H Håkan Häggström skrev:
Inkommande nolla på ovansidan i 5/6 enl manualen, 2,5 mm massiv ledare, nollan från 6/5 till nollskenan, 6 mm mångtrådig, ledarna till lasterna 2,5 mm fåtrådiga.
Känns som du inte ska hålla på med detta
 
  • Gilla
BL66 och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Behöver inte alls vara så att den måste säkras med 16 A
Vi känner inte till alla parametrar ( förimpedans, kortslutningsström, förläggningssätt, längd på matningskabeln, belastning eller kabeltyp)
Det kanske fungerar med den kabelarean.
Jag matar mitt förrådmed en 2,5 kvadrat och har räknat med ett effektuttag på ca 15 kW och det är ok
Det krävs ganska bra förutsättningar för att det ska fungera. 15 kW innebär 25A säkring vilket nästan kräver kabel för 90C som är förlagd direkt i mark resp på stege utan andra kablar intill.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där är väl inte möjligt med sigill ?
Är kabeln 2,5 mm 2 så måste du ha egna säkringar.
Tag ett foto på skåpet där kabeln matas.
Sitter elmätaren där också?
Sigill sitter bara före och på elmätaren, finns ingen anledning att ha efter.
Huset säkrades upp till 25A när vi skaffade elbil och solceller. Sigillen sitter före elmätaren. Jag tog bort en skiva som dolde kopplingen och såg då att det inte är samma kabel som lämnar huset som går in i boden 4-ledare från huset (3 ledare kopplade) och 5-ledare in i boden. Så någonstans mellan hus och bod sitter en kopplingsdosa, troligen på fasaden under en liten veranda. Jag kan inte bedöma om det är just gjort och jag tänker inte peta i det heller. Jag nöjer mig med att byta till en 2-polig jfb.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Lite bilder
 
  • Elcentral med säkringsautomater, energimätare och växelriktare för solpaneler, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldistributionsskåp med säkringar, varningsetiketter, och nyckelbrickor inuti ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk fördelningslåda med kablar, anslutningsterminaler, och öppna kabelgenomföringar. Oanvänd skruv på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket spännande sätt att koppla kabeln till höger i bild. Det ser ut som EKKJ som man klippt av skärmen på, synbart utan att ansluta den och istället tejpat en ledare gul/grön och använt en svart ledare som nolledare utan att märka upp den.
 
  • Gilla
McDoit och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Vilket spännande sätt att koppla kabeln till höger i bild. Det ser ut som EKKJ som man klippt av skärmen på, synbart utan att ansluta den och istället tejpat en ledare gul/grön och använt en svart ledare som nolledare utan att märka upp den.
Jo, det är inte så snyggt. Men detta är jag iaf helt oskyldig till. Vet inte om elektrikern som säkrade upp huset undersökte detta närmare, men han sa inget om det i alla fall.
 
H Håkan Häggström skrev:
Jo, det är inte så snyggt. Men detta är jag iaf helt oskyldig till. Vet inte om elektrikern som säkrade upp huset undersökte detta närmare, men han sa inget om det i alla fall.
Varför är lådan där uppe förseglad?

Om jag tolkar bilden rätt har du med denna koppling inte något skydd mot överström på den kabel som går till din nya undercentral förutom huvudsäkringen. Det är inte helt optimalt ur brandsäkerhetssynpunkt. Den enklaste lösningen är att ta bort två av 16A brytarna så att du bara har en.
 
Jo det borde vara några tusen ohm i testknappens slinga.

R=230/(30*10^-3)
Rmax ≤ 7666 ohm för 230V testknapp.

Har för mig användaren Mikael_L har en tråd där han testar just detta med ett antal jordfelsbrytare (om jag inte minns helt fel dvs)

Vet också att det skiljer en del mellan märken och varianter där vissa testknappar ger en ström på ~50mA så den är ingen exakt vetenskap men den behövs ju för att motionera brytaren och göra allmänt funktionsprov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Varför är lådan där uppe förseglad?

Om jag tolkar bilden rätt har du med denna koppling inte något skydd mot överström på den kabel som går till din nya undercentral förutom huvudsäkringen. Det är inte helt optimalt ur brandsäkerhetssynpunkt. Den enklaste lösningen är att ta bort två av 16A brytarna så att du bara har en.
Eller köpa en 16A PSA istället för en JFB.
Egentligen borde kabeln säkras korrekt vid matande punkt. Byte kabeldimension är inte enligt praxis som händer här i någon kopplingsdosa under altan.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ingen aning om vad som finns i den övre lådan. Ska kolla upp det där om överströmsskydd. Tack för tipset.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Varför är lådan där uppe förseglad?
Det är där nätägarens servis är ansluten så inget konstigt där.
H Håkan Häggström skrev:
Ingen aning om vad som finns i den övre lådan. Ska kolla upp det där om överströmsskydd.
Där finns bara en plint liknande den på din bild med öppnade locket. Så inget intressant för ditt fall.
 
  • Gilla
Håkan Häggström
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är där nätägarens servis är ansluten så inget konstigt där.

Där finns bara en plint liknande den på din bild med öppnade locket. Så inget intressant för ditt fall.
Du har säkert rätt men borde inte inkommande landa vid mätarsäkringarna?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Du har säkert rätt men borde inte inkommande landa vid mätarsäkringarna?
Det gör den ju indirekt via nästa plomberade låda under. Det äldre standardutförandet på skåp här med extra montageplattan för tidur eller rundstyrning. Allt syns på etikettens enlinjeschema.

Passar bra till annat numera som plats kunden kan utnyttja för extra avsäkringar, produktionsbrytare osv. Är ju trots allt nästan bättre upplagt med uyrymme i de här än nyare med sin slits upptill.
 
Aha så vi har en EKKJ av okänd area (ser väl ut som 10-16mm2) avsäkrad med 25A smältsäkring som är avdosad på okänt ställe och från den dosan går det en 2,5 mm2 till centralen med jordfelsbrytare?

Smältsäkring 25A kräver en ledare som har minsta belastningsförmåga på 28A utan andra faktorer så jag håller med övriga att det är högst troligt att 2,5mm2 inte är tillräcklig utan lägre överlastskydd.

Rent krasst kan man ju placera det i centralen med jordfelsbrytare men det ställer ju krav på att det inte får finnas mer avgreningar och att kabeln ska ha skydd mot kortslutning längst ut.
 
  • Gilla
MBL19
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
Jag får inte testknappen att fungera på nyinstallerad jordfelsbrytare. Normcentralen sitter i en friggebod. Fyrpolig JFB (ABB F 204A 40A 30 mA) men bara enfas i boden. Jag har kopplat enligt manualen och testat alla andra möjliga kopplingar, men testknappen funkar inte. Nollan ska enligt manualen gå till 5/6 och inte till N. Fas till 3/4. Jag har också testat med nollan till N och fas till 1/2 utan resultat. Oändligt motstånd mellan nolla och jord när jfb är av. Jbf löser ut om jag kopplar noll mot jord. Alla lampor + en frys går. Vad kan vara fel?Lägger upp en bild på centralen.
Vad jag ser på bild, och bild längre ner i tråden med, så har du kopplat inkommande är följande fel;
1. I kabeln från huvud central till denna undercentral, har du inte lagt Nolla / Jord på jord skenan.
För att denna JFB ska fungera korrekt behöver du från din inkommande central, som är PEN (Jord+Nolla) ledare, göras om så nollan och Jord är separerade.
Så, där du har Nolla och Jord från huvud central ska båda in på Jord skenan.
2. Från då Jord skenan ska du sen med kabel ner i JFB. Den ska kopplas in på ovansidan. Inkommande faser ska också kopplas in på ovansidan. Sen på undersidan, ska du dra kabel upp till noll skenan, som du redan gjort.
3. Din JFB har sin nolla till vänster, inte höger, den måste flyttas, du har satt den på en fas koppling i bilden.

Efter dessa 3 saker så ska den fungera korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.