Z Zlingo skrev:
Riktigt lyft för den mindre toaletten (y) Vad körde du med för färg på plastmattan?
Häftgrund och sen golvfärg för betong

• Gilla
CStender
  • Laddar…
Nu va det dags för ett litet projekt igen.

Jag har tidigare byggt om räcket på andra delen av altanen och nu va det dags för den delen närmast entrén.

Utgångsläge:
Altan under renovering med snett och ostabilt trädetaljer och räcke, plintar synliga, omgiven av gräsmatta och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under renovering med trägolv, delvis demonterat räcke och en provisoriskt uppställd stolpe.
Skapa konto

Snett och ostabilt räcke och en smal altan som vi aldrig nånsin nyttjat.
Men jag kom på att om vi byter köksfönstret till altandörrar och bygger ut altanen lite så kan det bli bra!

Började med att gjuta 2st plintar i morse.
Nygjuten plint fast i marken med grovbetong, omgiven av jord och stenar.
Skapa konto
Nyfixad plint i jord med grovbetong vid altanbyggnadsprojekt.
Skapa konto

Eller jag gjöt inte plintarna, men jag gjöt fast dom. 500mm plint fixerad med en säck grovbetong.

Sen va det dags att riva lite.
Altan under renovering med nygjutna plintar, en provisoriskt uppställd stolpe och borttaget räcke.
Skapa konto
Pågående altanbygge där ett gammalt räcke är delvis rivet, nya stolpar provisoriskt uppställda, och virke och byggmaterial är utspridda på gräsmattan.
Skapa konto
Rivet trästaket och trävirke på gräsmattan med en vattenpass och en skyffel, början på altanprojekt.
Skapa konto

Jag återanvänder så mycket av virket som möjligt. Allt utom kryssen på räcket.

Jag förlänger ut den 90cm så det blir ett totalt djup på ca 180cm.
Altan under ombyggnad med provisoriskt placerad stolpe och nygjutna plintar i trädgårdsmiljö.
Skapa konto
En halvfärdig altanbyggnation med nygjutna plintar och provisoriskt placerade stolpar, i en trädgård.
Skapa konto
Pågående renovering av en altan med nygjutna plintar och demonterat räcke, träramverk syns där altanen ska byggas ut.
Skapa konto
Pågående renovering av altan med nygjutna plintar och provisoriskt uppställd stolpe, verktyg och material synligt.
Skapa konto

Sen tog virket slut tyvärr.

Det blir 2 nya stolpar under med en snedsträva ut till den yttre regeln. På bilden har jag bara ställt dit en stolpe provisoriskt.
Pågående renovering av en altan med nygjutna plintar och provisoriskt uppsatt stolpe vid husvägg.
Skapa konto

Fortsättning följer när jag har köpt mer virke.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Idag fick jag lite gjort igen.

Stolpar och kortlingar på plats. Trodde att jag skulle behöva snedsträvor då det är 60cm överhäng och 300cm mellan stolparna.
Men det blev otroligt stabilt och ännu bättre kommer det bli när trallen ligger på.
Uppbyggnaden av en trätrall med stolpar och kortlingar upplyst vid skymning med trädgårdsstuga i bakgrunden.
Skapa konto
Stolpar och kortlingar under uppbyggnad av en terrass med 60cm överhäng, taget på kvällen vid ett bostadshus.
Skapa konto

Vy över en trädgård vid skymning med en påbörjad träkonstruktion i förgrunden och en regnbåge i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Nattsyrra och 9 till
  • Laddar…
Tiden mellan läggning av barn och när grannarna tycker att man ska sluta såga är kort så det blir inte så mycket gjort på kvällarna.
Fick dit några trallbrädor idag och har börjat med att vända på dom gamla.
Pågående arbete med trall på en veranda i skymningen, nya och vända gamla brädor syns.
Skapa konto

• Gilla
andthe och 3 till
  • Laddar…
Halva räcket klart idag.
Ena katten fick inviga med den provisoriska möbleringen.
Halvklart trätrall och räcke på altan med katt på bord och provisoriska möbler.
Skapa konto
Halvfärdigt trädeck med ett nybyggt räcke vid en husfasad, byggmaterial på marken och en katt på räcket.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
EasyCash och 10 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Snyggt blev det
Antar att det inte hade gått utan katten som slutbesiktigade ;)

• Gilla
maah
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Bra jobbat! Snyggt blev det
Antar att det inte hade gått utan katten som slutbesiktigade ;)
Tack, det är dock inte helt klart än. Fortfarande några spjälor som saknas, men det vankas barnkalas till helgen så då måste det bli klart :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu är det klart!
Nybyggd träterrass med räcke, uteplatsmöbler och en matta, med utsikt över disig morgon i bostadsområde.
Skapa konto
Renoverat enfamiljshus med trädäck och grönskande trädgård under solig himmel.
Skapa konto

Lägger med några bilder på hur det såg ut 2018 när vi köpte huset med, alltid kul för ens egen del att se hur mycket man faktiskt har gjort.
Träveranda i behov av renovering med synliga stöttepelare och slitet räcke på ett gråmålat hus från 2018.
Skapa konto
Äldre hus med träfasad och veranda före renovering, omgiven av en oanlagd trädgård och stentrappa.
Skapa konto
Trädgård från 2018 med ett hus med veranda, grönområden, blommande buskar och ett växthus.
Skapa konto
Översikt av ett pittoreskt hus omgivet av grönskande växtlighet och träd, återgett i ett renoveringsprojekt från 2018.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
EasyCash och 15 till
  • Laddar…
Snyggt! Nu saknas bara en dubbeldörr ut där fönstret sitter:rofl:

T Tompafix skrev:
Snyggt! Nu saknas bara en dubbeldörr ut där fönstret sitter:rofl:
Det är planen, det saknas bara 20k på renoveringskontot för det :rolleyes:

maah maah skrev:
Det är planen, det saknas bara 20k på renoveringskontot för det :rolleyes:
:rofl:

• Älska
Alexandra59
  • Laddar…
Sätt en disk eller hylla på insidan i höjd med fönsterkarmen så är det enklare att hiva in och ut mat, porslin mm genom fönstret.

• Gilla
SWE421 och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Sätt en disk eller hylla på insidan i höjd med fönsterkarmen så är det enklare att hiva in och ut mat, porslin mm genom fönstret.
Det är ett bra budgetalternativ.
Såhär ser det ut på insidan, skulle bli väldigt trevligt ljusinsläpp med 2 fönsterdörrar. Inredning av matplats med bord och stolar framför fönster med mörka gardiner och dörrar.
Skapa konto

• Gilla
Hallonbåten och 2 till
  • Laddar…
Problemet jag upplevt är att dörrar stjäl yta både inne och ute samt att man oftast vill isolera kaoset i köket när man har gäster.
I ert fall så ser ni ut att få en riktigt bra yta om ni lyckas få undan dörrarna dvs så de går att fälla in direkt mot väggarna så jag skulle kanske överväga det.

Jag är personligen smått allergisk mot extra ytterdörrar då jag växt upp i ett hus med sju ingångar till huset. Fem helt aktiva och en semiaktiv, den sjunde blev ett fönster. :)

• Gilla
peterkronkvist och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det är ett bra budgetalternativ.
Såhär ser det ut på insidan, skulle bli väldigt trevligt ljusinsläpp med 2 fönsterdörrar.[bild]

Har ett par Tanum kultur 12x21 öppning höger utifrån 15tkr monterade i sex månader (så nästintill nya)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.