11 009 läst · 181 svar
11k läst
181 svar
Tid för att byta enkel termostat dusch
Halvkoppling är ungefär som en klämringskoppling men istället för klämringen så är det gummitätning som tätar mot rörända.
https://www.purmo.com/public/prod/8284/32604194783912f93196b2f9d9cb2646/sv-se-files-48282171-rev.pdf
https://www.purmo.com/public/prod/8284/32604194783912f93196b2f9d9cb2646/sv-se-files-48282171-rev.pdf
Med risk för att få en tillsägelse.
Men Bengt och Elitgruippsförfattarinnan skulle nog bli ett vackert par
(Han är för övrigt känd på andra delar av interwebben för de som använder google och inte andandGÅ)
Men Bengt och Elitgruippsförfattarinnan skulle nog bli ett vackert par
(Han är för övrigt känd på andra delar av interwebben för de som använder google och inte andandGÅ)
@ @ndreas skrev:Förutom tiden det tog att köra till dig så måste du räkna med tiden det tog att packa bilen med grejer. Efter avrundning så tog det minst 30 minuter. Det tog sannolikt även 30 minuter att tömma bilen efter avslutat arbete.
Tömmer man alltid bilen - då kan man också fakturera nästa kund för inlastning av material...
och nästa...och...
JA, för "alla" hantverkare startar alltid på morgonen med helt tom "plåtren" servicebil !
Seriösa hantverkare torde alltid ha ett standardsortiment med reservdelar i bilen. Sådana detaljer som alltid behövs, liksom verktyg
En termostatblandare av standardtyp torde ingå däri.
Vad är det som "stör" dig ?Appendix skrev:
Skall vi inte hålla oss till sak istället för person ?
A AndersS skrev:Jag gör det själv och ser alla resor och tid som 0 kr idag ich så jag har kunskap och tid, så jag handlar själv en blandare i ett byggvaruhus bara blandarkostnad.
Aj satan, behöver lite till material men tar en ny resa, bilen står ju ändå där tankad så noll krinor i tid för bil och tid..
Självklart kan då inte inte en hantverkare kunna ta mera betalt för det är ju min kostnad.
Ja ts har lite att lära
En seriös hantverkare som varit med ett tag torde ha ett bra noga utvalt standardsortiment med sig i servicebilen och behöver ytterst sällan sakna material.
..... Sarkasm....Bengt Hansves skrev:
Och dessa fyller på sig själv?Bengt Hansves skrev:
Jag brukar tycka att hantverkare hugger i och luras väldigt mycket. Men i detta fallet är allt som det ska.
Du borde inse att det är du som har fel med tanke på hur många som inte håller med dig.
Vad tar det i tid att fylla på förbrukningsmaterial och detaljer i en servicebil ?M Mortsken skrev:
Beror väl på.Bengt Hansves skrev:
Jag tycker de borde kunna beställa sakerna till företaget istället för att köra till Ahlsell och handla fysiskt.
Men det ska beställas, det ska packas upp när det kommer och kollas så att det är rätt grejor, det ska sorteras in i bilen. Så en kvart tar det ju utan vidare i alla fall när man fått rutin på det.
Bengt Hansves skrev:
Det kan nog variera, dels om den fylls på hos grossisten eller via eget lager.Bengt Hansves skrev:
Vid eget lager tillkommer ”eget lagerhantering”.
Vid grossisten tillkommer resa till/från grossisten.
Sen är frågan om allt eller delar av dessa kostnader ska ligga som arbetstid, inbakad i timtaxan, som materialpåslag.
Du tycker redan att:
- timtaxan är för hög samtidigt som hantverkaren ska arbeta på kvällen (ta emot ditt samtal & göra arbetet inom fem dagar).
- arbetstiden är för lång
- materialkostnaderna är för höga
Så var ska hantverkaren få in täckning för sina utgifter för materialhantering ifrån?
Edit: lagt till ”samtidigt …” gällande timtaxan.
Redigerat: