11 010 läst · 181 svar
11k läst
181 svar
Tid för att byta enkel termostat dusch
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 544 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 544 inlägg
Absolut inte, men du lär ju ha med dig minst en duschblandare för 160+blandaräfste/150+blandarfäste/4cc upp/4cc ned bara för duschblandare.A Andy78 skrev:
Sen tillkommer ju blandare för badkar, kök, tvättställ...
Det är ju en vettig grundplåt i blandarväg att stå på varje dag 07,00.
Rättvist för alla varje dag oavsett vilken kund det är.
Lägg därtill kopplingar av allehanda vanliga och ovanliga sorter, "ballofixer" av alla sorter, vattenlås, avlopp generellt, gumminipplar, osv osv... Sen verktyg på det, och gärna lite gasflaskor för lödning, pressverktyg för pressning...
Hur mycket utrymme finns sen kvar?
Skulle man vara utan "rätt" material blir det gnäll när man måste åka handla...
Hur skulle du ha löst dilemmat på ett annat mer gediget sätt?
Redigerat:
Jag är inte VVS:are utan ingenjör. Har själv fått RIKTIGT saltad faktura från en firma.. Men i det här fallet är du ute och cyklar. Krilleman har helt rätt och din faktura är rätt rimlig.Bengt Hansves skrev:VAD har restid och ROT med varandra att göra ?
Jag har inte bett dig specifikt att hjälpa. Jag bara ställde en enkel fråga i detta forum och fick bra svar först.. Innan det kom in en del som inte tillförde så mycket .. Tyvärr
Ser att du skriver dig själv som "plumber" varför jag antar att du själv är i VVS branschen och således backar upp kollegor..
Du hade fått blandaren några hundringar billigare om du köpt den själv. Thats about it.
Vad dillemat menar, fyller du på allt det där varje dag eller bara det som fattas?Krilleman skrev:Absolut inte, men du lär ju ha med dig minst en duschblandare för 160+blandaräfste/150+blandarfäste/4cc upp/4cc ned bara för duschblandare.
Sen tillkommer ju badkar, kök, tvättställ...
Rättvist för alla varje dag.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 544 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 544 inlägg
Fast det är ju ingen som vill lyssna på sanningen...M mrmlz skrev:
Bilen har jag alltid välfylld med standardsortimentet jag erbjuder.A Andy78 skrev:
Jag fyller givetvis bara på det som har gått åt från bilen under arbetsdagen innan 16,00.
På så sätt är alltid bilen fylld till "standard" inför nästkommande arbetsdag.
Mest rättvist för samtliga kunder som då får samma nivå på materialstandard i bilen.
Om du hade ett serviceyrke med bil, skulle du då inte vilja erbjuda alla samma standard materialmässigt varje dag?
Om du vore kund och ringer ut mig på ett jobb och jag svarar: Nej den just den artikeln du behöver få installerad gick åt igår och nu har jag inte den i bilen. Måste åka och handla den...
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 544 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 544 inlägg
Fast det fungerar ju inte i verkligheten.A AndersS skrev:
Hur många trådar finns det inte om: Hantverkaren åkte och handlar prylar och jag förväntas betala för den tiden?
Sunt förnuft kommer man långt på, och med lite erfarenhet efter ett par år så lär man sig vad som man behöver ha mycket av med sig i bilen för att hålla en god servicenivå!
Det tänket tjänar samtliga på!
Fast i det här fallet så handlar det ju om att rörisen hade en timmes körning fram och tillbaks till kund + tiden för att utföra arbetet. Bara det gör ju att 2 timmar känns väldigt rimligt.
Troligen hade man med sig rätt material med en gång, för annars hade nog tidsåtgången varit minst 3 timmar.
Men visst måste man ladda bilen, efter avslutat jobb, med det standardsortiment man brukar hålla.
De som jobbar ute på landsbygden behöver ofta ha mer saker med sig än de som jobbar i stan med tillgång till ett flertal grossister.
Troligen hade man med sig rätt material med en gång, för annars hade nog tidsåtgången varit minst 3 timmar.
Men visst måste man ladda bilen, efter avslutat jobb, med det standardsortiment man brukar hålla.
De som jobbar ute på landsbygden behöver ofta ha mer saker med sig än de som jobbar i stan med tillgång till ett flertal grossister.
Jag gör det själv och ser alla resor och tid som 0 kr idag ich så jag har kunskap och tid, så jag handlar själv en blandare i ett byggvaruhus bara blandarkostnad.
Aj satan, behöver lite till material men tar en ny resa, bilen står ju ändå där tankad så noll krinor i tid för bil och tid..
Självklart kan då inte inte en hantverkare kunna ta mera betalt för det är ju min kostnad.
Ja ts har lite att lära
Aj satan, behöver lite till material men tar en ny resa, bilen står ju ändå där tankad så noll krinor i tid för bil och tid..
Självklart kan då inte inte en hantverkare kunna ta mera betalt för det är ju min kostnad.
Ja ts har lite att lära
Lös det hur du vill bara jobbet blir gjort.Krilleman skrev:Absolut inte, men du lär ju ha med dig minst en duschblandare för 160+blandaräfste/150+blandarfäste/4cc upp/4cc ned bara för duschblandare.
Sen tillkommer ju blandare för badkar, kök, tvättställ...
Rättvist för alla varje dag oavsett vilken kund det är.
Lägg därtill kopplingar av allehanda vanliga och ovanliga sorter, "ballofixer" av alla sorter, vattenlås, avlopp generellt, gumminipplar, osv osv... Sen verktyg på det, och gärna lite gasflaskor för lödning, pressverktyg för pressning...
Hur mycket utrymme finns sen kvar?
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...r-inte-kompatibla-med-vårt-samhälle-1.8100194R reez skrev:
Jag kunde bara inte låta bli..
Vad är det för dåre egentligen??