sebbe_j sebbe_j skrev:
Ah! Men jag provar med tillskott 2-3 dygn då och ser om det släpper? Ingen annan rek?
J jonaserik skrev:
Troligtvis inte på den tiden, vatten fryser vid noll och KB vid - 15. Hålet har kylts ner under en längre tid, så det är ingen överraskning att KB inte fryser
Ska prova och se om jag kan ha köldbäraren på samtidigt som den bara går på eltillskott

sebbe_j sebbe_j skrev:
Jaså? Å ditt funkar bra? Hur djupt hål har du? Mvh
Tror det är 140m till 120m2 hus. Och räckte hålet innan byte av pump utan eltillskott borde det räcka efter hävdar jag, även om rörmokare säger emot. Huset ska ju inte behöva mer värme bara för att pumpen är kraftigare.
Första vintern är snart över och än så länge har jag rätt. 😎. Då bor vi i härjedalsfjällen så vintern har varit rejält kall.

M Mellanbarn skrev:
Tror det är 140m till 120m2 hus. Och räckte hålet innan byte av pump utan eltillskott borde det räcka efter hävdar jag, även om rörmokare säger emot. Huset ska ju inte behöva mer värme bara för att pumpen är kraftigare.
Första vintern är snart över och än så länge har jag rätt. 😎. Då bor vi i härjedalsfjällen så vintern har varit rejält kall.
Detta funkar då riktigt dåligt.. har bara haft pumpen inmonterad 1,5 vecka och får dåliga brine temperaturerna och köldmediunet i kärlet sjunker inte.. så jag vet int alls va de kan vara

sebbe_j sebbe_j skrev:
Nu när det är typ plus ute har jag 0 in och -3 ut
Tycker Thermian alltså att det är ett problem med 0 in och -3 ut? 😮 Här har KB in varit minusgradigt sedan november (-3,1 in som kallast denna vinter) och delta på ca -3,5 grader. Just nu är siffrorna -1,8 in och -5,3 ut. Vår gamla Nibe från 2005 tuffar på glatt ändå. Jag vill minnas att den enligt manualen ska klaga vid -8, men jag minns inte om det var på KB in eller KB ut.

Jag skulle prova öppna säkerhetsventilen på brinekärlet. Finns en liten chans att vätskan i kärlet hänger på vacum, öppnar du kan det rinna ner och fylla en luftficka. Eller så pyser det över och du blir blöt.

Men det är ett långskott.

M mrsnhp skrev:
Tycker Thermian alltså att det är ett problem med 0 in och -3 ut? 😮 Här har KB in varit minusgradigt sedan november (-3,1 in som kallast denna vinter) och delta på ca -3,5 grader. Just nu är siffrorna -1,8 in och -5,3 ut. Vår gamla Nibe från 2005 tuffar på glatt ändå. Jag vill minnas att den enligt manualen ska klaga vid -8, men jag minns inte om det var på KB in eller KB ut.
Problemet för min del nu är jag att borrhålet verkar ha frusit på nått vis? Min brinekärl är ju fullt och vätskan sjunker inte även vid plusgrader ute

M Mellanbarn skrev:
Jag skulle prova öppna säkerhetsventilen på brinekärlet. Finns en liten chans att vätskan i kärlet hänger på vacum, öppnar du kan det rinna ner och fylla en luftficka. Eller så pyser det över och du blir blöt.

Men det är ett långskott.
Har redan öppnat kärlet.. gjorde ingen skillnad.. vi öppnade och tog häverten och pumpade ur lite vätska. Har blivit mer vätska i kärlet sedan vi gjorde de

sebbe_j sebbe_j skrev:
Är nog lite svårt att fixa med tanke på att dom verkar tro att mitt borrhål är för grunt
De kan inte bara "tro" utan visa dig på plats att det är orsaken. Det hade jag krävt vid en nyinstallation.

A AndersS skrev:
De kan inte bara "tro" utan visa dig på plats att det är orsaken. Det hade jag krävt vid en nyinstallation.
Jag kommer kräva en förklaring på vad som är fel.. hade både en thermia kille och installatören här och dom tyckte inget ser galet ut? Ja men va fasen är det då som gör att brine vätskan fylls upp i kärlet?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Jag kommer kräva en förklaring på vad som är fel.. hade både en thermia kille och installatören här och dom tyckte inget ser galet ut? Ja men va fasen är det då som gör att brine vätskan fylls upp i kärlet?
Det ska de kunna svara på.
Syftet med Calibra är ju att den modellen ska kunna anpassa sig efter borrhålet. Med 0 grader in och -3 ut ska det fungera, det är inget extremt.
De kan t.ex. testa om brine cirkulerar i systemet.

A AndersS skrev:
Det ska de kunna svara på.
Syftet med Calibra är ju att den modellen ska kunna anpassa sig efter borrhålet. Med 0 grader in och -3 ut ska det fungera, det är inget extremt.
De kan t.ex. testa om brine cirkulerar i systemet.
Jadu ska ligga på och få en förklaring på va fasen som kan va fel.. ska prova ställa pumpen på tillskott i dag efter jobbet i af och se om vätskan sjunker undan

sebbe_j sebbe_j skrev:
Vätskan expanderar väl när den blir varmare?

M mrsnhp skrev:
Fast har jag nu en frysning som alla verkar tro så blir det ju att ledningen öppnar upp? Och då borde ju vätskan sjunka?

M mrsnhp skrev:
Eller är jag helt ute och cyklar?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Fast har jag nu en frysning som alla verkar tro så blir det ju att ledningen öppnar upp? Och då borde ju vätskan sjunka?
Jag har dålig koll på exakt vad som händer när vatten i borrhålet fryser, men om brine in är nollgradigt låter det inte som att det kan vara fruset särskilt långt ner. Själva brinevätskan fryser ju inte än på ett tag. Om den är korrekt blandad ska den tåla många minusgrader.

Larmar pumpen fortfarande med samma felmeddelande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.