344 429 läst · 380 svar
344k läst
380 svar
Tips för tralläggning!
Börja med att kapa av en bit från första brädan, lägg den och sen en lång sen tar du en som du gör längre eller kortare än den första, sen som nr 3 tar du ett avkap osv.
Ha alltid 2 avkap igång
Kan bli spill men det är oundvikligt
Ha alltid 2 avkap igång
Kan bli spill men det är oundvikligt
P Pergunnaroberg skrev:
Är inte genomförbart på min altan, om du ser så kommer all trall ligga åt samma håll.. och det är i den gula ringen jag framförallt inte vet hur man gör slumpmässiga skarvar
nino skrev:
Förstår ungefär, men du har inte möjlighet att skissa upp något enkelt i paint, är lite osäker än..
Ok, nu förstår jag ditt problem. Då är det nog bara göra sin Nino skriver att börja med att kapa den första och hålla ett par kap igång. Se bara till att du inte har en massa stumpar kvar på slutet.
Du har inte funderat på att vrida trallen 90-grader på den inringade delen och lägga 45-grader på ”hörn delen”?
Du har inte funderat på att vrida trallen 90-grader på den inringade delen och lägga 45-grader på ”hörn delen”?
P Pergunnaroberg skrev:Ok, nu förstår jag ditt problem. Då är det nog bara göra sin Nino skriver att börja med att kapa den första och hålla ett par kap igång. Se bara till att du inte har en massa stumpar kvar på slutet.
Jo hehe, har funderat 100 gånger på det och det var även tanken från början, gjorde t.o.m en tråd om det...
https://www.byggahus.se/forum/threa...l-formad-altan-se-bilder.411613/#post-4169272
Hade jag gjort mitt hörn i vinkeln 90 grader hade jag inte tvekat, det tycker jag är skitsnyggt att göra som på bilden och som du sa.. men eftersom mitt hörn är avhugget 45 grader som denna bilden så tyckte jag inte det blir lika snyggt..
blir typ som två osymetriska pilar
Men kommer ha en dubbelfris runt hela trallen ialafall
Håller med om att det ser knasigt ut på bilden, men det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att trallbrädorna där skulle ligga i 45 grader dvs att brädorna ska sågas 22,5 i ändarna, men det kanske blir knasigt inne mot husknuten.
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
Men...om det är 45° som på bilden så låter du trallen vara 45° med. Med friser mot det som ligger längs med hussidorna. Det skulle bli snyggt!Shirack skrev:Jo hehe, har funderat 100 gånger på det och det var även tanken från början, gjorde t.o.m en tråd om det...
[länk]
Hade jag gjort mitt hörn i vinkeln 90 grader hade jag inte tvekat, det tycker jag är skitsnyggt att göra som på bilden och som du sa.. men eftersom mitt hörn är avhugget 45 grader som denna bilden så tyckte jag inte det blir lika snyggt..
blir typ som två osymetriska pilar
Men kommer ha en dubbelfris runt hela trallen ialafall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var så jag menade
Bödvar McOlsson skrev:
Yes det va detta som jag stod och vela mot i slutfasen så eller allt åt samma håll.. men hittade ett par bilder på en som gjort så och då föll det alternativet bort då det såg konstigt ut längst in mit huset där brädorns blev så korta..
så vi bestämde tillslut att det får bli all trall åt samma håll, dels för att den sidan som blir ”längre” ska framhävas extra då och kännas som huvudaltandelen då altandörren är där. Sen bestämde vi att eftetersom altanen blir så stor kan det åtminstone blir en dubbelfris som ram runt hela bygget.
och 90% av ramen är reglad för att all trall ska ligga på samma håll så det kan ej ändras...
däremot är jag tacksam att få hjälp med att skarvningen ska bli slunpmässig...
La ett paneltak nyligen och där la jag allt helt löpande... blev som en trappa... vill gärna inte få så på altanen.
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
Finns ju en variant till, att lägga fris längs med huset också, men nu var det ju inte det du ville ha hjälp med...Shirack skrev:Yes det va detta som jag stod och vela mot i slutfasen så eller allt åt samma håll.. men hittade ett par bilder på en som gjort så och då föll det alternativet bort då det såg konstigt ut längst in mit huset där brädorns blev så korta..
så vi bestämde tillslut att det får bli all trall åt samma håll, dels för att den sidan som blir ”längre” ska framhävas extra då och kännas som huvudaltandelen då altandörren är där. Sen bestämde vi att eftetersom altanen blir så stor kan det åtminstone blir en dubbelfris som ram runt hela bygget.
och 90% av ramen är reglad för att all trall ska ligga på samma håll så det kan ej ändras...
däremot är jag tacksam att få hjälp med att skarvningen ska bli slunpmässig...
La ett paneltak nyligen och där la jag allt helt löpande... blev som en trappa... vill gärna inte få så på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bödvar McOlsson skrev:
Hade jättegärna fått alla dessa tipsen i min förra tråd innan jag gjort klart ramen, men den tråden var nästan död hehe... jag är jättetacksam för alla tips men att jag får två frisrader runt altanen med all trall åt samma håll går inte ändra.. men att få skarvarna regelbundet hade varit trevligt och tror jag typ förstod hur jag ska gå tillväga
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
Tycker du fått bra tips redan, även om det kommer bli en del spill. Lycka tillShirack skrev:Hade jättegärna fått alla dessa tipsen i min förra tråd innan jag gjort klart ramen, men den tråden var nästan död hehe... jag är jättetacksam för alla tips men att jag får två frisrader runt altanen med all trall åt samma håll går inte ändra.. men att få skarvarna regelbundet hade varit trevligt och tror jag typ förstod hur jag ska gå tillväga