256 561 läst · 614 svar
257k läst
614 svar
Tips för Tysklands shopping av verktyg
För info så loggade jag precis in på mitt konto på Digitalo och fick ett meddelande om att de just nu inte skickar utanför Tyskland, men jobbar på en ny teknisk lösning (lanseras under 2015) som kommer att medge detta.
Det var väl ganska längesen de skickade till Sverige, tyvärr.tacho skrev:
Handlar det inte mer om momsreglerna, att om de sålt för x antal hundratusen till ett land så ska det landets moms användas, eller liknande.
Hoppas dock de hittar en permanent lösning.
Nja, något år sedan. Det är väl ganska troligt att de känner ett behov av ett stöd för att hålla koll på om de närmar sig momsgränsen för export till ett visst land. Misstänker att de kanske åkt på en smäll där tidigare.
Hur fungerar de där momsreglerna i praktiken egentligen? Om nu säljaren i Tyskland upplever att det är svårt att hålla koll på dessa gränser och faktiskt försäljning så måste det vara rent omöjligt för svenskt tull att kontrollera detta. Eller för de något slags register? Det skulle ju kunna förklara varför vissa paket sitter fast så länge i tullen i och för sig...
Försäljning till privatpersoner i Sverige upp till 320 000 SEK går under tysk moms. Över gränsen blir säljaren skyldig moms till svenska staten. Det känns väl rimligt att sådant samkörs mellan EU-staters skattemyndigheter.
Törs man handla på tyska ebay?
Jag behöver en interiörlaser och har fått för mig att jag "måste" ha en med 360 graders linjer, så då är det en Bosch gll 3-80p jag tittar på. De är en hel del billigare i Tyskland.
Jag är inte rädd för att säljaren inte ska leverera eller så, men hur är det med kopior? Förekommer det sådant när det gäller verktyg och speciellt då lasrar från Bosch?
Jag behöver en interiörlaser och har fått för mig att jag "måste" ha en med 360 graders linjer, så då är det en Bosch gll 3-80p jag tittar på. De är en hel del billigare i Tyskland.
Jag är inte rädd för att säljaren inte ska leverera eller så, men hur är det med kopior? Förekommer det sådant när det gäller verktyg och speciellt då lasrar från Bosch?
Du ser var säljaren befinner. Kopior från en säljare som bor i Tyskland är nog sällsynt. Se bara till att affären skyddas av Ebay. Har råkat ut för några köp av minne som visat sig vara kopior. Här har både säljare och Ebay trätt in och betalt hela kostnaden. Kina handlar jag inte vissa saker från längre, men annars har jag bara goda erfarenheter av Ebay även om jag fått kopior så har det löst sig.roadss skrev:Törs man handla på tyska ebay?
Köparskyddet täcker sådan också alltså? Det hade jag inte ens tänkt på, tack!
Då kvarstår bara problemet att se om det är en kopia eller inte. Ha de taskig byggkvalitet och tokdålig precision är det ju inga problem men erfarenheten jag har av "moderna" kopior är att det faktiskt är rätt svårt att se.
Får väl slå till och se vad som händer och skulle det vara en kopia och jag inte ens märker det så är det såklart tråkigt men då har den ju iallafall gjort sitt jobb.
Då kvarstår bara problemet att se om det är en kopia eller inte. Ha de taskig byggkvalitet och tokdålig precision är det ju inga problem men erfarenheten jag har av "moderna" kopior är att det faktiskt är rätt svårt att se.
Får väl slå till och se vad som händer och skulle det vara en kopia och jag inte ens märker det så är det såklart tråkigt men då har den ju iallafall gjort sitt jobb.
De har börjat att städa lite på Ebay. Har sett annonser bara försvinna vilket det inte gjort på samma sätt tidigare.roadss skrev:Köparskyddet täcker sådan också alltså? Det hade jag inte ens tänkt på, tack!
Det tycker jag.
Denna t.ex. landar väl nånstans strax under 3500:- och då ingår l-boxx och BM1 fästet. I Sverige är det bästa priset jag hittar 4600:- för samma kit.
Strax över 1000:- är ju alltid strax över tusen kronor
Börjar man plocka med mer tillbehör som lasermottageren, t.ex. denna så blir prisskillnaden ännu större.
Denna t.ex. landar väl nånstans strax under 3500:- och då ingår l-boxx och BM1 fästet. I Sverige är det bästa priset jag hittar 4600:- för samma kit.
Strax över 1000:- är ju alltid strax över tusen kronor
Börjar man plocka med mer tillbehör som lasermottageren, t.ex. denna så blir prisskillnaden ännu större.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Jag tänkte lägga en beställning på lefeld.de men när jag kommer till att man skall välja betalningsalternativ så dyker det inte upp några. Är det någon mer än jag som märkt detta? Kan tillägga att jag försökt med flera olika webläsare.
Fredrik
Fredrik
Samma lika här, dock om ja klickar på Mein Warenkorb så finns det en Paypal expresslänk nere under Zur Kasse.amatörfixaren skrev:
Har du testat den?
Annars finns dom ju på eBay.de också, vissa grejer kan skilja i pris jag sett förr, värt att kolla kanske.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Ok, jag får väl testa PP-länken även om jag tänkt använda kort direkt, för det har väl funkat innan om jag inte minns fel.FredrikR skrev: