344 513 läst · 380 svar
345k läst
380 svar
Tips för tralläggning!
Workingclasshero skrev:
Hej.Workingclasshero skrev:
Du måste ha 70 mm trallskruv till 45 mm trallen.
Med vänlig hälsning,
Estwing
Medlem
· Stockholm
· 4 017 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Ska till och lägga 28x120 trall på detta kärnvapensäkra regelverk. (60m2 cc50)
Menar ni med "skruvningen görs sist" att man kapar och lägger ut hela trallen och sen skruvar fast hela kalaset sist?
Det låter väldigt trevligt att såga och passa och hålla på innan det blir definitivt. (blir dold skruvning med Camo)
Menar ni med "skruvningen görs sist" att man kapar och lägger ut hela trallen och sen skruvar fast hela kalaset sist?
Det låter väldigt trevligt att såga och passa och hålla på innan det blir definitivt. (blir dold skruvning med Camo)
Jag mätte och la ut 4 eller 6 trall i stöten och skruvade i ändarna och mitten på första och sista trallen, sen 4 eller 6 till.
Slog med färgsnöre, vit färg, sen justerade jag springan mellan brädorna och skruvade ändarna och mitten.
Renkapade sist
Mätte 125mm för 28x120, rek är väl 126 men enklare att räkna med 125
Har en trall som får springor efter 2v med strålande sol och det avskyr jag så hellre lite för mycket än för lite gäller för mig...
Jag är amatör på trallbyggen så du får säkert bättre svar
Slog med färgsnöre, vit färg, sen justerade jag springan mellan brädorna och skruvade ändarna och mitten.
Renkapade sist
Mätte 125mm för 28x120, rek är väl 126 men enklare att räkna med 125
Har en trall som får springor efter 2v med strålande sol och det avskyr jag så hellre lite för mycket än för lite gäller för mig...
Jag är amatör på trallbyggen så du får säkert bättre svar
När jag lade trallen så hade jag en fris anpassad till uterummet, trallen kapades på längden och packades samman så hårt det gick, nu kunde man mäta hur mycket som fattades det var 38 mm som skulle fördelas på 31 st. trall, det blev 1,2 mm springa. trallen ena kant skruvades enligt en mätkedja 0-146,2- 292,4-438,6 o.s.v.
Se inlägg #189 tidigare i tråden sidan 13.
Se inlägg #189 tidigare i tråden sidan 13.
Nästa frågaF fsn skrev:Har du för avsikt att ha sil? Annars så kan man ju av praktiska skäl kapa 110 så långt under att silen blir flush med trallen.
jag har hög altan och extremt bra åtkomst under så jag har dolt silen under altanen och det är ju då stupröret som går igenom trallen. Antar att det inte finns några rätt eller fel men att man eftersträvar enkelt underhåll.
Vad ska jag borra med för storlek, röret är ju 110 i ytterdiameter, 115mm räcker det tror jag kan mäta rätt ok var jag ska göra hålet
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Är rätt säker på att jag köpt min på ClasO eller Biltema, den är iaf vit, dock så är den kanske 111 mm men hålet blir ju alltid lite störrenino skrev:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189144/