maah maah skrev:
90mm från färdig ytskikt räcker det?
Än finns ju möjlighet att göra om.
Är det inte ett 110 rör stosen går ner i? Då borde du ha mer mellan regel och rör än röret. Väggen bygger väl närmare 4cm från regeln?

Byggplats med isoleringsmaterial, PVC-rör, en hink och markeringar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
maah
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det inte ett 110 rör stosen går ner i? Då borde du ha mer mellan regel och rör än röret. Väggen bygger väl närmare 4cm från regeln?
Väggen bygger 23mm från regeln. 12mm plyfa + 11mm Fibo våtrumsskiva.

När jag googlar får jag fram att det ska vara minst 60mm mellan stos och vägg. Då är väl 90mm lugnt?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
[bild]
Ja det är 90mm från färdigt ytskikt, tror bilden luras lite.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Fått upp glespanel för takgipset nu på förmiddagen. Det är 3 olika nivåer på taket så det är lite lappande för att försöka få det rakt.

Uppförande av glespanel på ett ojämnt tak i flera nivåer inför montering av takgips.
Skapa konto

• Gilla
Fredrik7865 och 6 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Dagens insats bestod i att sätta plyfa på väggarna samt dra lite el.
Så skönt att ha en svåger som har eget och är elektriker så jag kan dra slangar och sätta dosor själv.

[bild] [bild] [bild]
Älskar din layout med .
Hatar 4 kantiga rum...

Tak: gipsat

Ett ofärdigt rum med spacklat gipstak och OSB-väggar, verktyg och byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Gipstak delvis skruvat ner i ett pågående byggprojekt med synlig gipsplatta och en vattenpass på golvet.
Skapa konto

Hade glömt dra en slang till spegelbelysningen så jag fick skruva ner halva taket igen. Men vad gör det när det är 30 grader varmt och dammet yr.

• Gilla
  • Ledsen
AWS46 och 5 till
  • Laddar…
2 av 2 hantverkare har kommit i tid (y)
Flytspackling pågår just nu

Oflytspacklad yta med kakel i ett rum under renovering, med synliga väggar och golvavlopp.
Skapa konto
Pågående flytspackling i ett hörnrum med plywoodväggar och ett golv delvis täckt av nät och brunt spackel.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Hallonbåten och 4 till
  • Laddar…
2 av 2! Känns som om det är en teoretisk omöjlighet! ;)

• Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Ibland är det jobbigt att vara totalentreprenör åt sig själv för man har ingen att skylla på när det skiter sig.

När jag va i första kontakt med mattläggaren så angav jag måttet på badrummet vad jag trodde att det skulle bli efter rivning och återuppbyggnad. Dock så reviderade jag aldrig det måttet när jag va klar, så nu på morgonen så kom mattläggaren med en matta som va 20cm för kort.

Förhoppningsvis så kan han få tag på samma matta och skarva den där det syns minst, annars så behöver det beställas en helt ny bit matta med en veckas leveranstid.

• Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Det har gått lite trögt här pga försenad leverans av mattan.
Men idag kom den på plats och nu på kvällen började jag sätta upp väggskivorna.

Hörn av ett rum under renovering med en grå storformatig kakelmatta på en vägg och ospacklade OSB-skivor på andra väggar.
Skapa konto

Jag hade väl inte förväntat mig att det skulle vara enkelt direkt, men det va mycket svårare än jag trodde.
Andra skivan med uttagen för rören va ett helvete att få dit eftersom man måste sätta dit skivan vinklad och sen trycka in den, precis som ett klickgolv.
Men när dom väl sitter på plats blir det väldigt bra. Det är skivor med 60x60 "plattor" och gråa fogar. Syns inte riktigt på bilden men i verkligheten är det mycket snyggt.

Nu har jag ingen stress att bli klar med väggarna för rörmokaren kan inte komma förens i början på nästa vecka.

• Gilla
Bödvar McOlsson och 3 till
  • Laddar…
Bättre flyt på arbetet idag men det går ju inte att börja jobba förens kl 19 pga värmen.
Så 3 timmars arbete resulterade i att 2 väggar är klara.

Det är väldigt tidskrävande när det man utgår ifrån är lite snett och vint. Den skivan man börjar med från hörnet måste på högra sidan alltid vara helt lodrät. För att få den det kan det bli lite figursågande och trixande på vänstra sidan mot hörnet.

Två nyligen uppbyggda gipsväggar i ett rum med byggverktyg och material på golvet.
Skapa konto
Nyrenoverat rum med två nyligen uppsatta gipsväggar och byggverktyg på golvet.
Skapa konto

Nu avslutas kvällen med en läskande öl och en svalkande dusch i uteduschen.
Glas med öl på en träyta med en utedusch och paviljong i bakgrunden på en trädäck terrass.
Skapa konto

• Gilla
andthe och 4 till
  • Laddar…
Körde på några timmar till idag och alla väggskivor är uppe.
Nu återstår lite fogning och taklister innan rörmokaren får komma och göra sitt.

Väggskivor monterade på stomme med en röd skyddslock för rördragning.
Skapa konto
Väggskiva med tre öppna eldosa-utskärningar visande kablar inuti redo för elinstallation.
Skapa konto
Nyuppsatta väggskivor i en renoverad hall med öppen dörr in till ett annat rum.
Skapa konto
Renoverat rum med nya väggskivor uppsatta och elinstallationer framme, redo för fogning och taklister.
Skapa konto
Nyrenoverat rum med väggskivor uppsatta och byggmaterial på golvet väntar på fogning och taklister.
Skapa konto
Nya väggskivor med eluttag före installation och lediga kablar hängande.
Skapa konto

• Gilla
Robert-san01 och 6 till
  • Laddar…
Idag har jag blivit klar med elen och fogat allting.
En nyligen installerad ljusströmbrytare på en grå betongvägg, projekt slutfört.
Skapa konto
Nyfärdigt rum med släta väggar och tak samt installerade spotlights och taklister.
Skapa konto
Renoverat rum med nylagda taklister, osynliga kablar och avslutad elinstallation, redo för möblering.
Skapa konto

Jag är nästan klar med taklister också. Gerade inte fel en enda gång trots eller tack vare att jag hade druckit två öl.
Frigolitlister och latexfog är väldigt tacksamt och förlåtande.
Hörnet av ett rum med nyligen installerade frigolittaklister och latexfog längs taket och väggen.
Skapa konto
Ett hörn av ett nyrenoverat rum med nymonterade taklister och en synlig golvbrunn.
Skapa konto
Renoverat rum med nylagda taklister och osynlig elinstallation, stege och byggmaterial syns.
Skapa konto

Sen va det dags att börja skruva ihop en kommod från IKEA. Då gav jag upp och tog kväll.
Ihopmontering av IKEA-kommod pågår med utspridda delar och instruktioner på ett grått golv.
Skapa konto

• Gilla
Öyivind och 6 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Idag har jag blivit klar med elen och fogat allting.
[bild] [bild] [bild]

Jag är nästan klar med taklister också. Gerade inte fel en enda gång trots eller tack vare att jag hade druckit två öl.
Frigolitlister och latexfog är väldigt tacksamt och förlåtande.
[bild] [bild] [bild]

Sen va det dags att börja skruva ihop en kommod från IKEA. Då gav jag upp och tog kväll.
[bild]
Snyggt jobbat!
När det ska geras taklister tror jag det bara är en fördel att ha ett par öl innanför västen.

• Gilla
maah och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.