john68 john68 skrev:
Oj, fel inlogg? TS och Andy78 samma person?
Nej, jag svarade på samma fråga.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Din var ju på 4800 är knappast det dubbla mot 3500, du får räkna på nytt.:D
4800 ex rot och bauhauspriset var väl inkl rotavdrag. Så det är inte mycket att diskutera om...

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Proffsköpare, dvs hantverkare med seriösa företag torde få ett lägre pris av grossisterna än vad jag själv får betala på Bauhaus, Hornbach etc.
Ska detta bli ytterligare en av alla trådar angående hantverkarens materialpåslag/-priser?

Vilken rabattsats hantverkaren får från grossisten beror bl.a. på hur stor omställning hantverkaren har.
Bauhaus, etc har väldigt stora inköpsvolymer samt långt ifrån samma utbud.
Bauhaus, etc har långt ifrån samma kunnande som grossisterna.

etc etc

Nej, jag är inte för grossisternas ”riktprislistor” & stora rabattsystem.

• Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
4800 ex rot och bauhauspriset var väl inkl rotavdrag. Så det är inte mycket att diskutera om...
Jag har väl tidigare poängterat att det ev. kan finnas viss kunskapsbrist gällande beställning och vad som gäller ROT hos ts.
Och hade ts som du noterar begärt att ROT-avdrag ska göras så kan det bli så att det minskar kostnaden med några hundralappar utifrån att man då behöver särredovisa de 2 timmarna i arbete och restid, så ROT på en timma.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det TS kallar "koder" på fakturan är alltså en beskrivning av exakt vilken blandare han fått monterad.

Man kan titta på FMMattsons hemsida och leta upp modell 9000e. Då hittar man detta: länk

Som synes finns det 26 stycken olika FMM 9000e. Det skiljer i anslutningarnas avstånd och placering, färg etc. Jag tycker inte det är ett helt rimligt krav att rörmokaren ska ha alla tänkbara modeller i bilen konstant.
Bauhaus hade kanske blivit lite billigare, men det hade förutsatt att TS kunnat lägga en beställning på vad han behövde så inte rörmokaren hade kommit ut med en blandare med fel avstånd. Jag gissar att TS inte riktigt hade den kompetensen.

Som sagt, fakturan är tydlig och klar, inga "koder" och priset är rätt rimligt för arbetet. Det är inte billigt, det påstår jag inte, men det är rimligt.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vad är det som "stör" dig ?
Skall vi inte hålla oss till sak istället för person ?
Ja din attityd stör mig utan att gå in på sak. Jag tror du enbart är ute för att skapa debatt, och inte är intresserad av de svar du får här.
Att sedan hänga ut företaget (och även dig själv) är ju ett tydligt exempel på att skriva först och tänka sedan.

Kan du inte istället tala om vad du skulle vilja betala för arbetskostnad samt material för det utförda arbetet?
Jag ser inga som helst konstigheter med din faktura förutom att du eventuellt felaktigt har fått betala för övertid. Om nu så är fallet så bör du tala med firman för att rätta till det. Vid vilken tid på dygnet utfördes arbetet?
Dessutom är det inget fel på hur fakturan är utställd. Den kan inte bli tydligare.

Redigerat:
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Detta är helt oväsentligt, jag kan byta en duschblandare på 5 minuter oavsett vilken blandare det är.
Det faktumet är lika oväsentligt.

Men sen att det tar över en timme att åka dit, sen fylla på bilen med samma blandare plus fakturera kunden.

Det tar längre tid i helheten innan kund får fakturan...
Om man nu ska ta betalt för att fakturera kunden, varför skriver man en faktura med priser angivna + moms till en privatkund.
Kostar det extra att få den specad inlusive moms?

Fairlane
A Andy78 skrev:
Om man nu ska ta betalt för att fakturera kunden, varför skriver man en faktura med priser angivna + moms till en privatkund.
Det är väl rätt naturligt?
Man lägger in sina siffror i fakturaprogrammet så skrivs det ut med information om pris exklusive moms, moms och inklusive moms. Inget konstigt alls. Det är ju mycket enklare och mindre risk för fel än att ha två helt olika typer, en för privatperson och en för företag. Tittar du på ett kvitto från Biltema står också momsen med där.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Momsen läggs ju på på totalpriset?

Är ju inte så att kunden själv behöver lista ut vad den får betala i moms och lägga på detta..

L lordi skrev:
Att sedan hänga ut företaget (och även dig själv) är ju ett tydligt exempel på att skriva först och tänka sedan.
Fast "uthängningen" av företaget är ju ren gratisreklam för en snabb och effektiv rörkrökare med tydliga fakturor och rimlig prissättning. :crysmile:

Kanske @Bengt Hansves är delägare i bolaget och har skapat tråden i reklamsyfte? :thinking:

• Haha
  • Gilla
BSOD och 7 till
  • Laddar…
V
L Limpan1234 skrev:
2 timmar för att byta en duschblandare är nog lite i överkant. Har själv bytt blandare på under 30 minuter utan någon speciell erfarenhet.
Å andra sidan kan man ju fundera på vad som är minsta tiden värt att fakturera, speciellt om det finns önskemål om att göras inom en viss tidsperiod.
Har själv för vana att alltid fråga om en kostnadsuppskattning (även om man kör på löpande) för att slippa obehagliga överraskningar och kunna avgöra om det är värt att jävlas själv eller överlåta det till någon som ”kan”.
Svårt att argumentera mot denna faktura då ni inte kommit överens om annat innan utfört arbete.
Tråkigt att du förstår fel.
Nej, men inte dubbla körvägar - km och tid.
Tror ju knappast att hantverkaren kör till kund A, passerar på vägen kund B men kör förbi till kund A, jobbar där, kör hem och sedan kör till kund B , dvs jag och sedan hem
Men seriöst "överkant" tror folk att en rörmokare jobbar för välgörenhet. Nej för att tjäna pengar.

Tror folk verkligen här att man skulle jobba för mindre tid mot en privatperson än vad man gör gentemot stora avtal med pressade tider mm.

Nu får väl folk här börja tänka lite. 2 timmar inkl inköp, resa dit, byte, resa hem oxh sist men inte minst GARANTI PÅ JOBBET !

Vad är de med folk?

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Men seriöst "överkant" tror folk att en rörmokare jobbar för välgörenhet. Nej för att tjäna pengar.

Tror folk verkligen här att man skulle jobba för mindre tid mot en privatperson än vad man gör gentemot stora avtal med pressade tider mm.

Nu får väl folk här börja tänka lite. 2 timmar inkl inköp, resa dit, byte, resa hem oxh sist men inte minst GARANTI PÅ JOBBET !

Vad är de med folk?
Det är väl det "folk här" gör... "tänker lite"...

Utom TS då..

Som antingen inte tänker alls, eller tänker helt fel..

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
T
Tråkigt att du förstår fel.
Nej, men inte dubbla körvägar - km och tid.
Tror ju knappast att hantverkaren kör till kund A, passerar på vägen kund B men kör förbi till kund A, jobbar där, kör hem och sedan kör till kund B , dvs jag och sedan hem
Förstår inte överhuvudtaget vad du har med att göra hur hantverkaren kör? Det mest rättvisa är väl att alla kunder får betala körvägen till&från företaget? Inte en massa gnetande om han kör förbi eller inte.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:

Vad är de med folk?
Läste du ens vad jag skrev?
Har inte hävdat annat än att fakturan är rimlig. 2 timmar för att byta en blandare är dock i överkant förutsatt att det är den faktiska arbetstiden som avses.

Hoppas för din skull att du inte är rörmokare själv. Du skulle få det jobbigt om du bara klarar att byta 4 blandare på en hel arbetsdag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.