F fsn skrev:
Hur menar du? Det har ju inget med den yttre och inre ramen som sitter fast i betongplattan? Min pool är 8x3,5m, som jag minns det hade jag koll med vattenpass och lite motmätningar hela vägen, speciellt fokus på att få med sig hörnen i lod, dom ”låser” pga block i två riktningar.

En lätt buktande långsida tar man lättare efter 5:e skiftet. I varje invändigt hörn satte jag en vertikal regel samt en på utsidan med, dessa två förband jag med en kort träregel som också spände ner frigioliten, man sätter helst inte den för ett hål det skall ner betong i. Och på varje långsida satte jag två (eller tom 3) vertikala på in- och utsida. Dessa förbands också mellan varandra över poolens hela bredd. Tror jag satte en mitt på kortsidan med. Sen var allt upprätt och stabilt. Man vill verkligen inte att det ”ormar sig” när är fyllt med blöt betong. Man måste ju staga lampinsatser, skimmer och sånt så inte dom ”ploppar” ut eller börjar flyta upp och flytta sig när man gjuter.
Smart. Jag tänkte sätta listen sist så jag kan räta upp med distanser och skumma undertill.
 
enligt alla k-ritningar från leverantörer så ska b-järnen najas i kantbalken. Annars får man inte en fullgod konstruktion.
fråga vilken konstruktör som helst.
Du kan inte ens tillgodoräkna dig 10% av hållfastheten om du proppar järnen i plattan efteråt.
 
Jakob, fråga vilken konstruktör som helst så kan han förklara för dig varför man inte kan jämföra ett hus med en på alla sidor nedgrävd pool.

Ledtråd - vilka krafter ska du ta upp i de olika lastfallen?
 
  • Gilla
FransThomas
  • Laddar…
Har najat första lagret av liggande armering och lagt ut första lagret med block.

Kollade om innermåttet stämde och det gjorde det på ena långsidan men på den andra var det 20mm för kort.

Kollade inte detta när jag satte den utvändiga listen tyvärr.

Jag vet inte hur jag ska lösa detta nu.

Låta det vara så här.
Hur mycket roll spelar 20mm på linern?

Flytta båda eller ena kortsidan utåt?
Riskerar jag att göra det värre då?

Har ni några andra idéer?
 
På vilken ledd är det 20mm fel?

20mm är inte mycket för linern oavsett om det är på 3 eller 6m längd, den är väldigt töjbar.

Hur har det blivit fel, blocken har ju ett fast mått?
 
Det är ena långsidan.

Jag använde snörmetoden för att ta ut hörnorna sen mätte jag vinkeln med Pythagoras och alla var spot on utom en som slog på 5mm när hypotenusan skulle vara 1000mm.

Alla mina block är lika långa och sågas om de inte passar.
 
Tänkte mer att linern är för stor. Att den kanske korvar sig.
 
Jag tror inte att det spelar någon roll, men byggde jag själv skulle jag nog försöka rätta till felet för att inte riskera att det växer.

Om du läggerpå nästa skift måste det ju vara omöjligt för en långsida att ha fel längd?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte att det spelar någon roll, men byggde jag själv skulle jag nog försöka rätta till felet för att inte riskera att det växer.

Om du läggerpå nästa skift måste det ju vara omöjligt för en långsida att ha fel längd?
Jag tänker att det borde bli exakt samma storlek hela vägen upp.
 
Jag vill egentligen fixa det men vet inte om det bör värre om jag pajjar vinkeln på hörnet genom att flytta ut kortsidan.
 
  • Gilla
Christer_123
  • Laddar…
F
J Jakob_L skrev:
enligt alla k-ritningar från leverantörer så ska b-järnen najas i kantbalken. Annars får man inte en fullgod konstruktion.
fråga vilken konstruktör som helst.
Du kan inte ens tillgodoräkna dig 10% av hållfastheten om du proppar järnen i plattan efteråt.
Vad exakt är det najningen tillför där tänkte konstruktören?
 
Alla stående armeringsjärn och första lagret liggande är monterat. Regn idag också. Jättemysigt.

Jag använde koppen till slagborren för att slå i dem i hålen. Mycket enklare än att banka själv.

Jag kommer räta ut ena kortsidan imorgon för att få den i rätt längd. Jag ska även åka och hämta ett gäng EU-pallar att använda till stämp.

Betongen kommer på tisdag förmiddag. Känns svårt att hinna.

Slagborr används för att montera armeringsjärn i byggprojekt med fuktig jord och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggningsarbete med vertikala och första lagret horisontella armeringsjärn i en grävd byggnadsgrund med regnvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kalinikus och 3 till
  • Laddar…
Kom precis in efter en härlig heldag i regnet.

Hämtat 20 pallar samt byggt fyra lager av poolen. Bara ett kvar. Kommer inte hinna allt imorgon så jag får skjuta från gjutningen ett par dagar.

Visa bilaga 408577 Byggarbetsplats med fyra lager av en pool under konstruktion, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalinikus och 2 till
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Kom precis in efter en härlig heldag i regnet.

Hämtat 20 pallar samt byggt fyra lager av poolen. Bara ett kvar. Kommer inte hinna allt imorgon så jag får skjuta från gjutningen ett par dagar.

[media] [bild]
Det gör du rätt i, hellre vänta några dagar än riskera att betongen flyter ut :)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Satan vilken fart du har! Bra jobbat!
 
  • Gilla
PerwasWurpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.