Jag såg det där också!
Vet dock inte vad de menar med: except for 30 mA version.
 
Redigerat:
K Kane skrev:
Titta lite noggrannare.
[bild]
[bild]
Jo, jag vet, men hur ska det vara för 30 mA? Jag har testat alla varianter, tror jag.
 
A avh67f skrev:
Testknappens motstånd strömförsörjs med 400V mellan 4 och 5 vad jag kan se på bilden utan att ha läst någon instruktion.
Då blir det en viss ström utanför jordfelsbrytaren som ska vara tillräcklig för att lösa ut den.
Vet ej om strömmen blir nog hög utan 400V men det bör ju ABB kunna svara på eller instruktionen?
Kan det vara så att för 30 mA versionen funkar det inte med 1-fas?
 
H Håkan Häggström skrev:
Kan det vara så att för 30 mA versionen funkar det inte med 1-fas?
Börjar tro det.

Om du har en multimeter eller liknande kan du kontrollera hur stort testknappens motstånd är och mellan vilka anslutningar den är kopplad.
 
  • Gilla
Håkan Häggström
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
Jo, jag vet, men hur ska det vara för 30 mA? Jag har testat alla varianter, tror jag.
Som märkningen på den.
 
Till och börja med så köp ett personskyddsbrytare istället när man har 1 fas.
Sen ligger testknapp oftast bara på 1 fas exempel 1.
Så jag skulle lägga N till vänster och fas 1 på fas 1
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
K Kane skrev:
Som märkningen på den.
Ja, tolkar att märkningen visar samma som manualen, men har också bytt plats på noll och fas (noll på 3/4 och fas på 5/6)
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Kan vara så att det måste vara 400V mellan 3/4 & 5/6 för att komma upp i 30mA
Med 230V blir det bara 17 mA
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Kan vara så att det måste vara 400V mellan 3/4 & 5/6 för att komma upp i 30mA
Med 230V blir det bara 17 mA
I så fall kan den inte användas för 230V. TS bör skaffa rätt materiel för jobbet.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Börjar tro det.

Om du har en multimeter eller liknande kan du kontrollera hur stort testknappens motstånd är och mellan vilka anslutningar den är kopplad.
Poff! Med multimeter på 5/6 uppe (nollan) och på 3/4 nere (fas) löser den ut. Testknappen hårt nertryckt. Vad betyder det?
 
H Håkan Häggström skrev:
Poff! Med multimeter på 5/6 uppe (nollan) och på 3/4 nere (fas) löser den ut. Testknappen hårt nertryckt. Vad betyder det?
Betyder tyvärr att det behövs en person med mer kunskap än du för att lösa problemet
En elektriker löser det utan problem
Vill inte ge dig mer hjälp eftersom du inte uppvisar förståelse för hur det fungerar och det därför kan finnas fler felaktigheter i installationen
 
  • Gilla
  • Älska
BL66 och 15 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
I så fall kan den inte användas för 230V. TS bör skaffa rätt materiel för jobbet.
Jo, så är det nog. Men, 4-poliga brukar kunna användas till 1-fas, och det står inte särskilt tydligt i manualen. Så jag reagerade inte, 4-polig var lite billigare så jag tog den 😒Trodde också att boden var förberedd för 3-fas eftersom den matas med en 5-ledare. Men, så var det inte.
 
U Uffe A skrev:
Betyder tyvärr att det behövs en person med mer kunskap än du för att lösa problemet
En elektriker löser det utan problem
Vill inte ge dig mer hjälp eftersom du inte uppvisar förståelse för hur det fungerar och det därför kan finnas fler felaktigheter i installationen
Jag har haft en elektriker här och han såg inga fel i installationen i övrigt. Nu verkar problemet bero på att jag har fått med mig en jordfelsbrytare som inte passar. Det är bara att byta ut den mot en bättre lämpad.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
Jag har haft en elektriker här och han såg inga fel i installationen i övrigt. Nu verkar problemet bero på att jag har fått med mig en jordfelsbrytare som inte passar. Det är bara att byta ut den mot en bättre lämpad.
Då skulle jag vilja ge dig ett bra råd.
Byt elektriker.
Kolla gärna upp på elsäkerhetsverket ifall den elektrikern som var hos dig är registrerad där
 
  • Gilla
BL66 och 6 till
  • Laddar…
”Trodde också att boden var förberedd för 3-fas eftersom den matas med en 5-ledare. Men, så var det inte.”

En sak jag inte förstår, om du har 5G2,5mm2 som matarekabel varför inte mata med 3-fas separat PE och N
Naturligtvis måste kabeln säkras med Max 16A i matad ända, eftersom huvudsäkring kan ökas till 25A i framtiden. Det löser alla problem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.