Nyfniken Nyfniken skrev:
Tänk efter två gånger bara så du inte böjer den åt fel håll så den blir konkav. ;):cool:
Ja, det vore ju trist om man upptäckte det när man väl har fått till böjen :rofl:

Alfredo Alfredo skrev:
Finns minst en tråd om detta. Lite delade åsikter om det behövs eller inte. :D

[länk]
Du har så rätt ;) Funderar på om jag ska fråga "glad eller sur gubbe" också? :crysmile:

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
F
P PFA skrev:
Du har så rätt ;) Funderar på om jag ska fråga "glad eller sur gubbe" också? :crysmile:
Passa på att ta upp frågan om mellanrum mellan trallen med.

• Haha
  • Gilla
Styrman och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Passa på att ta upp frågan om mellanrum mellan trallen med.
och om det är farligt för barn att leka på trallen!

• Haha
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Gör ett klättervänligt räcke med liggande ribbor när du ändå håller på.

• Haha
  • Gilla
PFA och 1 till
  • Laddar…
Skippa ändträ inoljningen så sparar du pengar. Klart färgaffären hittar på vad som helst för att du ska köpa deras produkter.

• Gilla
virre86
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Skippa ändträ inoljningen så sparar du pengar. Klart färgaffären hittar på vad som helst för att du ska köpa deras produkter.
Det handlar inte om det. En liter olja hit eller dit är nog ytterst marginellt för en färghandlare ;) Det var hans uppriktiga mening, men en kollega till honom hade möjligen haft en annan åsikt.

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Otroligt nöjd med xlent från XL bygg. Kärnvirke!
Har inte kasserat en ända bräda hittills.
Tips!

Blev du nöjd, funderar på kärnfuru istället för vanlig grön trall

[bild]

• Gilla
skogstomten
  • Laddar…
Väldigt nöjd. Ser otroligt fint ut efter fem år.

• Trädäck med grill och utomhuskök, väl underhållet efter fem år, med natur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nybyggarn16 och 5 till
  • Laddar…
Ser fint ut men hur är det underhållen? Tvättad, oljad eller ingenting?

R roli skrev:
Ser fint ut men hur är det underhållen? Tvättad, oljad eller ingenting?
Tvättad varje år. Först såpa lätt borstning. Sen tralltvätt-mackapär från Stihl (högtryck). Sen brukar jag bara kasta ut såpavatten som får torka in. Inget annat.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Fråga, fick en bunt trall tryckt nov 2020 om jag minns rätt. Känns rätt torr. Ska läggas med dold skruvning vilket innebär 1,6 mm mellan brädorna. Blir detta avstånd bra? Funderar på om man skulle vattna trallen innan?

J jj44 skrev:
Fråga, fick en bunt trall tryckt nov 2020 om jag minns rätt. Känns rätt torr. Ska läggas med dold skruvning vilket innebär 1,6 mm mellan brädorna. Blir detta avstånd bra? Funderar på om man skulle vattna trallen innan?
Tror aldrig du kan få den lika blöt som när den var ny
Jag mätte 125mm mellan varje 120 trall, rekommendationen är väl 126mm men det blev så bökigt att räkna :rofl:

Nu skruvade jag den i höstas så jag vet iof inte om det blev bra, just nu är springorna jättebra men det kommer väl torka lite till.
Har en trall där det är nästan obefintliga springor hur varmt det än är så i mitt fall så är det hellre för stora än inga

Ok! En annan fråga. Läst lite om att runda av kanterna på de gersågade brädorna med handöverfräs. Vad tycker ni om det? Är det att överarbeta eller värt den lilla extra tiden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.