Jag gjorde min altan förra året och la allt utom ena ytterraden på plattor. Den ena ytterkanten blev det lite större höjdskillnad så där satte jag plintar för slippa fylla upp så mycket.
Jag använde laser för att lägga ut alla plattor och plintar. Tyckte det gick fort och smidigt att ligga med vattenpass är mer otympligt tycker jag. Vill du lägga den med fall så kan du ju använda fallaser.
Kan vara smidigt att ha några pallbrickor tillhands ifall något trilskas men ärligt talat är det inte så heligt att altanen ligger perfekt plant.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Redigerat:
  • Älska
SvanteC
  • Laddar…
S
P PFA skrev:
Hej!

Utan att veta exakt hur din konstruktion är tänkt att se ut så är reglar på 45x95 i klenaste laget. Jag har själv lagt 45x120 på ställen där det har varit svårt att gräva djupare i kombination med kraftigare reglar på andra ställen i konstruktionen, och det har fungerat bra trots allt. Min rekommendation är dock att du försöker gräva ur lite mer om det är möjligt för att få plats med något kraftigare reglar. Istället för justerbara terassfötter så kan jag rekommendera pallbrickor som t ex kan inhandlas på Hornbach. De finns i 2, 5 och 10mm och kan staplas ovanpå varandra oberoende av tjocklekar och på det sättet kan du få reglarna i våg. Lägg alltså dessa mellan regeln och plattan.

Tips är att du sätter relativt många kortlingar mellan reglarna. Det kan dels stabilisera konstruktionen lite mer, men hjälper dig också att sätta reglarna parallellt med varandra (45x95 kan nog tendera att bågna). Annars riskerar du att skruvraderna med trallskruv blir lite "snirkliga" och det är ju inte vidare tjusigt rent visuellt. Kan förvisso undvikas med dolt skruvmontage. Ett annat tips, om det är så att du inte har någon annan form av förankring, är att förankra hela konstruktionen i marken med hjälp av plintar eller kanske ännu hellre markskruv eller jordankare, som är enklare att få ner i marken, på några väl utvalda ställen. På så sätt minskar du risken att trädäcket lyfter i samband med tjäle. Så har jag själv gjort och det fungerar alldeles utmärkt.
Tack! Bra idé!

Det ska nog gå bra de här ändå :) Får låta den ligga på många ställen, kanske ner på 1,6m avstånd, och som du säger så funkar de nog med pallbrickor för å justera upp de hela.

Har redan 45x95orna hemma nu och de är riktigt jobbig grävning så de får bli såhär =) De får ta lite tid att justera in allt bara...!

• Gilla
PFA
  • Laddar…
Tror det var stigen som tipsade om att skruva i typ farmarskruv / plåtskruv så man får ett avstånd mellan platta och träregel

S
nino nino skrev:
Tror det var stigen som tipsade om att skruva i typ farmarskruv / plåtskruv så man får ett avstånd mellan platta och träregel
I undersidan av regeln? Eller i stenen...? 🤔

S SvanteC skrev:
Haha, vad tror du själv? 😉

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
S
K Kane skrev:
Haha, vad tror du själv? 😉
Haha antar i regeln =) Annars får man ju borra å sätta plugg i markstenen...?

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Nej regeln är väl enklast 🙂

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Använd plastbrickor.

Följ första länken i inlägg #317
Då är det enkelt att justera i efterhand.
Tips låt trallen ovanpå bärlinan vara lös , för då kan man enkelt kontrollera och justera att alla betongplattor bär lika.
Samtidigt slipper man papp under bärlinan.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Förlåt en idiot, men är det inte önskvärt med papp generellt?

K
Jo man bör använda något kapillärbrytande mellan trä och mark/marksten

Bruiser Bruiser skrev:
Förlåt en idiot, men är det inte önskvärt med papp generellt?
Det är därför man använder distans klossar istället, när det regnar kan inte vatten samlas och ligga kvar under bärlinan på pappen fram till det torkat upp.
Med klossar kan inget vatten stanna kvar i kontakt med träet.

Jo det är klart, tänkte mer om det var själva pappen som var ett problem 😀

S
Tackar för tips i denna tråden. De blev ett bra resultat!
Nybyggd träaltan vid röd tegelvilla med utemöbler och en blomkruka, som visar resultatet av byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
Vad är det som är bra? Utseendet, tillvägagångsättet. Avståndet mellan trallen eller vad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.