250 läst · 11 svar
250 läst
11 svar
Thermia Diplomat Inverter M 400V 3 fas —-> en fas 230V?
Det finns från 230 V 1 fas till 380 V , men dom ska nog matas med många amper.Och hur dom sen fungerar på ett bra sätt, säger jag inget om. Sen normalt så är 1 fas 230V in, brukligt med 3 X 230 ut och motorn ska kopplas i D för230 V, men för det mesta är det bara motorer på några 100 W som max.Tex cirkulationspumpar.
https://www.aliexpress.com/item/1005007065677131.html?src=google&pdp_npi=4@dis!SEK!1780.26!1082.21!!!!!@!12000039536197714!ppc
EDIT Gjorde bort mig 👿, det är 400V 3 fas till 230V 1 fas som gäller.
https://www.aliexpress.com/item/1005007065677131.html?src=google&pdp_npi=4@dis!SEK!1780.26!1082.21!!!!!@!12000039536197714!ppc
Redigerat:
Tack Jonas - VFD enheter som länken är inte klarade för utrustning med elektronik inne, bara för 3-fas motor, m.m. Jag tror dem också behöver att alla fas har lika effekt, den gäller inte med en bergvärmepump. Kort fattat, nej, tyvärr det lösa inte problemet.J jonaserik skrev:Det finns från 230 V 1 fas till 380 V , men dom ska nog matas med många amper.Och hur dom sen fungerar på ett bra sätt, säger jag inget om. Sen normalt så är 1 fas 230V in, brukligt med 3 X 230 ut och motorn ska kopplas i D för230 V, men för det mesta är det bara motorer på några 100 W som max.Tex cirkulationspumpar.
[länk]
Jag skickade min fråga till Thermia och fick en svar som var inte precis hjälpsamt - ”pratar med en elektriker”.
Jag undrar nu om Thermia värmepump skulle fungera på en fas 400V utan noll…
Problemet är att jag på sommaren vill driva min bergvärmepump från solcellsbatteriet, men mitt solcellssystem har bara enfas 230V-invertrar och värmepumpen behöver trefas 400V. Jag vill bara köra varmvattenproduktionen, inte värmen, och maxeffekten blir runt 2,7 kW, vilket min enfas-inverter klarar.H hempularen skrev:
Att omvandla enfas till trefas på rätt sätt är dyrt, och även om jag faktiskt har tre separata 230V enfas-invertrar, finns det inget enkelt sätt att synka dem till en riktig trefasmatning eftersom de inte är gjorda för det.
Jag funderade på att använda en vanlig transformator för att höja 230V enfas till 400V enfas (en stegtransformator) och sedan koppla in L1 och L2 på värmepumpen utan nolla. Självklart vill jag inte riskera att skada pumpen, och Thermia är inte precis hjälpsamma med sådana här frågor. Så min bästa chans är nog att hitta någon som har testat något liknande och löst problemet.
Möjligen tänker jag fel, men hur har du tänkt ta ut effekten till värmepumpen med samma upptransformerade 400V-källa? Att vi har 400V i vårt trefassystem beror på fasförskjutning mellan 230V-ledarna som ger 400V mellan två olika faser, eller då 230V mot nollan. Tar du ut 2st 400V-matningar ur en och samma fas är potentialskillnaden 0V mellan de två nyskapade faserna och inget kommer fungera.
Det där kommer knappast att fungera. För det första så vill pumpen säkert ha tre riktiga faser. Men det är troligt att ex. styrlektroniken vill ha 230V, så nollan behövs.MrCurry skrev:
Det är inte bara att höja en spänning så.MrCurry skrev:
Då det är växelspänning så måste frekvenserna vara synkade med fasskillnad.
Du vill ha det billigt men är inne på något som kommer kosta dig rejält när du bränner elektroniken i pumpen.
Så byt solcellsväxelriktare till en som gör trefas. Det gör många riktare i dag.
Om du verkligen bara vill ha enfas så vet jag också att Vicron har enfas växelriktare som går att koppla ihop dvs de synkar frekvenserna med varandra och skapar korrekt trefas.
Tack. Att köpa tre fas växelriktare är troligen rätt svar, men kanske för mycket pengar för att spara pengar överallt med vårt solfångade EL. Bättre att använder sol-EL tills alla andra enheter och lämna värmepump på elnätet. Lite tråkigt, men som du sa, bättre att slippa brännare värmepumpen!P PappasHammare skrev:Det är inte bara att höja en spänning så.
Då det är växelspänning så måste frekvenserna vara synkade med fasskillnad.
Du vill ha det billigt men är inne på något som kommer kosta dig rejält när du bränner elektroniken i pumpen.
Så byt solcellsväxelriktare till en som gör trefas. Det gör många riktare i dag.
Om du verkligen bara vill ha enfas så vet jag också att Vicron har enfas växelriktare som går att koppla ihop dvs de synkar frekvenserna med varandra och skapar korrekt trefas.
Klicka här för att svara