TRJBerg
Ursäkta en okunnigs fråga: i mitt hus har jag en 3-fas JFB som förstås fungerar även för 1-fas applikationer i mitt hus.
Vad är skillnaden mellan min elinstallation och TS?
 
Det är ingen skillnad alls när det kommer till att skydda anslutna förbrukare.

Det tråden handlar om är testknappen som tydligen i TS fall behöver 400 V för att fungera.
 
  • Gilla
Håkan Häggström och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H HenrikHuslöse skrev:
Jag antar att det var en retorisk fråga, men för tydlighetens skull: Jo det gör det.
Precis, alltså stämmer inte ditt påstående att endast en JFB kan separera nollan.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
TRJBerg
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingen skillnad alls när det kommer till att skydda anslutna förbrukare.

Det tråden handlar om är testknappen som tydligen i TS fall behöver 400 V för att fungera.
Så det beror på typ av JFB? Varför har man 3-fas JFB:er som inte klarar 1-fas/230V?
 
Det är en fråga för ABB. De har kanske velat lägga sin testknapp nära 30 mA , och då blir den känslig för spänningen. Högre strömmar kräver ett kraftigare motstånd i testkretsen, speciellt med tanke på ifall JFBn är lite trög med att lösa så går det motståndet varmt.
 
  • Gilla
Håkan Häggström och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så det beror på typ av JFB? Varför har man 3-fas JFB:er som inte klarar 1-fas/230V?
Man kan vända på det också varför inte välja JFB efter vad man har dvs i detta fallet 2-polig. Och i TS fall undersöka om man lätt kan lägga om till trefas för boden. Verkar vara inom det inte alltför omöjliga där.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
Jag byter tillbaka. Och ja, den 4-fas JFB jag hade funkar inte för 1-fas, så det var det som var fel.
Den fungerar, men då ska fas in på 1 ut på 2 över till 3, ut på 4 över till 5 och ut på 6. Noll på noll ,JFB ska seriekopplas. Blir lika som att koppla ett 3-fas motorskydd som ska säkra en motor som är 1-Fas. I vissa fall ska en 1-Fas motor förgås av ett motorskydd, som säkerhet för brand i motor eller fläkt.
 
Testknappen kan antingen generera ett fel mellan nolla och fas, då fungerar det oavsett antalet ansluta faser, men kräver nolla. Eller mellan faser, då krävs minst två faser, men inte nolla. Så det handlar om vilken ledare man vill att kunden ska kunna klara sig utan.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Testknappen kan antingen generera ett fel mellan nolla och fas, då fungerar det oavsett antalet ansluta faser, men kräver nolla. Eller mellan faser, då krävs minst två faser, men inte nolla. Så det handlar om vilken ledare man vill att kunden ska kunna klara sig utan.
Fast i det här fallet hade ju ABB kunnat välja ett motstånd som skapar 30 mA felström redan vid 230 V. då hade den funkat både för en, två eller tre faser med eller utan nolla.
Men jag gissar att dom gjort så för att få sälja (den dyrare?) produkten avsedd för 230 V...
 
Samtidigt vill man ju testa att den bryter vid 30mA.
 
Nissens Nissens skrev:
Precis, alltså stämmer inte ditt påstående att endast en JFB kan separera nollan.
Nu tror jag du blandat ihop mig med Profe MacKnight som påstod detta. 😁 Jag hävdar att jordfelsbrytaren inte är nödvändig i detta.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast i det här fallet hade ju ABB kunnat välja ett motstånd som skapar 30 mA felström redan vid 230 V. då hade den funkat både för en, två eller tre faser med eller utan nolla.
Men jag gissar att dom gjort så för att få sälja (den dyrare?) produkten avsedd för 230 V...
Det finns nog krav på hur mycket ström knappen minst ska släppa igenom och hur mycket den högst får släppa igenom.

Som JFBen är konstruerad skulle den fungera även när man bara har tre faser men ingen nolla, till exempel en kabel till en trefasmotor. Som av en händelse är ABB en stor tillverkare av just elmotorer.
 
Kravet, det lägsta, är att JFBn ska lösa med testknappen när JFBn är matad med 0.85 x nominell spänning. Det finns också ett krav på högsta ström som ligger på några ampere-varv om jag minns rätt, alltså ganska högt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nissens
H HenrikHuslöse skrev:
Nu tror jag du blandat ihop mig med Profe MacKnight som påstod detta. 😁 Jag hävdar att jordfelsbrytaren inte är nödvändig i detta.
Ja, och det beror på att du svarade på en fråga jag ställde till honom… jag visste svaret, men ville få honom att tänka över sitt påstående… men det lär väl inte hända…
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kravet, det lägsta, är att JFBn ska lösa med testknappen när JFBn är matad med 0.85 x nominell spänning. Det finns också ett krav på högsta ström som ligger på några ampere-varv om jag minns rätt, alltså ganska högt.
Finns det något krav på att testströmmen ska vara just 30 mA vid lägsta tillåtna spänning, eller är det ok om det går t ex 100 mA vid 400 V?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.