P pette skrev:
Hej, har följt denna tråd lite sporadiskt och måste säga att jag är imponerad av projektdrivningen du genomfört liksom vissa andra byggprojektstrådar på forumet.
Bra jobbat:) Speciellt med tanke på att flera av er inte är i branschen och fått mycket gratis genom jobbet så att säga./

Du kan ha redovisat detta, och att jag missat...
Men är lite nyfiken på estimering av din förlorade arbetskostnad (eller att du ger dig själv timkostnad) kontra pris på utlejning av hela arbete totalentreprenad.
Har du räknat på detta?

Mvh Pette
Hej och tack för beröm.

Nej jag har inte räknat på det direkt.
Nu va jag och min fru föräldralediga tillsammans i maj och det va då det mesta blev gjort. Resten har jag gjort på ledig tid, dvs kvällar och helger.

Men även om jag hade haft råd så hade jag inte vilja leja ut det. Snickra och konstruera är min hobby och det va en dröm att genomföra ett sånt här projekt.

Ska snart försöka få till ett inlägg med slutgiltiga bilder och en sammanfattning.

• Gilla
BjörnNelson och 3 till
  • Laddar…
:)Ja, jag förstår dig. Jag är likadan.
Det många inte tänker på när man tar in entreprenör är ju också att det dessutom är en "huvudbrydd" deltidstjänst att styra hantverkare och komma överens om detaljer och att det ändå blir missförstånd och kanske inte blir som man tänkt...
/ Kul att följa i vilket fall:strong:

• Gilla
Vgt
  • Laddar…
P pette skrev:
:)Ja, jag förstår dig. Jag är likadan.
Det många inte tänker på när man tar in entreprenör är ju också att det dessutom är en "huvudbrydd" deltidstjänst att styra hantverkare och komma överens om detaljer och att det ändå blir missförstånd och kanske inte blir som man tänkt...
/ Kul att följa i vilket fall:strong:
Japp! Alltid när vi tagit in hantverkare (största projekten, totalombyggnad av två badrum, à ca 200' - 300' styck) så har jag haft stressen att varje dag kolla av att allt är rätt, och se till att dom justerar det som är på väg att gå fel / blivit fel. Sen har vi tyvärr inte haft någon hantverkare som hållit varken budget eller tidplan.:sweat: Så trist att diskutera extra tid/kostnader när det är DOM som gjort fel. Tycker dessutom att det är superkul att bygga, men just badrum och el har jag alltid anlitat hantverkare för så att allt är OK. (Våtrumscertifikat, behörighet etc).

• Gilla
pette
  • Laddar…
Sista dagen på föräldraledighet idag och jag fick upp hängrännorna.

Skruvade först på en ny hängbräda 145mm utanpå den gamla 120mm så jag kunde få till ett bättre fall.
Sen satte jag upp en rännkrok i varje ände med ett snöre mellan.
Räknade inte på hur många mm fall per meter det är men vid prov va det fullt tillräckligt i alla fall.

Nyinstallerade hängrännor på husfasad med snöre som visar fall, kortare stuprör för vattentunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade hängrännor och ett delvis klippt stuprör längs med husväggen vid trätrapp.
Skapa konto

Stupröret på bilden nedan är lite kortare eftersom det ska stå en vattentunna där.

Nyinstallerade hängrännor och kort stuprör vid husvägg för anslutning till vattentunna.
Skapa konto
Vatten rinner från ett svart stuprör som är kapad, avsett för en vattentunna, med hus och trädgård i bakgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerade hängrännor på ett hus med ett kortare stuprör för vattentunna.
Skapa konto
Ett hus med nya hängrännor och kortare stuprör, redo för vattentunna.
Skapa konto

• Gilla
Vgt och 5 till
  • Laddar…
Jag kom på att nu när hängrännorna är uppe så kan jag faktiskt säga att jag är klar med tillbyggnaden!
Både invändigt och utvändigt är det helt klart. Sen är det lite annat som jag ska göra med markarbeten och måla vindskivor m.m men det tillhör ju inte tillbyggnaden.

Så jag tänkte att jag ska summera lite (bilder kommer nån gång när det är städat)

Kostnad:
Till en början va jag noga med att följa upp kostnaderna för att se att jag hade räknat hyfsat rätt, men jag blev sämre på att följa upp det med tiden.
Ursprunglig kalkyl låg på ca 230 000:- och det slutade på ca 320 000:-
Då är bygglovskostnad och allt inräknat.
En stor anledning till ökningen är såklart att priserna på byggmateriel gått upp, men också att jag hade underskattat vad "övrigt" kostar såsom spik, skruv och diverse småprylar.
Bara skruv och spik tror jag har kostat ca 15 000:-

Tidsåtgång:
Ca 6-700 timmar varav ca 20-30 timmar har jag fått hjälp av min pappa.
Jag köpte in spacklingen också och jag tror att han gjorde av med ca 25-30 timmar.

Misstag:
Jag klarade mig från göra några större misstag. Men en miss jag gjorde va att inte räkna ut hur takgipset skulle sättas utan jag började med en hel skiva och körde på vilket resulterade i att den sista biten blev bara ca 2cm smal.
Det hade ju varit smart att börja med en halv skiva då istället för att få en större bit på slutet.

Ett annat misstag va med glespanelen. Där mätte jag jag bara cc-måttet i ändarna och inte i mitten, vilket gjorde att det felade lite mot slutet. Det va ganska enkelt att lösa genom att skruva dit en bit glespanel vid dom skivskarvarna det behövdes.

Framgångsfaktorer:
Bra verktyg:
Man sparar väldigt mycket tid på att ha bra verktyg och rätt verktyg för ändamålet.
Spikpistol är tycker jag är ett måste på ett lite större byggprojekt, betänk att det har gått åt ca 5000 spikar.
Det är också en klar fördel att ha bra och flera stegar så man slipper flytta runt på dom så mycket.

Bra planering:
Att inte behöva avbryta arbetet för att köpa ett paket skruv man har glömt t.ex. och andra "tidstjuvar" är viktigt att undvika för att få ett bra flyt.

Att göra allt själv:
Som t.ex. isolering av taket som diskuterades ett tag i tråden. Det hade kanske gått snabbare att spruta in lösull. Men då hade jag varit beroende av ett företag och fått rätta mig efter när dom hade tid. En sån sak kan ju göra att arbetet står stilla en vecka eller två.

Krångla inte till det:
Vill man bli klar snabbt så ska man undvika onödigt krångliga lösningar. Som exempel så hade jag ett tag en plan på att fälla in gardinskenorna i taket för det hade varit "coolt", men ett sånt moment hade tagit massor med extra tid.

Sen är det ju en klar fördel om man är i hyffsat bra form och har en frisk kropp om man ska orka jobba 10-15 timmar om dagen under en längre period :cool:

Innan jag satte igång med det här va det massor av moment jag aldrig hade gjort t.ex. montera fönster, lägga tak, skruva golvspån m.m.
Men med mycket googlande, läsning på detta fantastiska forum och ett gott självförtroende går det mesta att lösa!

• Gilla
  • Älska
Avarage och 40 till
  • Laddar…
Jag står inför ett liknande projekt i stugan där jag ska bygga ut huset på liknande sätt. Det har varit otroligt imponerande att ha fått följa ditt arbete! Grymt jobbat och tack för att du dokumenterat och delat med dig!

• Gilla
maah
  • Laddar…
En av de bästa trådarna jag läst här på byggahus , fint med alla bilder och ett väl utfört arbete du gjort

• Gilla
maah och 2 till
  • Laddar…
Kokarn Kokarn skrev:
En av de bästa trådarna jag läst här på byggahus , fint med alla bilder och ett väl utfört arbete du gjort
Tack!
Känns som en evighet sen nu, vi har verkligen bott in oss i den nya delen.

Kan komma lite uppdateringar i tråden framöver då jag har väldigt mycket idéer i min projektbank :cool:

• Gilla
one- och 6 till
  • Laddar…
Detta var den bästa tråden jag läst sen jag konfirmerade mig! (y)

(skojar bara, är inte konfirmerad).

Insipererande, kanske man skulle klara av vårt projekt då... :thinking:

• Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Bygga om ett badrum - Hur svårt kan det va?

Nu kommer den efterlängtade uppföljaren på förra årets projekt! :cool:

När vi gjorde utbyggnaden fanns det med i planen långt bort att vi skulle bygga om badrummet också nån gång i framtiden.
Det möjliggjordes genom att jag satte igen den gamla dörren till dotterns rum och då kunde ställa kyl och frys mot den väggen istället. Så utrymmet där kyl och frys stod istället kan införlivas i badrummet.

Utrymme med kylskåp och början av rivning för ombyggnad till badrum.
Skapa konto

Det lilla utrymmet där ska alltså bli en del av badrummet, plus en inbyggd garderob i dotterns rum. Ganska svårt att få ihop för er läsare kanske så det kommer en film längre ned.

Utgångsläge:
Vy genom öppen dörr mot ett litet äldre badrum med duschdraperi och handfat.
Skapa konto
Gammalt badrum från 90-talet före renovering med kaklade väggar, duschdraperi och handfat.
Skapa konto

Ca 2m² duschrum med handfat. Troligtvis från slutet av 90-talet.
Planen är att få in att badkar och en toalett där också.

Rivning:
Delvis rivna väggtiles och isolering i pågående badrumsrenovering.
Skapa konto
Rivstartat badrum med synlig isolering, delvis kaklade väggar och golv med skräp.
Skapa konto
Hörn av ett badrum under renovering med exponerad isolering och rördragning, samt kaklade väggar.
Skapa konto

Jag sågade i fogarna med tigersågen och kunde lyfta ut stora delar gips och kakel på en gång.

Huset är från början en stuga på 35m² som är utbyggt och ombyggt i omgångar. Tydligen va det yttervägg här en gång i tiden.
Rivningsstadium av badrum med exponerad isolering, kablar och rör, samt nedtagen vägg.
Skapa konto

Här här garderoben i dotterns rum som åker ut och blir en del av badrummet istället.
Renoveringsprojekt i hem, vägg där en tidigare dörröppning igensatt för ombyggnad.
Skapa konto

Efter en dags rivning ser det ut såhär:
Badrum under renovering med isolering synlig, verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Skapa konto
Rivningsfas i badrumsrenoveringsprojekt med isolering, avlägsnat kakel och konstruktionsdelar synliga.
Skapa konto

Rörmokaren kommer på måndag så då behöver nya väggarna va uppe och enklade.
Sen kommer mattsättaren och flytspacklar senare i veckan.

Nu är det 2-3mm höjdskillnad mellan golvspånet. Funderar på att jämna av det med masonit och sen skruva ett nytt golvspån på det, låter det vettigt?

• Gilla
Daniel12345678910 och 14 till
  • Laddar…
Det blev ett 12-timmars pass idag men inte så mycket dokumenterat.
Märks att jag latat mig ett år sen utbyggnaden, helt slut i kroppen nu.

Fått upp väggen mot kök och dotterns rum.
Varit en vända till ÅVC.
Köpt golvspån.
Fått upp lite plyfa på väggarna.

Den gamla golvbrunnen satt utan monteringsbricka direkt i spånet och inte reglat under. Nu har jag reglat under och monterat en monteringsplatta.
Limmat och skruvat nytt golvspån på det gamla, blev stumt.

Renoveringsarbete med nya väggar av plyfa och synlig golvbrunn samt isolering.
Skapa konto
Renovering av vägg med nytt regelverk och delvis monterad plyfa, elinstallationer synliga.
Skapa konto

Skönt med källare under så man inte behöver dra rör i bjälklaget. Bara att ta hål där man vill och dra avloppen och rören i källaren.

• Gilla
Greatstomp och 5 till
  • Laddar…
Rörmokaren dök upp som utlovat och gjorde ett bra jobb. Skönt dom få gångerna man behöver hantverkare att ha bra lokala sådana.

Installation av rörledning med blå PEM-slang och borrverktyg på ett byggplatsgolv.
Skapa konto

Jag fick agera håltagare.
En person som håller en borr för att borra hål i en vägg med synliga rör och en "provisorisk" PEM-slang.
Skapa konto

PEM-slangen ska inte rörmokaren beskyllas för. Det är jag som har dragit "provisoriskt" till en utedusch så vi har nånstans att duscha under tiden.

Är det toan som skall upp där? Glöm inte att det kan bli både plyfa, gips, fix och kakel. Ser lite tight ut mellan väggen och röret.

• Gilla
Hagfeldt och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det toan som skall upp där? Glöm inte att det kan bli både plyfa, gips, fix och kakel. Ser lite tight ut mellan väggen och röret.
90mm från färdig ytskikt räcker det?
Än finns ju möjlighet att göra om.

Dagens insats bestod i att sätta plyfa på väggarna samt dra lite el.
Så skönt att ha en svåger som har eget och är elektriker så jag kan dra slangar och sätta dosor själv.

Ett pågående byggprojekt med nylagda plyfaväggar och elektriska installationer inklusive sladdar och dosor.
Skapa konto
Renoveringsarbete med nylagda plywoodväggar och elinstallation med synliga slangar och dosor i ett tomt rum.
Skapa konto
Plywoodbeklädda väggar med utstickande elslangar och gula vattenpasset i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.