Ett jordfel drivs inte av huvudspänningen utan fasspänningen på 230 V.
 
M MagHam skrev:
Ett jordfel drivs inte av huvudspänningen utan fasspänningen på 230 V.
Men ett simulerat jordfel kan drivas av huvudspänningen, vilket verkar vara fallet här.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ett jordfel drivs inte av huvudspänningen utan fasspänningen på 230 V.
Fel !
Testknappen kan vara ansluten mellan vilken ledare som helst har ingen betydelse.

Det som skapar felströmmen är att en ledare till testknappen ansluts den ena sidan över och den andra under avkänningslindningen.
Då är det 30mA som passerar utanför lindningen och inte mäts och JFB löser ut.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
Poff! Med multimeter på 5/6 uppe (nollan) och på 3/4 nere (fas) löser den ut. Testknappen hårt nertryckt. Vad betyder det?
Det mest sannolika är i så fall att du använt multimetern i fel mätläge, så du mäter ström istället för spänning. Det blir i så fall en ren kortslutning med instrumentet.

Men vad är det för multimeter? Det finns multimetrar som medvetet lägger på en relativt stopr belastning, för att undvika "spökspänningar". Normalt skall en multimeter i spänningsläge bara dra någon enstaka mikroAmpere.
 
Redigerat:
  • Gilla
39x
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det mests asannolika är i så fall att du använt multiometern i fel mätläge, så du mäter strö istället för spänning. Det blir i så fall en ren kortslutning med instrumentet.

Men vad är det för multimeter? Det finns multimetrar som medvetet lägger på en relativt stopr belastning, för att undvika "spökspänningar". Normalt skall en multimeter i spänningsläge bara dra någon enstaka mikroAmpere.
Eller så mäter han resistans.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det mests asannolika är i så fall att du använt multiometern i fel mätläge, så du mäter strö istället för spänning. Det blir i så fall en ren kortslutning med instrumentet.

Men vad är det för multimeter? Det finns multimetrar som medvetet lägger på en relativt stopr belastning, för att undvika "spökspänningar". Normalt skall en multimeter i spänningsläge bara dra någon enstaka mikroAmpere.
När jag mätte resistesen löste den ut, men inte när jag mätte spänning. Det är en rätt gammal och billig multimeter.
 
L Leif i Skåne skrev:
”Trodde också att boden var förberedd för 3-fas eftersom den matas med en 5-ledare. Men, så var det inte.”

En sak jag inte förstår, om du har 5G2,5mm2 som matarekabel varför inte mata med 3-fas separat PE och N
Naturligtvis måste kabeln säkras med Max 16A i matad ända, eftersom huvudsäkring kan ökas till 25A i framtiden. Det löser alla problem.
Det hade naturligtvis varit bra, men jag kommer inte åt andra änden av matarkabeln. Den går in i en plåtlåda med sigill.
 
H Håkan Häggström skrev:
När jag mätte resistesen löste den ut, men inte när jag mätte spänning. Det är en rätt gammal och billig multimeter.
Du kan inte mäta resistansen med nätspänning på.
Stäng av strömmmen, mät resistansen mellan nolla och faser med testknappen nertryckt utan andra förbrukare anslutna.
 
  • Gilla
  • Haha
Bjerrod och 5 till
  • Laddar…
Jag pudlar - delvis.
Ett reellt jordfel drivs alltid av fasspänningen, men ett testfall kan såklart göra det av huvudspänningen om knappen på JFB är kopplad så.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
Det hade naturligtvis varit bra, men jag kommer inte åt andra änden av matarkabeln. Den går in i en plåtlåda med sigill.
Det där är väl inte möjligt med sigill ?
Är kabeln 2,5 mm 2 så måste du ha egna säkringar.
Tag ett foto på skåpet där kabeln matas.
Sitter elmätaren där också?
Sigill sitter bara före och på elmätaren, finns ingen anledning att ha efter.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
Poff! Med multimeter på 5/6 uppe (nollan) och på 3/4 nere (fas) löser den ut. Testknappen hårt nertryckt. Vad betyder det?
Var väldigt försiktig eller avstå om du inte är helt säker på vad du gör. Det kan gå illa annars. Tanken var att med spänningen frånskiljd mäta sig fram mellan vilka poler testknappen är ansluten och ta reda på storleken på motståndet som ligger i serie mellan dessa.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
När jag mätte resistesen löste den ut, men inte när jag mätte spänning. Det är en rätt gammal och billig multimeter.
Det var något åt det hållet jag var orolig för. Du behöver sätta dig in i hur man mäter. Annars kan det bli farligt (instrumentet kan bokstavligen explodera).
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
”Trodde också att boden var förberedd för 3-fas eftersom den matas med en 5-ledare. Men, så var det inte.”

En sak jag inte förstår, om du har 5G2,5mm2 som matarekabel varför inte mata med 3-fas separat PE och N
Naturligtvis måste kabeln säkras med Max 16A i matad ända, eftersom huvudsäkring kan ökas till 25A i framtiden. Det löser alla problem.
Behöver inte alls vara så att den måste säkras med 16 A
Vi känner inte till alla parametrar ( förimpedans, kortslutningsström, förläggningssätt, längd på matningskabeln, belastning eller kabeltyp)
Det kanske fungerar med den kabelarean.
Jag matar mitt förrådmed en 2,5 kvadrat och har räknat med ett effektuttag på ca 15 kW och det är ok
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du kan inte mäta resistansen med nätspänning på.
Stäng av strömmmen, mät resistansen mellan nolla och faser med testknappen nertryckt utan andra förbrukare anslutna.
Tack. 12 ohm med hb av och testknappen nertryckt. Samma utan knappen nertryckt. Både 5-4 och 3-6. Nollan på 5/6. Om det borde vara flera kohm är det väl så som har framkommit i denna tråd att denna JSB inte funkar. Jag skaffar en 2-polig i helgen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Antingen har du mätt fel eller förstört instrumentet. 12ohm är en fullständigt orimlig resistans.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.