6 682 läst · 136 svar
7k läst
136 svar
Thermia calibra eco 8
sebbe_j skrev:
Ska prova och se om jag kan ha köldbäraren på samtidigt som den bara går på eltillskottJ jonaserik skrev:
Tror det är 140m till 120m2 hus. Och räckte hålet innan byte av pump utan eltillskott borde det räcka efter hävdar jag, även om rörmokare säger emot. Huset ska ju inte behöva mer värme bara för att pumpen är kraftigare.sebbe_j skrev:
Första vintern är snart över och än så länge har jag rätt. 😎. Då bor vi i härjedalsfjällen så vintern har varit rejält kall.
Detta funkar då riktigt dåligt.. har bara haft pumpen inmonterad 1,5 vecka och får dåliga brine temperaturerna och köldmediunet i kärlet sjunker inte.. så jag vet int alls va de kan varaM Mellanbarn skrev:Tror det är 140m till 120m2 hus. Och räckte hålet innan byte av pump utan eltillskott borde det räcka efter hävdar jag, även om rörmokare säger emot. Huset ska ju inte behöva mer värme bara för att pumpen är kraftigare.
Första vintern är snart över och än så länge har jag rätt. 😎. Då bor vi i härjedalsfjällen så vintern har varit rejält kall.
Tycker Thermian alltså att det är ett problem med 0 in och -3 ut? 😮 Här har KB in varit minusgradigt sedan november (-3,1 in som kallast denna vinter) och delta på ca -3,5 grader. Just nu är siffrorna -1,8 in och -5,3 ut. Vår gamla Nibe från 2005 tuffar på glatt ändå. Jag vill minnas att den enligt manualen ska klaga vid -8, men jag minns inte om det var på KB in eller KB ut.sebbe_j skrev:
Jag skulle prova öppna säkerhetsventilen på brinekärlet. Finns en liten chans att vätskan i kärlet hänger på vacum, öppnar du kan det rinna ner och fylla en luftficka. Eller så pyser det över och du blir blöt.
Men det är ett långskott.
Men det är ett långskott.
Problemet för min del nu är jag att borrhålet verkar ha frusit på nått vis? Min brinekärl är ju fullt och vätskan sjunker inte även vid plusgrader uteM mrsnhp skrev:Tycker Thermian alltså att det är ett problem med 0 in och -3 ut? 😮 Här har KB in varit minusgradigt sedan november (-3,1 in som kallast denna vinter) och delta på ca -3,5 grader. Just nu är siffrorna -1,8 in och -5,3 ut. Vår gamla Nibe från 2005 tuffar på glatt ändå. Jag vill minnas att den enligt manualen ska klaga vid -8, men jag minns inte om det var på KB in eller KB ut.
Har redan öppnat kärlet.. gjorde ingen skillnad.. vi öppnade och tog häverten och pumpade ur lite vätska. Har blivit mer vätska i kärlet sedan vi gjorde deM Mellanbarn skrev:
Jag kommer kräva en förklaring på vad som är fel.. hade både en thermia kille och installatören här och dom tyckte inget ser galet ut? Ja men va fasen är det då som gör att brine vätskan fylls upp i kärlet?A AndersS skrev:
Det ska de kunna svara på.sebbe_j skrev:
Syftet med Calibra är ju att den modellen ska kunna anpassa sig efter borrhålet. Med 0 grader in och -3 ut ska det fungera, det är inget extremt.
De kan t.ex. testa om brine cirkulerar i systemet.
Jadu ska ligga på och få en förklaring på va fasen som kan va fel.. ska prova ställa pumpen på tillskott i dag efter jobbet i af och se om vätskan sjunker undanA AndersS skrev:
Jag har dålig koll på exakt vad som händer när vatten i borrhålet fryser, men om brine in är nollgradigt låter det inte som att det kan vara fruset särskilt långt ner. Själva brinevätskan fryser ju inte än på ett tag. Om den är korrekt blandad ska den tåla många minusgrader.sebbe_j skrev:
Larmar pumpen fortfarande med samma felmeddelande?