19 089 läst · 151 svar
19k läst
151 svar
Tillåtet att krossa och gräva ned gamla betongpannor på tomten?
Jag har sett äldre trädgårdsböcker där det rekommenderades att använda ett bilvrak som grund om man vill bygga upp en kulle i trädgården...
Gamla betong- eller tegelpannor är nog trots allt ganska bra. Men jag skulle inte gräva ner eternitpannor även om de är ofarliga under jord.
Gamla betong- eller tegelpannor är nog trots allt ganska bra. Men jag skulle inte gräva ner eternitpannor även om de är ofarliga under jord.
Var på tomten ska du gräva ned dem och hur djupt? Vi dränerade precis om, och marken runt huset var en blandning av Uppsalalera, tegel och bitar av betonghålsten. På sin ställen så mycket tegel och betong att grävmaskinisten hade problem att gräva. Vi fick delvis nya massor vid återfyllnad p.g.a. detta.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 508 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 508 inlägg
Betong , krossa pannorna och låt de ligga så bryts de ner samt käkar koldioxid från luften
Finja lägger gammal betong krossad i högar just av den anledningen
Har man mindre mossproblem på gräsmattan så kan finkrossad betong hjälpa
Finja lägger gammal betong krossad i högar just av den anledningen
Har man mindre mossproblem på gräsmattan så kan finkrossad betong hjälpa
Det är normal praxis i dag att krossa betongen på större rivningar. Sedan används den som vägfyllning. Bättre än att gräva upp grusåsar eller spränga berg för att få vägfyllning och sedan ha betongen som avfallsproblem.
Jag gör på samma vis med mindre mängder betong och tegelrester här hemma. Det blir skogsvägsfyllning. Efter att jag har rensat bort all plast och all metall ur det.
Jag gör på samma vis med mindre mängder betong och tegelrester här hemma. Det blir skogsvägsfyllning. Efter att jag har rensat bort all plast och all metall ur det.
Inte i Sverige på byggen får ingett rivnings material grävas ned..H heimlaga skrev:Det är normal praxis i dag att krossa betongen på större rivningar. Sedan används den som vägfyllning. Bättre än att gräva upp grusåsar eller spränga berg för att få vägfyllning och sedan ha betongen som avfallsproblem.
Sedan att privatpersoner gör det har jag både varit med och sker än idag..
Fast det gäller ju i princip allt material som hamnar på "tippen" idag. Det mesta kommer till nytta på ett eller annat sätt. Formellt innebär det ju dock inte nödvändigtvis att man själv har rätt att använda avfallet på samma sätt i egen regi, märkligt nog.H heimlaga skrev:
Tror att problematiken handlar om vad ägaren till pannorna tycker att dem är.
Är de sopor så får de inte grävas ner. Är de sopor och grävs ner på annans tomt så är det brottsligt.
Men behöver man material till att fylla ut marken med och råkar ha pannor så är det okej att gräva ner för då är dem inte sopor... hårklyveri men ...
Är de sopor så får de inte grävas ner. Är de sopor och grävs ner på annans tomt så är det brottsligt.
Men behöver man material till att fylla ut marken med och råkar ha pannor så är det okej att gräva ner för då är dem inte sopor... hårklyveri men ...
Det krävdes en lagändring i Finland för att det skulle bli möjligt.R Rejäl skrev:
Baserat på att ren betong och rent tegel inte är giftiga. Det är väldigt stränga krav på vad som får gå till krossning enligt en bekant som kör grävmaskin på rivningar.
Jag vet inte om en privatperson får göra det men det skiter jag i när det en gång är certifierat ofarligt och ofarligt enligt forskningen.
Men I TS fall är det inte ren betong utan gamla målade/behandlade pannor..H heimlaga skrev:
Naturvårdsverket har samlat ihop Stöd och Information angående Hantering av bygg-och rivningsavfall..
Och här ses ingen skillnad på den enskilde husägaren som river eller företag som river när det kommer till bygg avfall..
Kan vara intressant för den som bryr sig om vår närmiljö..
Och här ses ingen skillnad på den enskilde husägaren som river eller företag som river när det kommer till bygg avfall..
Kan vara intressant för den som bryr sig om vår närmiljö..
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/bygg--och-rivningsavfall/
Denna tråd är verkligen ett bevis på hur man gör en stor kacklande höna av en mycket liten fjäder.