11 304 läst · 181 svar
11k läst
181 svar
Tid för att byta enkel termostat dusch
Tidsåtgången är skälig, du ringer på kvällen, material behöver beställas/hämtas, planera in när arbetet ska utföras, utföra arbetet, fakturera etc.Bengt Hansves skrev:
Övertid, ja du ringde utanför kontorstid och ville ha arbetet utfört inom fem dagar, så ja det är rimligt med övertid.
Spec av restid, det är ganska vanligt att restiden ingår i arbetstiden, främst när inte ROT används.
Materialpriset, ja, det är lite i överkant, men det råder fri prissättning.
Jag tycker nog att 2 timmar för en som inte är amatör är för lång tid att byta en blandare om det inte ska dras några nya rör endast lossa 2 kopplingar och skruva dit den nya.
Det bör en erfaren röris / vvsare klara av på en timme.
Det bör en erfaren röris / vvsare klara av på en timme.
Och körtiden till kund, samt fylla på bilen, samt fakturera?A Andy78 skrev:
Hur lång tid blir det tillsammans?
Om det bara skulle faktureras för den faktiska tiden ute hos en kund så hade timpriset varit minst 2000kr+moms.A Andy78 skrev:
Hur menar du? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du avser.A Andy78 skrev:
Ofta tar företagare ut en kostnad för gubben, låt oss säga 100:-/h, oavsett restid eller arbetstid.
På det är det vanligt att det följer med en "kostnad servicebil" 50:-/dag.
Många företag tar dessutom en ytterligare kilometeravgift för körsträckan.
?
Men många verkar ju tro att det endast faktureras för verklig tid hos kunden. Men det är ju så mycket mer än så.
När jag körde service så försökte jag alltid ha samma nivå på materialet i bilen till samtliga kunder. Det är mest rättvist. Men det innebär ju trots allt att bilen måste fyllas på varje dag som ersättning av det materialet som gått åt. Det är därför jag alltid skriver påfyllning bil av använt material i forumet. Fakturan ska ju även summeras och skickas av någon också...
Har du dessutom bilen full med demonterat material som ska källsorteras och bilen är i behov av städningen efter det...
Det jag vill belysa är att det kostar tid att ha samma utrustningsnivå ut till kund oavsett om det är beställt ett blandarbytet eller värmepumpsbyte. Alla kunder har rätt att få samma nivå på utrustning/material i bilen, för man vet aldrig när man råkar på konstiga saker i gamla hus!
Redigerat:
Varför skriker du?Bengt Hansves skrev:
Du själv skrev följande: "..Du verkar va en hetsig o allmänt jobbig person.."
Jag har INTE skrivit något liknande oförskämt till någon här
Förresten... Du kommer in sent i tråden och är nedlåtande ...
Vad VET du om saken ?
Då känns det som om vissa har lite för lite att göra och ingenting att tillföra.
Ok dom fakturor jag har fått där har det varit en kostnad per timme + material.Krilleman skrev:
Hur menar du? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du avser.
Ofta tar företagare ut en kostnad för gubben, låt oss säga 100:-/h, oavsett restid eller arbetstid.
?
Men många verkar ju tro att det endast faktureras för verklig tid hos kunden. Men det är ju så mycket mer än så.
När jag körde service så försökte jag alltid ha samma nivå på materialet i bilen till samtliga kunder. Det är mest rättvist. Men det innebär ju trots allt att bilen måste fyllas på varje dag som ersättning av det materialet som gått åt. Det är därför jag alltid skriver påfyllning bil av använt material i forumet. Fakturan ska ju även summeras och skickas av någon också...
Har du dessutom bilen full med demonterat material som ska källsorteras och bilen är i behov av städningen efter det...
Det jag vill belysa är att det kostar tid att ha samma utrustningsnivå ut till kund oavsett om det är beställt ett blandarbytet eller värmepumpsbyte. Alla kunder har rätt att få samma nivå på utrustning/material i bilen, för man vet aldrig när man råkar på konstiga saker i gamla hus!
Nej det känns meningslöst. Folk har varit väldigt konkreta i tråden men du har inte tagit till dig något av vad de skrivit. Jag har ingen anledning att tro att det skulle vara någon skillnad om jag skriver något.Bengt Hansves skrev:
Fast nu konkretiserade jag kanske i alla fall?
Man har gjort det enkelt, arbete och restid gjordes utanför ordinarie arbetstid. Tolkning är att det blev totalt 2 timmar. Sedan kan man alltid resonera om timdebitering för med verktyg i hand eller körande bil, rent krasst kanske den här firman tar samma pris och sedan lägger till fordonskostnad..A Andy78 skrev:
För mig är det svårt att förstå att kostnader skiljer när man utför arbete på plats eller i transport till kund, har ju inte varit i den branschen så det finns kanske någon logik när min tid skulle kosta olika mycket.
Yrkar man inte ROT så kan det slås samman i fakturan om timdebitering är densamma.
Redigerat:
Varför höjer du rösten?Bengt Hansves skrev:
VAD har restid och ROT med varandra att göra ?
Jag har inte bett dig specifikt att hjälpa. Jag bara ställde en enkel fråga i detta forum och fick bra svar först.. Innan det kom in en del som inte tillförde så mycket .. Tyvärr
Ser att du skriver dig själv som "plumber" varför jag antar att du själv är i VVS branschen och således backar upp kollegor..
Så hur lång tid tar det att byta en blandare om man bara behöver lossa kopplinarna?Krilleman skrev:
Hur menar du? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du avser.
?
Att du endast får göra ROT-avdrag för arbete på plats. Så vill du nyttja ROT så måste utförande firma redovisa respektive även om timpriset är detsamma.Bengt Hansves skrev:
Ursäkta , men du gormar (skriver med versaler) och påstår både det ena med det andra där du saknar kunskap.
Är nog tredje gången jag skriver det, så Stenmarks citat blir mer och mera bekräftat.