Tjata på du:)Vi väntar med spänning ,jävligt intressant att det med små medel går att få till bra resultat;)

Går det att krama ur det lilla sista nu så skall det bli väldigt intressant att göra rökasanalysen.
Förbränningen som har varit hittis har jag förut inte varit i närheten av aldeles blå lila hela övre förbrännings zonen endast något enstaka inslag av gult.

Nu börjar det vara dags för bilder!!!:D

Bilder kommer men jag måste prata med utvecklaren av denna teknik först så att jag inte visar bilder på något som jag inte får.

Annars så är det väldigt blandade resultat på slutet.
Ibland så är pannan någonting otroligt effektiv och med effektiv menar jag att det nog inte finns en serie tillverkad panna som är i närheten av denna effektivitet.
Men och detta är ett stort MEN det är väldigt svårt att hitta optimala inställningar som fungerar under hela eldnings cykeln.

Om ni går i tankar att börja labborera så kan jag rekomendera att köpa en termometer som klarar minst 1000°C det underlättar nått otroligt när man skall ställa in pannan när det går att se på engång vad som händer inte vänta på någon seg rökgas termometer eller dylik.
Det är perfekt att ha en termometer inne i den övre förbrännings zonen då syns justeringarna på sekunden skall man vänta på att rgt skall ändras vet man ju inte riktigt vad som påverkade vad (finns billiga på classe).

Men åter till mina ombyggnationer så är det som jag skrev förut väldigt små marginaler mellan perfekt och rätt dåligt.
Anledningen till att jag inte skrivit mer om mina senaste bravader är att jag ännu inte hittat riktigt rätt i rör längder och justeringar, elden har så olika karaktär beroende på i vilket skede det är ställer jag in pannan perfekt i början blir det skit i mitten och på slutet så det är en väldig massa justering som behövs i dags läget för att hålla förbränningen bra hela tiden.

Men jag har gjort några mindre framsteg under den senast eldningen så jag kanske lyckas ta mig förbi även detta hinder.
Lyckas jag med det då kommer viadrusen att vara GRYM :) men som det verkar nu så är det en väldig massa testande för att nå fram.

Finns det några nyheter från "labbet"?:)

Nej jag trodde att det var på rätt väg men när man får det ena att stämma då fungerar allt det andra sämre.
Tex sotar pannan lite då blir det förhög rgt.
Lagom rgt - dålig verkningsgrad.
Bra verkningsgrad - mycket sot o.s,v .
Men det går framåt men inte lika fort som förut det är en väldig massa mätande av temperaturer så fort man går någon ändring.
Det största bekymmret jag har nu är att bibehålla ca 850°C i glöd bädden nu kan den pendla mellan 500-1000°C med bara någon mm justering av primärluften.
Tyvärr har jag sjuka barn här hemma så det finns inte så mycket tid att labborera på.
Annars så lyckades jag konstatera några modifieringar i helgen som måste göras bara tid finnes.

Redigerat:
Vad tror ni om en cirkulär tub "EBK" med lagom stor diam. för flödet i de 4 med turbulator krympta rökkanalerna. (utan att störa vedinlägg allt för mkt.)
Bomma igen sekundären i Vedluckan och Fläkta med rör från triangeln nedre lucka förvärmd luft upp i bakkant "EBK"+Panna med annan rotationsriktning än det vinklade rökinsuget i kvadranten i bak kant "EBK´n".(i EBK´n roterande rökgaser & motroterande sekundär)
I främre vänster pannhörn tappar man luft till fram kant "EBK"
Eller ev. 4 mindre cirkulära tub "EBK´s" en för respektive rökkanal,samma princip blir kanske ännu bättre och rymligare både ved och rökgasmässigt.
Lägg märke till fläkten från Klasse...3380_viadrus_1.jpg

Redigerat:
Viadrus EBK´s Rev.2 3380_viadrus2_1.jpg
Mvh DanielB
Ps. Fungerar det bra får ju Lindquistarna gärna höra av sig... :)

Redigerat:
Förvärmninig av primärluften har jag funderat på för jag har märkt att om man öppnar primären så sjunker först temperaturen i glödbädden (mest troligt pga kall luft) innan elden ökar i intensitet och därmed värme.
Det är ett av problemen jag har med inställning av pannan för det är lätt att man öppnar primären förmycket iom denna fördröjning av temp ökning.
Sen så skall jag skrota isolerings plåtarna i eldutrymmet det måste till en bättre isolering där för jag tappar temperaturen i glödbädden på tok för fort.
Sen som att det inte var nog med problem redan så är nog inte utformningen av min extra förbrännings zon optimalt gjord måste ta och gnugga tänk protesen lite extra och se om jag kan fixa en bättre.

Hehe konstigt ju bättre man får pannan att fungera desto mer fel hittar jag bara för en månad sedan skulle jag ha varit helt euforisk om jag hade lyckas få till pannan som den är nu.
Men jag har sett potentialen som pannan har och då vill man ju nå ända fram inte bara dit jag är nu.

Men det var intressanta ritningar danne74 undra om det går att bygga nått liknande för självdrag vill helst inte ha någon fläkt (det är nog illa med all keramik som är i pannan nu).

mvh kricken

Ettersom dette er mitt första inlägg på forumet, kommer et lite resyme:

Etter sju års tid i Sverige, va jag mycket inspirerad över all sentralvärme og när man flytter tilbake til Norge og inn i en dårlig isolerad kåk på 350 m2 med inte mindre enn ni eldstäder, var det dax att göra nån grepp. Panna ,tank og div ble köpt inn lite her og där, rörmokaren dök aldrig upp og tiden gikk helt til jeg fann ut att här skjer det inget om jeg ikke gör det själv! Så jeg har knåpat i hop alla rör til et nytt badrum, golvärme og sentralfyranlegget utan att helt veta vad jag har hållt på med. Har frågat många om råd, men det er inte så många som kan så mycket om emnet her i Norge og om det har varit nån med kunnskap som har utalat sig så har dom stort sett bare målat fanden på väggen, men nå har jeg eldat i två tre månader og det funkar og fanden har inte dykt upp änn! Nå, några småtomter er det vel i pannrummet, og her är vel sakens kjärne.

Pannvalget ble en Viadrus VD10 og etter nån tids eldande tyckte jeg at det blev aldeles för mycket sot og tjära. Nå har jag gjennom det her forumet lärt meg å elda från toppen og det har blitt utrolig mye bedre, men det kjänns lite ueffektivt å vente på at det slokker varje gång, för så at elda upp på nytt. Funderer på ny panna, men ser at det er flere som modifiserar så jeg får vel gi det et forsök jeg også.

Jag har koplat bort dragregulatoren på primärluften da denne bara stänger seg når jeg fyrer opp vid kald panna, själv om den fungerade perfekt dagen för vid varm panna. Har satt en metallbit imellan på primären så det er ca 8mm fast springe, og sekundärluften er fullt öppet. Da er det ganska lugna oransje flammar med mer og mindre blåa ispädd. RGT går upp til ca 230 grader ca 25 min og minsker derefter gradvis. Etter 1.30 er det ca 190 grader. Rgt er tatt i rökröret, en halv meter upp fra pannan. Etter ca tre timer er Rgt på 75 grader . Höres det ok ut? Eldar ni också med fast primärdrag.

Har tenkt på det röret som Kricken har på sekundären og möjligheten for å få det lenger inn. Om man borrar ut sekundären så detta hålet blir runt så kan man tre et rör inn etter dörren er stengd.Man må göra en baffelplåt(?) ala' Antes, gärna velvd, oppimot tubarna som har några annleggspunkter som röret kan ligge an på. Röret har en flens som ligger i mot på dörrens yttersida og man kan göra nåt vred for at det skal stanna på plats. Litt omstendigt när man ska elda, men det kansje gir effekt. Hva tror ni Viadruser?

Det ble ett långt inlägg, og mycket Svorsk men ni forstår vel? Håper at diskusionen kan tas opp igjen, for jeg har nog flera fråger snart. Den ferskeste tråden er vel på pelletsinfo, men det er bedre bilder her også er det så ampert der......

Tore

Jag har koplat bort dragregulatoren på primärluften da denne bara stänger seg når jeg fyrer opp vid kald panna, själv om den fungerade perfekt dagen för vid varm panna. Har satt en metallbit imellan på primären så det er ca 8mm fast springe, og sekundärluften er fullt öppet. Da er det ganska lugna oransje flammar med mer og mindre blåa ispädd. RGT går upp til ca 230 grader ca 25 min og minsker derefter gradvis. Etter 1.30 er det ca 190 grader. Rgt er tatt i rökröret, en halv meter upp fra pannan. Etter ca tre timer er Rgt på 75 grader . Höres det ok ut? Eldar ni också med fast primärdrag.

Hej! Ja eldar oxå med fast primärdrag.ja tycker det funkar okej,man orkar fan inte hålla på å släppa ut en massa plåtar o keramik varje gång man ska tända i pannan.Så länge ja inte gör av med mera ved än mina bekanta som har pannor med fläkt o keramik tänker ja att fortsätta elda så i min.:)

Hur ofte sotar ni pannan? Tas turbulatorene ut varje gång för at tubarna skal sotas eller sotas bara undersidan? Min panna blir bara renare ock renare etter jeg började med toppeldning, men ventetiden er lång ifrån pannan har mistat effekt til at all glöd er borta. Hur lång tid har ni imellan iläggen?

Tore

Hej! Ja brukar sota varje gång ja ska elda,Sotar med en viska från Jula, brukar dra ett par drag i tuberna, ja har egen gjorda turbolatorer i (fyrkantsrör).Dom går lätt att dra ut.Ska se om ja hittar bilderna på dom?:) Ja brukar nästan lägga i full panna första ilägget,lägger fullt upp till övre kanten på nedre luckan,sen 2st feta bitar högst upp 1mot varje sida.Då bildar ilägget som ett U.Sen tändppper o stickor i mitten,då kommer lågorna för det mesta gå i mitten mot sekundärluften.Iläget brinner väl en 2,5h,sen lägger ja bara i 3-4st bitar åtgången tills eldningen är avklarad.

har satt nytt rekord för min del! fick upp min tank 85 topp-75 botten....... monterade en gammal oljebrännare som jag moddade och körde på med fläkten ovanför primären rakt mot veden...jäävlar vilken glöd:D de bästa e att de går åt betydligt mindre ved!! och på kortare tid..

Redigerat:
Jag har fortsatt att laborera med plåtar m.m. men är tillbaka med eldfasta stenar i taket. Kör med tre stycken längst in (typ i pyramid) och en på vardera sida utanför dessa. Det koncentrerar rökgaserna framför sekundärluften. Jag har fastnat för stenarna p.g.a. att dessa håller värmen och tänder vätgasen som bildas vid nytt ilägg förutsatt att man inte väntar tills rgt går under 150gr. Ser ganska kul ut när det bara brinner just under stenarna. Jag skulle aldrig orka vänta och tända om, tycker dessutom att det funkar sämre för då har stenarna hunnit svalna och det blir mer sot (man ser att det lägger nytt sot på stenarna som är rena vid avslutad eldning). Jag kommer att göra en hållare för stenar på båda sidorna för högre temp, det verkar vara en förutsättning att man isolerar med sten om man både ska hålla nere rökgastemperaturen(farten på rökgasen genom tuberna) och ha god förbränning(hög temp i pannan).

Jag har även gjort ett mindre lyckat försök att få förvärmd sekundärluft med hjälp av en plåt innanför nedre luckan. Plåten har jag stående distanserad så att primärluft kan smita upp genom första "luftraden" i rostret mellan luckan och plåten och ut i höjd med undre kanten på övre luckan. Det blir superförbränning förutsatt att man har primärluftspjället helt öppet, annars sög det bakvägen. :D Blev lite för hög rökgastemp med helöppen primär, men födde såklart nya idéer.

Ska nog ta upp ett hål i undre luckan (ovan primärluftspjället) och böja upp ett rör med värmeflänsar den vägen, sen kan man göra ett titthål av gamla sekundärspjället. På det här sättet kan man grena sekundärluftröret och dra det hur långt in som helst i pannan. Får se när man får tid med det...:rolleyes: Hade även tänkt använda rören som hyllor för "takkeramiken" för att få maximalt med värme i sekundärluften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.