18 604 läst · 140 svar
19k läst
140 svar
Testknappen funkar inte på jordfelsbrytare
Jag mätte mellan 5 och 4, resp mellan 1 och 3. Nollan på 5 eller 1. Ca 20 utan knappen nertryckt och ca 7 med knappen nertryckt. Men jag tror inte det är rättvisande, dels för att min mätare inte är så exakt (gammal biltema), dels för att JFBn antagligen är avpassad för 400V. Jag har inte mätt på den nya, men det funkar nu så jag vet inte om det ger så mycket. Men tack för ditt engagemang!A avh67f skrev:
Så vitt jag som lekman förstår är det ett TN-C system med 4 ledare in till huvudcentralen. Kabeln till boden är en 4-ledare, men bara 3 är kopplade på plinten i proppskåpet, nollan och jord på PEN och en fas. På boden, 15 m bort, sitter en kopplingsdosa på fasaden. Därifrån går en kabel in i boden och normcentralen. Där kopplade jag jord och nolla till jordskenan enligt Profe MacKnights skiss. Nu funkar testknappen och allt annat, så jag är nöjd.Profe MacKnight skrev:Tack för välkomnandet.
TN-S gör mig förvirrad, så jag använder bättre det engelska.
PEN, ProtectiveEarthNautral, är det som kommer in från gatan till hus. Kablar in i hus, är 4 ledare men kanske en skyddsmantel runt kabeln som skydd, som tex en Jordkabel för kraftmatning, men dom kopplas på samma plint i skåpet, eftersom inkommande kablar är PEN.
Jord och Nolla, är alltid kombinerade på inkommande till husen, om inte dom är av säkrade med större ställverk inne i större fastigheter som sen delas ut till andra fastigheter, vilket inte är så normalt, för dom brukar även där göra om i husen.
Eftersom PEN är inkommande, och JFB gör om PEN, till PE+N, där du separerar jord och nolla.
Han har 4 plintar i sitt skåp där denna undercentral får sin matning ifrån, för blå och Jord är SAMMA plint, alltså PEN system. Dom är INTE separerade.
Problemet jag ser är att du har gjort en övergång från plinten i mätarskåpet med 4-led TN-C till 3-led TN-S (L-N-PE) vilket i sig är helt i sin ordning men då kan du inte ansluta jord och noll på jordskenan i boden utan dessa ska anslutas på varsin jord och nollskena.H Håkan Häggström skrev:Så vitt jag som lekman förstår är det ett TN-C system med 4 ledare in till huvudcentralen. Kabeln till boden är en 4-ledare, men bara 3 är kopplade på plinten i proppskåpet, nollan och jord på PEN och en fas. På boden, 15 m bort, sitter en kopplingsdosa på fasaden. Därifrån går en kabel in i boden och normcentralen. Där kopplade jag jord och nolla till jordskenan enligt Profe MacKnights skiss. Nu funkar testknappen och allt annat, så jag är nöjd.
När man gjort en övergång till TN-S kan får man aldrig återgå till TN-C.
Färgerna och ledarna är lite inkorrekta också. PEN ska alltid vara gröngul i hela sin längd med blå färgmarkeringar i ändarna och noll ska vara blå hela sin längd.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 898 inlägg
Ta detta en gång till.H Håkan Häggström skrev:Så vitt jag som lekman förstår är det ett TN-C system med 4 ledare in till huvudcentralen. Kabeln till boden är en 4-ledare, men bara 3 är kopplade på plinten i proppskåpet, nollan och jord på PEN och en fas. På boden, 15 m bort, sitter en kopplingsdosa på fasaden. Därifrån går en kabel in i boden och normcentralen. Där kopplade jag jord och nolla till jordskenan enligt Profe MacKnights skiss.
Är dosan på väggen är matad med fas, nolla och skyddsjord, tre ledare?
Då får du absolut inte ta ut nolla och skyddsjord i utgående kabel till boden från skyddsjord i denna dosa. Nolla och skyddsjord måste vara uppdelade hela vägen. Du får inte skapa en PEN-ledare i kabeln mellan hus och dosa på detta sätt!
Nollan ska kopplas direkt till ingången på JFBn i centralen i boden. Profe's skiss är inte tillämpbar i ditt fall.
När gjorde du denna (om)koppling?
Men det berodde på att du bytte JFBn, inte på någon omkoppling, eller?H Håkan Häggström skrev:
Från början var det alltså korrekt. Jag ändrade efter tips jag fått här på forumet. Inte lätt att veta vilken expert man ska lyssna på. Men det stämmer ju att man inte ska gå tillbaka till TN-C, så jag byter tillbaka. Kopplingen i mätarskåpet och dragning till boden gjordes innan jag flyttade in. Det är som sagt inte snyggt gjort, men killen från Eon sa inget om den när de var här och säkrade upp huset. Så jag utgår från att det inte är farligt.A avh67f skrev:Problemet jag ser är att du har gjort en övergång från plinten i mätarskåpet med 4-led TN-C till 3-led TN-S (L-N-PE) vilket i sig är helt i sin ordning men då kan du inte ansluta jord och noll på jordskenan i boden utan dessa ska anslutas på varsin jord och nollskena.
När man gjort en övergång till TN-S kan får man aldrig återgå till TN-C.
Färgerna och ledarna är lite inkorrekta också. PEN ska alltid vara gröngul i hela sin längd med blå färgmarkeringar i ändarna och noll ska vara blå hela sin längd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 898 inlägg
Jag det är ganska mycket begrepp.Profe MacKnight skrev:
TN-S = PE+N
TN-C = PEN
Man pratar också om fyrledare och femledare, men en treledare kan antingen vara TN-S fas, nolla och skyddsjord eller TN-C två faser och PEN.
JaProfe MacKnight skrev:
Ja, ofta en kabel typ EKKJ med tre eller fyra ledare plus en skärmfläta, (koncentrisk ledare) som används som PE eller PEN. Vid nyinstallation förordas TN-S, så då gör man en uppdelning av PEN i mätarskåpet till separata PE+N i kabeln till huset.Profe MacKnight skrev:
Första bilden visar TN-C som du är van vid: PEN-ledaren, blåmärkt som den ska vara, tas ut från PE(N)-plinten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I denna bild nedan så går man ut med TN-S, separata PE- och N-ledare i kabeln som går uppåt.
Logga in
Skapa konto
Här kan man argumentera för var uppdelningen till TN-S egentligen görs. Det är ju separata PE- och N-ledare från inkommande plint under plomberad låda nere till vänster utanför bild. Men man kan tolka kundplinten som att man har en PEN-plint och en N-plint.
Inkommande till mätarskåpet ja, därefter till hus nej, inte alltid.Profe MacKnight skrev:
JFBn gör inte om PEN till PE+N. PE+N är redan separerade innan JFBn. Detta är kanske svårt att se i en elcentral som är matad med TN-C, men den korta stump blå ledare från PE-plinten till JFBn innebär att uppdelningen görs där, före JFBn. Jag har ringat in denna punkt i din bild. Det är TN-S i ledaren från PE-plinten till JFBn.Profe MacKnight skrev:
Logga in
Skapa konto
Men detta är inte tillämpbart i TS-fall då TS har TN-S troligen från centralen i huset till dosan på väggen och vidare till boden. Inkommande N ansluts då direkt till JFBn.
Logga in
Skapa konto
Om TS nu har kopplat ihop N och PE någonstans i sin anläggning så kan det gå dåligt. Det finns t.ex krav på att en PEN-ledare ska ha minsta area på 10 mm².
Jag byter tillbaka. Och ja, den 4-fas JFB jag hade funkar inte för 1-fas, så det var det som var fel.Bo.Siltberg skrev:Ta detta en gång till.
Är dosan på väggen är matad med fas, nolla och skyddsjord, tre ledare?
Då får du absolut inte ta ut nolla och skyddsjord i utgående kabel till boden från skyddsjord i denna dosa. Nolla och skyddsjord måste vara uppdelade hela vägen. Du får inte skapa en PEN-ledare i kabeln mellan hus och dosa på detta sätt!
Nollan ska kopplas direkt till ingången på JFBn i centralen i boden. Profe's skiss är inte tillämpbar i ditt fall.
När gjorde du denna (om)koppling?
Men det berodde på att du bytte JFBn, inte på någon omkoppling, eller?
Bo.Siltberg skrev:Jag det är ganska mycket begrepp.
TN-S = PE+N
TN-C = PEN
Man pratar också om fyrledare och femledare, men en treledare kan antingen vara TN-S fas, nolla och skyddsjord eller TN-C två faser och PEN.
Ja
Ja, ofta en kabel typ EKKJ med tre eller fyra ledare plus en skärmfläta, (koncentrisk ledare) som används som PE eller PEN. Vid nyinstallation förordas TN-S, så då gör man en uppdelning av PEN i mätarskåpet till separata PE+N i kabeln till huset.
Första bilden visar TN-C som du är van vid: PEN-ledaren, blåmärkt som den ska vara, tas ut från PE(N)-plinten.
[bild]
I denna bild nedan så går man ut med TN-S, separata PE- och N-ledare i kabeln som går uppåt.
[bild]
Här kan man argumentera för var uppdelningen till TN-S egentligen görs. Det är ju separata PE- och N-ledare från inkommande plint under plomberad låda nere till vänster utanför bild. Men man kan tolka kundplinten som att man har en PEN-plint och en N-plint.
Inkommande till mätarskåpet ja, därefter till hus nej, inte alltid.
JFBn gör inte om PEN till PE+N. PE+N är redan separerade innan JFBn. Detta är kanske svårt att se i en elcentral som är matad med TN-C, men den korta stump blå ledare från PE-plinten till JFBn innebär att uppdelningen görs där, före JFBn. Jag har ringat in denna punkt i din bild. Det är TN-S i ledaren från PE-plinten till JFBn.
[bild]
Men detta är inte tillämpbart i TS-fall då TS har TN-S troligen från centralen i huset till dosan på väggen och vidare till boden. Inkommande N ansluts då direkt till JFBn.
[bild]
Om TS nu har kopplat ihop N och PE någonstans i sin anläggning så kan det gå dåligt. Det finns t.ex krav på att en PEN-ledare ska ha minsta area på 10 mm².
Logga in
Skapa konto
PEN kan också göras med PEN+L. Detta är 1 Fas med PEN system. Jesus.
Lugna ner dig lite och försök tillföra något vettigt för TS. Du har mest skapat helt onödig förvirring med dina inlägg så långt.Profe MacKnight skrev:
Användningen av kabeln på bilden är tecken på i stort fullständig inkompetens. Det kunde eller kan enkelt läggas helt korrekt TN-C-S ut till centralen och bara en kontroll i skarvpunkten behövs för:
1. Enfasmatning om kabeln på slutet inte är femledare.
2. Trefasmatning om kabeln redan är femledare eventuellt byts till det.
I andra fallet hade då även JFB testknappen haft alla förutsättningar att fungera om den är hel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 898 inlägg
Det du ringat in här är en övergång från PEN till PE+N i utgående kabel.Profe MacKnight skrev:
Jag har inte tidigare fattat att det är denna kabel som går till boden, via nån dosa. Men det spelar ingen roll. Det ser ut att vara en EKKJ och är då en femledare. Den femte är den koncentriska ledaren som man skymtar men är avklippt. Den borde ha använts som skyddsjordsledare.
Synd att det inte blev rätt gjort, men det är fortfarande möjligt att ändra, vilket skulle ge trefas ända ut till boden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 898 inlägg
Här är en bild från elinstallationsreglerna som visar ett TN-C-S-system så att du inte tror att jag hittar på. Övergången till TN-S är inringad.
Denna övergång kan göras i princip var som helst i en anläggning, eller redan i transformatorkiosken. I TS fall görs den i mätarskåpet för denna kabel. Man ser en kabel som troligen går till huset också från samma plint i mätarskåpet, och den kabeln bär TN-C vad jag kan se. Så TN-C till huset och TN-S till boden ifrån samma plint.
Övergången kan bara göras en gång. Har man väl separerat PE och N så får de aldrig kopplas ihop igen.
(Mätarskåpet ser ut att sitta på/i huset, men mätarskåp är mätarskåp och hus med dess elcentral är hus i mina ögon.)
Logga in
Skapa konto
Denna övergång kan göras i princip var som helst i en anläggning, eller redan i transformatorkiosken. I TS fall görs den i mätarskåpet för denna kabel. Man ser en kabel som troligen går till huset också från samma plint i mätarskåpet, och den kabeln bär TN-C vad jag kan se. Så TN-C till huset och TN-S till boden ifrån samma plint.
Övergången kan bara göras en gång. Har man väl separerat PE och N så får de aldrig kopplas ihop igen.
(Mätarskåpet ser ut att sitta på/i huset, men mätarskåp är mätarskåp och hus med dess elcentral är hus i mina ögon.)