D
På ena sidan drog ner stupröret genom trallen. Borrade med en hålsåg som var 111mm. Tight och fint!

på andra sidan gjorde jag samma sak fast satte Lövrens på trallen.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har invändiga silar så jag har dragit upp markröret, och har en brunnsutkastare kopplad mot markröret, därav 111 mm.
Så jag gjorde kanske ett förhastat antagande om att det var så @nino tänkte, oberonde av val av sil, men vet ju heller inte vilken stuprörsdiameter du har om det är det som ska igenom(mina är 90).

Hade tänkt dra upp 110 röret genom trallen men kan ju iof dra ner stupröret med lövrens som Derbyboy skriver utseende mässigt så lär man ju inte se nån skillnad?

F
nino nino skrev:
5-600:- för en såg det var blodigt...
Måste se om jag kan låna en :)
Sådana använder jag med.. senast när jag skulle såga ut CromMolly rör till ett burbygge i en bil. Det finns skitbilliga som funkar ypperligt för en trallbräda.

D
Såhär:

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hej!

Planerar att lägga trall i helgen. Rekommendationen är ju att olja in ändträt.

Men nu börjar det bli kallt. Jag har använt en Cuprinol träolja anpassad för impregnerat virke, men på burken står det att den inte ska användas i temperaturer under 8 grader. Vet inte anledningen till det, men kan kanske bero på att den inte torkar tillräckligt snabbt eller att den filmbildar.

Vilken olja kan användas för impregnerat ändträ vid låga temperaturer? Den ska helst inte missfärga trallen (om man råkar kladda på ovansidan).

Ytterligare en fråga.

Jag ska avsluta trädäcket med en lodrätt fris/kjol byggd med 34x145-trall enligt samma princip som på bifogad bild (lånad). Normalt sett använder man väl vanlig trallskruv till detta?

Jag ska skruva den liggande trallen med dold skruvning med hjälp av en CAMO-jigg. Min fråga är om det är lämpligt att använda samma skruv (CAMO trallskruv 4,2x60mm rostfri A4) även till den lodräta frisen/kjolen tillsammans med jiggen? Man bör inte skruva CAMOs skruvar rakt antar jag, de behöver väl skruvas i vinkel för att få tillräcklig hållfasthet i brädan? Om denna lösning lämpar sig så hamnar den övre skruvraden precis i hörnet på kjolbrädan med sned inskruvning, men det gör kanske inte så mycket :)

Eller är det bättre med traditionell trallskruv (rak iskruvning) eller möjligen en träskruv med platt skalle (för det estetiska) likt ESSVE WAF?

• Lodrätt träfris vid slutet av ett trädäck intill en stenbelagd yta, med synlig lutning för avvattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att du oljar in ändträt på dina redan impregnerade brädor..?

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
H
P PFA skrev:
Ytterligare en fråga.

Jag ska avsluta trädäcket med en lodrätt fris/kjol byggd med 34x145-trall enligt samma princip som på bifogad bild (lånad). Normalt sett använder man väl vanlig trallskruv till detta?

Jag ska skruva den liggande trallen med dold skruvning med hjälp av en CAMO-jigg. Min fråga är om det är lämpligt att använda samma skruv (CAMO trallskruv 4,2x60mm rostfri A4) även till den lodräta frisen/kjolen tillsammans med jiggen? Man bör inte skruva CAMOs skruvar rakt antar jag, de behöver väl skruvas i vinkel för att få tillräcklig hållfasthet i brädan? Om denna lösning lämpar sig så hamnar den övre skruvraden precis i hörnet på kjolbrädan med sned inskruvning, men det gör kanske inte så mycket :)

Eller är det bättre med traditionell trallskruv (rak iskruvning) eller möjligen en träskruv med platt skalle (för det estetiska) likt ESSVE WAF?[/QUOTE
P PFA skrev:
Ytterligare en fråga.

Eller är det bättre med traditionell trallskruv (rak iskruvning) eller möjligen en träskruv med platt skalle (för det estetiska) likt ESSVE WAF?
Jag antar att det ligger en skruvregel precis innanför kjolen som trallen skruvas i? Jag hade skruvat kjolen från sidan in i skruvregeln. Vanlig träskruv eller trallskruv/camo tror jag inte spelar så stor roll eftersom den inte tar någon nämnvärd last om den ligger mot marken som på bilden. Skruva snett uppifrån funkar nog det med men oavsett bör du väl sätta en skruv längre ner också från sidan.

Redigerat:
raveper raveper skrev:
Menar du att du oljar in ändträt på dina redan impregnerade brädor..?
Har inte gjort det än, ska börja lägga trall inom kort. Ska man inte olja in ändträt på impregnerat trä? Jag tycker mig ha läst mig till att man bör göra det, och i allra första inlägget i den här trådens skriver @estwing ”använd impregnerings olja vid alla ändträ för att motverka sprickbildning”

Så frågorna är:
ska man använda olja till impregnerad trall, och i så fall vilken olja vid lägre temperaturer?

H hrt skrev:
Jag antar att det ligger en skruvregel precis innanför kjolen som trallen skruvas i? Jag hade skruvat kjolen från sidan in i skruvregeln. Vanlig träskruv eller trallskruv/camo tror jag inte spelar så stor roll eftersom den inte tar någon nämnvärd last om den ligger mot marken som på bilden. Skruva snett uppifrån funkar nog det med men oavsett bör du väl sätta en skruv längre ner också från sidan.
Ja precis, ska skruva de stående trallbrädorna direkt i reglarna (ramen) innanför. Blir inte att de ligger direkt mot marken dock, så det blir skruvarna som tar upp lasten. Jag ska dessutom ge mig på att försöka basa (böja) frisbrädan i ganska snäv (konvex) radie på ett par ställen. Kan bli spännande :D

P PFA skrev:
Har inte gjort det än, ska börja lägga trall inom kort. Ska man inte olja in ändträt på impregnerat trä? Jag tycker mig ha läst mig till att man bör göra det, och i allra första inlägget i den här trådens skriver @estwing ”använd impregnerings olja vid alla ändträ för att motverka sprickbildning”

Så frågorna är:
ska man använda olja till impregnerad trall, och i så fall vilken olja vid lägre temperaturer?
Har precis pratat med en färghandel (specialst) och de menar att man utan tvekan ska olja in ändskarvarna, i synnerhet om de är sågade efter impregneringen. Men problemet är temperaturen. De flesta oljorna idag är vattenbaserade och lämpar sig tydligen inte för användning vid temperaturer under 5-8 grader

J
[
P PFA skrev:
Hej!

Planerar att lägga trall i helgen. Rekommendationen är ju att olja in ändträt.

Men nu börjar det bli kallt. Jag har använt en Cuprinol träolja anpassad för impregnerat virke, men på burken står det att den inte ska användas i temperaturer under 8 grader. Vet inte anledningen till det, men kan kanske bero på att den inte torkar tillräckligt snabbt eller att den filmbildar.

Vilken olja kan användas för impregnerat ändträ vid låga temperaturer? Den ska helst inte missfärga trallen (om man råkar kladda på ovansidan).
Nej, det behövs inte. Inte negativt, men absolut inte nödvändigt. När du skruvar nära ändarna bör du förborra för att förhindra sprickbildning.

Angående kjol, skruva rakt in, måste ju bli snyggare än kantskruvning eftersom du ser den uppifrån Använd vilken skruv som helst till detta

• Gilla
PFA
  • Laddar…
Har fått tips om följande produkt:
”Jotun VISIR Oljegrunning klar”. Den är lacknaftabaserad och klarar ned till -5 grader. Ju lägre temperatur, ju längre torktid så klart. Man får torka bort överflödig olja och se till att träet suger in ordentligt så att den inte filmbildar. Fuktkvoten i virket ska inte understiga 18%.

P PFA skrev:
Jag ska dessutom ge mig på att försöka basa (böja) frisbrädan i ganska snäv (konvex) radie på ett par ställen
Tänk efter två gånger bara så du inte böjer den åt fel håll så den blir konkav. ;):cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.