Calibra eco 8 låter absolut som de ska passa att ha efter Thermia Villa 75 men 127 m låter för lite även till Thermian...

J Josth skrev:
Calibra eco 8 låter absolut som de ska passa att ha efter Thermia Villa 75 men 127 m låter för lite även till Thermian...
Kommer komplettering borra i sommar:) ska fixa så man har iaf 200 meter borrhål.. det är alltså djupet på mitt borrhål som kan ställa till dessa problem med kb in kb ut

Svårt att tro att pumpen kyler ut hålet på en vecka. Borde snarare ge låg delta-t på kb om hålet är för kort.

sebbe_j sebbe_j skrev:
Tanken är att jag ska borra så jag har 200 meter i befintligt hål i sommar
Hoppas att du hittar någon som vill fördjupa ditt befintliga hål, dom vill inte gärna borra så. En del säger nej direkt. Börja redan nu att forska efter någon. 200 blir bra för 8kW. Ger ca 25 W meter och är perfekt. VP kommer inte att orka kyla ner hålet och skulle tänka mig att det inte vill gå under noll in på KB och då blir verkningsgraden på VP kanon. Ju varmare KB, ju mer ger VP ut. Lycka till och återkom med resultatet om du kommer ihåg.

B
Vad är der för temp in o ut på kb då? En stund efter uppstart, minst en kvart?

M Mellanbarn skrev:
Svårt att tro att pumpen kyler ut hålet på en vecka. Borde snarare ge låg delta-t på kb om hålet är för kort.
Problemet nu är att jag får högt spann mellan in och ut gående.. sen är mitt brine kärl typ uppfyllt och ser inte ut att släppa

J jonaserik skrev:
Hoppas att du hittar någon som vill fördjupa ditt befintliga hål, dom vill inte gärna borra så. En del säger nej direkt. Börja redan nu att forska efter någon. 200 blir bra för 8kW. Ger ca 25 W meter och är perfekt. VP kommer inte att orka kyla ner hålet och skulle tänka mig att det inte vill gå under noll in på KB och då blir verkningsgraden på VP kanon. Ju varmare KB, ju mer ger VP ut. Lycka till och återkom med resultatet om du kommer ihåg.
Vet du om det går att köra calibra econ på elpatron o att även körbärarpumpen går? Vill prova och se om vätskan i kärlet sjunker undan

Gamla villa pumpen fanns ju en omkopplare för köldbärarpumen för att starta den. Calibran borde ju ha samma funktion men kanske djupt i någon meny.
Gjorde samma byte som ni förra våren. 😀

B BSOD skrev:
Vad är der för temp in o ut på kb då? En stund efter uppstart, minst en kvart?
Nu när det är typ plus ute har jag 0 in och -3 ut

M Mellanbarn skrev:
Gamla villa pumpen fanns ju en omkopplare för köldbärarpumen för att starta den. Calibran borde ju ha samma funktion men kanske djupt i någon meny.
Gjorde samma byte som ni förra våren. 😀
Jaså? Å ditt funkar bra? Hur djupt hål har du? Mvh

Inget bra, har nivån gåt ner i kärlet. Det kan vara att hålet är fruset någon/ra meter ner och då kläms slangarna ihop rätt bra, volymen i slangarna minskar och trycks in i kärlet
KB behöver inte vara frusen, klarar sig ner till - 15.

J jonaserik skrev:
Inget bra, har nivån gåt ner i kärlet. Det kan vara att hålet är fruset någon/ra meter ner och då kläms slangarna ihop rätt bra, volymen i slangarna minskar och trycks in i kärlet
Jo men hur kan hålet frysa men kB tempen är ”ok”? Du rekommenderar att provar elpatron 1-2 dygn nu då och ser?

J jonaserik skrev:
Låter helt sjukt att pumpen ska ha frusit ner mitt halv på typ 1.5 vecka

sebbe_j sebbe_j skrev:
Låter helt sjukt att pumpen ska ha frusit ner mitt halv på typ 1.5 vecka
Troligtvis inte på den tiden, vatten fryser vid noll och KB vid - 15. Hålet har kylts ner under en längre tid, så det är ingen överraskning att KB inte fryser

J jonaserik skrev:
Troligtvis inte på den tiden, vatten fryser vid noll och KB vid - 15. Hålet har kylts ner under en längre tid, så det är ingen överraskning att KB inte fryser
Ah! Men jag provar med tillskott 2-3 dygn då och ser om det släpper? Ingen annan rek?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.