18 917 läst · 140 svar
19k läst
140 svar
Testknappen funkar inte på jordfelsbrytare
Medlem
· Uppland
· 1 790 inlägg
Intressant fråga. Det finns ju en tabell i IEC 61008 för hur lång tid det får ta för jordfelsbrytaren att bryta vid olika ström. Jag tror det är 300 ms vid 30mA, 150 ms vid 60mA och 40 ms vid antingen 150 eller 250mA. Testknappen är ju inte så avancerad att den kan verifiera detta.useless skrev:
Tack för bra förklaring. Jag är helt med på spåret att en PEN-skena är PEN-skena hela dess längd. Tumme upp på där bilden från faktabladet av elektriska nämnden också. Väldigt tydligt.
Tycker bara man borde satt dit en blå markering på PEN-ledaren i bilden jag frågade om.
514.3.2 PEN-, PEL- och PEM-ledare
Isolerade PEN-, PEL- och PEM-ledare ska märkas grönt och gult efter hela dess längd och dessutom
med blått i ändarna.
I GAROs manual är denna jordplint vid mellanplinten faktiskt märkt tydligt PE och grön/gul dragen till den. Uppdelning vid avgreningsplinten.
Tycker bara man borde satt dit en blå markering på PEN-ledaren i bilden jag frågade om.
Isolerade PEN-, PEL- och PEM-ledare ska märkas grönt och gult efter hela dess längd och dessutom
med blått i ändarna.
I GAROs manual är denna jordplint vid mellanplinten faktiskt märkt tydligt PE och grön/gul dragen till den. Uppdelning vid avgreningsplinten.
Redigerat:
useless skrev:
![Två elanslutningsscheman: trefas med och utan nolla.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/759/759513-a3b2a3cc3a60edb3228fee3e18c96251.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Hagers manual, om det bara är ett enkelt motstånd så verkar det ju som att de tycker det är ok med högre testström. Lite otydligt kanske vad man menar med 4x400V...?
Edit:
![Manual för jordfelsbrytare, installationsinstruktioner, scheman, varningsikoner, Hager-logotyp, 16-63A.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/759/759529-b89ab22c386efad9e752358091fe4a0b.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut i en installationsanvisning för en specifik jordfelsbrytare, så jag får ändra mig på det.
Redigerat:
De borde noterat att PE är 10 mm2 där och kompletterat med TN-C utgående också för tydlighetens skull.A avh67f skrev:Tack för bra förklaring. Jag är helt med på spåret att en PEN-skena är PEN-skena hela dess längd. Tumme upp på där bilden från faktabladet av elektriska nämnden också. Väldigt tydligt.
med blått i ändarna.
Vad är det du vill visa? Om du går igenom ett antal olika fabrikat får du samma resultat i princip för fallet där testkretsen ligger mot N på brytaren. Syftet med testknappen vid typer 30 mA är att åtminstone se att den löser vid någorlunda korrekt strö dvs inte över 30 mA i det fallet.E ErikAdolfsson skrev:
Varianten TS fått tag på är inte ovanlig och finns bland de flesta tillverkarna den skulle passa bra generellt tex här i SE med trefas som vanligaste matning mot centraler där JFB sätts in. För typer med markerad N både till höger och vänster är det också bra med testkretsen på mittpolerna och utlagt för 400 V.
Just ABB är en kvalificerad tillverkare med en särskilt stor flora bland normkomponenter som JFB, MCB, PSA osv. Om man har behovet går det välja väldigt finstilt och avpassat i deras sortiment.
Inser att det blev ett rörigt inlägg. Mitt syfte var att svara på frågan om det är ok att testströmmen blir högre än 30mA.GK100 skrev:
Vad är det du vill visa? Om du går igenom ett antal olika fabrikat får du samma resultat i princip för fallet där testkretsen ligger mot N på brytaren. Syftet med testknappen vid typer 30 mA är att åtminstone se att den löser vid någorlunda korrekt strö dvs inte över 30 mA i det fallet.
Varianten TS fått tag på är inte ovanlig och finns bland de flesta tillverkarna den skulle passa bra generellt tex här i SE med trefas som vanligaste matning mot centraler där JFB sätts in. För typer med markerad N både till höger och vänster är det också bra med testkretsen på mittpolerna och utlagt för 400 V.
Just ABB är en kvalificerad tillverkare med en särskilt stor flora bland normkomponenter som JFB, MCB, PSA osv. Om man har behovet går det välja väldigt finstilt och avpassat i deras sortiment.
Som exempel tog jag en bild från Hagers manual, deras jordfelsbrytare har testkretsen kopplad mellan en fas och nollan, 230V. Jag har tidigare tolkat bilden i manualen som att man kan välja att bygla en fas till N1 anslutningen vid 3x400V utan nolla, och därmed ok med 400V över testkretsen vid en sådan inkoppling.
https://assets.hager.com/step-conte...std.lang.all/SE_TECHAPP_28-04-2015_33_JFB.pdf (Sida 577)
Insåg sen att det inkopplingsalternativet snarare endast gällde trefas med 230V huvudspänning, och justerade inlägget.
Sorry om det skapat mer förvirring än nytta.
Så här blir det när det ska hempulasH Håkan Häggström skrev:Jag satte nolledaren på N först, när det inte funkade hittade jag en manual som visade att den ska sitta till höger så satte den där i stället. 6 mm från undersidan till N-plint i båda fallen. Ledarna till alla laster är 2,5 mm. Jag har frys, 2000w växthusvärme, hade 500w gårdsbelysning osv, så 16A behövdes.
TS skrev ju att en elektriker varit på plats och inte såg några fel i installationen. Eftersom elektrikern vet hur man kopplar in en JFB så måste det väl ha varit rätt kopplat?P Putte 9497 skrev:
Vi har ju ett tydligt exempel här i tråden på en individ som anser sig vara elektriker men inte har koll på triviala saker.