229 118 läst · 634 svar
229k läst
634 svar
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Väggen bygger 23mm från regeln. 12mm plyfa + 11mm Fibo våtrumsskiva.R Robert-san01 skrev:
När jag googlar får jag fram att det ska vara minst 60mm mellan stos och vägg. Då är väl 90mm lugnt?
Tak: gipsat
Hade glömt dra en slang till spegelbelysningen så jag fick skruva ner halva taket igen. Men vad gör det när det är 30 grader varmt och dammet yr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hade glömt dra en slang till spegelbelysningen så jag fick skruva ner halva taket igen. Men vad gör det när det är 30 grader varmt och dammet yr.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
2 av 2! Känns som om det är en teoretisk omöjlighet!
Ibland är det jobbigt att vara totalentreprenör åt sig själv för man har ingen att skylla på när det skiter sig.
När jag va i första kontakt med mattläggaren så angav jag måttet på badrummet vad jag trodde att det skulle bli efter rivning och återuppbyggnad. Dock så reviderade jag aldrig det måttet när jag va klar, så nu på morgonen så kom mattläggaren med en matta som va 20cm för kort.
Förhoppningsvis så kan han få tag på samma matta och skarva den där det syns minst, annars så behöver det beställas en helt ny bit matta med en veckas leveranstid.
När jag va i första kontakt med mattläggaren så angav jag måttet på badrummet vad jag trodde att det skulle bli efter rivning och återuppbyggnad. Dock så reviderade jag aldrig det måttet när jag va klar, så nu på morgonen så kom mattläggaren med en matta som va 20cm för kort.
Förhoppningsvis så kan han få tag på samma matta och skarva den där det syns minst, annars så behöver det beställas en helt ny bit matta med en veckas leveranstid.
Det har gått lite trögt här pga försenad leverans av mattan.
Men idag kom den på plats och nu på kvällen började jag sätta upp väggskivorna.
Jag hade väl inte förväntat mig att det skulle vara enkelt direkt, men det va mycket svårare än jag trodde.
Andra skivan med uttagen för rören va ett helvete att få dit eftersom man måste sätta dit skivan vinklad och sen trycka in den, precis som ett klickgolv.
Men när dom väl sitter på plats blir det väldigt bra. Det är skivor med 60x60 "plattor" och gråa fogar. Syns inte riktigt på bilden men i verkligheten är det mycket snyggt.
Nu har jag ingen stress att bli klar med väggarna för rörmokaren kan inte komma förens i början på nästa vecka.
Men idag kom den på plats och nu på kvällen började jag sätta upp väggskivorna.
Logga in
Skapa konto
Jag hade väl inte förväntat mig att det skulle vara enkelt direkt, men det va mycket svårare än jag trodde.
Andra skivan med uttagen för rören va ett helvete att få dit eftersom man måste sätta dit skivan vinklad och sen trycka in den, precis som ett klickgolv.
Men när dom väl sitter på plats blir det väldigt bra. Det är skivor med 60x60 "plattor" och gråa fogar. Syns inte riktigt på bilden men i verkligheten är det mycket snyggt.
Nu har jag ingen stress att bli klar med väggarna för rörmokaren kan inte komma förens i början på nästa vecka.
Bättre flyt på arbetet idag men det går ju inte att börja jobba förens kl 19 pga värmen.
Så 3 timmars arbete resulterade i att 2 väggar är klara.
Det är väldigt tidskrävande när det man utgår ifrån är lite snett och vint. Den skivan man börjar med från hörnet måste på högra sidan alltid vara helt lodrät. För att få den det kan det bli lite figursågande och trixande på vänstra sidan mot hörnet.
Nu avslutas kvällen med en läskande öl och en svalkande dusch i uteduschen.
Så 3 timmars arbete resulterade i att 2 väggar är klara.
Det är väldigt tidskrävande när det man utgår ifrån är lite snett och vint. Den skivan man börjar med från hörnet måste på högra sidan alltid vara helt lodrät. För att få den det kan det bli lite figursågande och trixande på vänstra sidan mot hörnet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu avslutas kvällen med en läskande öl och en svalkande dusch i uteduschen.
Logga in
Skapa konto
Körde på några timmar till idag och alla väggskivor är uppe.
Nu återstår lite fogning och taklister innan rörmokaren får komma och göra sitt.
Nu återstår lite fogning och taklister innan rörmokaren får komma och göra sitt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag har jag blivit klar med elen och fogat allting.
Jag är nästan klar med taklister också. Gerade inte fel en enda gång trots eller tack vare att jag hade druckit två öl.
Frigolitlister och latexfog är väldigt tacksamt och förlåtande.
Sen va det dags att börja skruva ihop en kommod från IKEA. Då gav jag upp och tog kväll.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag är nästan klar med taklister också. Gerade inte fel en enda gång trots eller tack vare att jag hade druckit två öl.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen va det dags att börja skruva ihop en kommod från IKEA. Då gav jag upp och tog kväll.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Köping
· 390 inlägg
Snyggt jobbat!maah skrev:Idag har jag blivit klar med elen och fogat allting.
[bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
[bild]
När det ska geras taklister tror jag det bara är en fördel att ha ett par öl innanför västen.