A
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Tycker du fått bra tips redan, även om det kommer bli en del spill. Lycka till (y)

Japp budgeten är redan sprängd 10 gånger om så..... hahaha får kosta vad det kostar bara jag blir klar och nöjd

• Gilla
NinaHansen och 1 till
  • Laddar…
S
estwing estwing skrev:
RENSÅGA JÄMT VARJE ÄNDSKARV!!!
Varför ska man göra detta? :) Om man ändå kör med fris osv?

S SvanteC skrev:
Det blir snyggare

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Om du har skarv mitt på altan då?

S
estwing estwing skrev:
Om du har skarv mitt på altan då?
Det blir en bräda liggandes där som avbrytare för min del...! 330cm å sen i vinkel en bräda sen kommer resten på 330..

S SvanteC skrev:
Det blir en bräda liggandes där som avbrytare för min del...! 330cm å sen i vinkel en bräda sen kommer resten på 330..
Det är väl en annan puck.
Vi pratar ej samma.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
estwing estwing skrev:
Det är väl en annan puck.
Vi pratar ej samma.
Då förstår jag kapningen :) Tack!

S SvanteC skrev:
De sista 5 cm på brädorna brukar ju se lite tråkiga ut från brädgården. Är de fina kan de ju vara kvar.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
De sista 5 cm på brädorna brukar ju se lite tråkiga ut från brädgården. Är de fina kan de ju vara kvar.
Aha, jag har aldrig lagt trall innan så de låter rimligt =)

Sen är det svårt att få kanterna exakt lika.
Rensågar man på plats blir det kanonbra

nino nino skrev:
Sen är det svårt att få kanterna exakt lika.
Rensågar man på plats blir det kanonbra
Ja, ska man ha fris så lägger man lite huller om buller och sågar av överskottet när det är skruvat. Det är lögn i helvete att få det jämnt annars.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, ska man ha fris så lägger man lite huller om buller och sågar av överskottet när det är skruvat. Det är lögn i helvete att få det jämnt annars.
tycker det är lika även utan fris :)

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
S
Alright nu får jag lite vånda här... Har beställt trallvirke och reglar.

Reglarna är 45x95 pga platsbrist...

På platsen där trallen ska ligga har de varit stenläggning som jag nu fått plocka bort och ca 2-6cm underlag för att få plats.

Tanken är att lägga dit x antal plattor igen (på ca 1,5-2meters avstånd?) för att lägga reglarna på.

Men inser nu att de är ju ett jäkla härke att justera in detta i våg...

Såg sånna här terassfötter på Jula exempelvis, de bygger 35mm. Om jag gräver ner 35mm till, kan jag köra med dom då? Trots mitt klena regelverk på 45x95? Dvs på samma mått, 2m cirka...?

Hjälp! =)

Redigerat:
S
S SvanteC skrev:

På platsen där trallen ska ligga har de varit stenläggning som jag nu fått plocka bort och ca 2-6cm underlag för att få plats.

Tanken är att lägga dit x antal plattor igen (på ca 1,5-2meters avstånd?) för att lägga reglarna på.

Såg sånna här terassfötter på Jula exempelvis, de bygger 35mm. Om jag gräver ner 35mm till, kan jag köra med dom då? Trots mitt klena regelverk på 45x95? Dvs på samma mått, 2m cirka...?

Hjälp! =)
Nu har jag googlat runt lite... Om inte jag justerar de hela så de är kontaktnivå hela vägen lär jag behöva sjukt många stöd =) Så antar jag får vara duktig på att jämna ut de helt enkelt å skippa idén med fötterna... :)

S SvanteC skrev:

Hjälp! =)
Hej!

Utan att veta exakt hur din konstruktion är tänkt att se ut så är reglar på 45x95 i klenaste laget. Jag har själv lagt 45x120 på ställen där det har varit svårt att gräva djupare i kombination med kraftigare reglar på andra ställen i konstruktionen, och det har fungerat bra trots allt. Min rekommendation är dock att du försöker gräva ur lite mer om det är möjligt för att få plats med något kraftigare reglar. Istället för justerbara terassfötter så kan jag rekommendera pallbrickor som t ex kan inhandlas på Hornbach. De finns i 2, 5 och 10mm och kan staplas ovanpå varandra oberoende av tjocklekar och på det sättet kan du få reglarna i våg. Lägg alltså dessa mellan regeln och plattan.

Tips är att du sätter relativt många kortlingar mellan reglarna. Det kan dels stabilisera konstruktionen lite mer, men hjälper dig också att sätta reglarna parallellt med varandra (45x95 kan nog tendera att bågna). Annars riskerar du att skruvraderna med trallskruv blir lite "snirkliga" och det är ju inte vidare tjusigt rent visuellt. Kan förvisso undvikas med dolt skruvmontage. Ett annat tips, om det är så att du inte har någon annan form av förankring, är att förankra hela konstruktionen i marken med hjälp av plintar eller kanske ännu hellre markskruv eller jordankare, som är enklare att få ner i marken, på några väl utvalda ställen. På så sätt minskar du risken att trädäcket lyfter i samband med tjäle. Så har jag själv gjort och det fungerar alldeles utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.