänn och räcker en månad om man är sparsam & eldar varannan dag.

Startup blir då: hiva in ved (glöm inte vara vårdslös mot den avsaknade keramiken ;) ) in med en tidning som man ändå inte läst, ett tunnare vedträ ovanpoå det sen krydda med lite diesel. Sen fjutta på med ciggen som man har i mungipan eller en tändare ;)

Resten tar dragbegränsaren & draglucka hand om.

Förrutom att jag inte röker så stämmer ovanstående vad gäller mitt vedeldande :D

Just det där med att räkna effektiviteten när pannan är som effektivast känns som en rejäl fuling för att sälja pannor med keramik. Ärligare vore som sagt hela eldcykeln. Vad jag sett och hört av andra med diverse pannor är att det funkar lika dåligt med dyra pannor som med billigt skit när man inte har en aning. En bra vedeldare inser att man aldrig blir fullärd utan fortsätter träna på att elda varannan dag ;)

En sanning är iaf att kombipannor är det absolut sämsta junk man kan ha. Blev själv förvånad när man bytte men tänker man lite kallt så är det ju egentligen självklart när den tidigare i stort sett är en kakburk med utlopp upptill. Min förbrukning blev troligen tredjedelad om vi räknar så :D

Det behövs inte ens diesel! räcker gott med 2 sidor Expressen o lite bös ifrån vedhögen!:)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
knekten skrev:
Det behövs inte ens diesel! räcker gott med 2 sidor Expressen o lite bös ifrån vedhögen!:)
Är helt inne på din linje har man bara torr ved så är diesel lyx:):).

Olje eldning har vi slutat med:D:D

Skulle va lite Norsk diesel isåfall? Kan vi bli mera miljövänliga vi Viadrusägare?;):)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.