Acke Westerlund Acke Westerlund skrev:
T70'an är modellen.mittemellan T60 och T80.
Jag har en sån och är supernöjd. Har ägt Nilfisk och Kärcher samt använt några andra fabrikat, kan säga att AVA'an är klart bäst.

Fördelar som inte tas upp i testet är att man kan koppla tillbehören direkt på handtaget, som proffsmaskiner. Det är inte alltid man vill ha ett långt spolrör, t ex när man använder en sk skumlans. Mkt smidigare och lättare att hantera.

Förstår heller inte kritiken i testet, att de lösa munstyckena skulle vara svåra att fästa i maskinens förvaringshållare.
Hur lätt som helst.

Jag har hellre lösa små tillbehör än olika fast monterade på långa spolrör som bara tar en massa plats.

AVA är oslagbara! Kämpe gott!!!
Jag köpte faktiskt en sån på våren 2020. Riktigt nöjd efter att ha använt den 1 år. Använt den till bilen och altanerna. Inga problem än så länge :D
 
Har en Kärcher k2 sedan snart sex år. Billig skit, hatar den av hela mitt hjärta. Går inte att rulla och välter lätt. Får bära den runt bilen. Handtaget gick sönder efter ett år. Slangen är så himla tråkig. Senaste åren har den fått stå oskyddad utomhus vår till höst men likväl går fanskapet inte sönder. Tillräckligt stark för mina behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ickedickedoa och 3 till
  • Laddar…
M
Har haft både KEW (Nilfisk) och Kärcher genom åren men aldrig lyckats ha sönder dom.
 
Vi har haft vår billiga Nilfisk Alto 120.2 i runt 13 år och det är flera saker jag stör mig på (stel slang, ingen vinda, tappar tryck ibland) men den spolar i alla fall vatten med lite tryck (på bilden har jag spolat bort jord från de rötter jag baxat upp ur marken). Blir sugen på att skaffa något modernare men det värdet kanske inte motsvarar pengarna med tanke på att vi inte använder den så ofta.

En fråga, ni som har de dyrare och kanske flera, har ni en verksamhet där ni använder dem (typ spola av firmabilen) eller är ni "bara" vanliga villaägare?

Uppgrävda trärötter som spolats rena med en Nilfisk högtryckstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Har förvisso inte läst alla tester, men jag kan inte se nått o nån tvätt har svirvel i handtaget, alltså att slangen är ledad.
Husqwarna
 
M
Fario Fario skrev:
En fråga, ni som har de dyrare och kanske flera, har ni en verksamhet där ni använder dem (typ spola av firmabilen) eller är ni "bara" vanliga villaägare?
Vanlig villaägare. Min erfarenhet genom livet är att jag betalar hellre lite mer för en bra produkt än mindre för en sämre. Har man lyxen av att slippa göra avkall på något annat för att välja en produkt av bättre kvalitet så finns det ingen tveksamhet för mig iaf.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Villaägare. Jag räknade med att min Kränzle Profi 175 TST (kostar över 10000kr) skulle ge mig flera saker.
1. Oerhört låg kostnad per år eftersom jag kan ha den i 30 år.
2. Sparar mig massor med tid eftersom det går att köra bred stråle och ändå få rent samt att den smidiga slangen är 15 meter.
3. Går att använda överallt och till allt eftersom trycket är steglöst ställbart ner till nära noll och det går att köra varmvatten upp till 60C genom den.
4. Genererar massor av ren glädje och tillfredställelse när jag använder den pga gedigenheten, funktionaliteten och ljudet.
5. Ölen jag frigör tid till att dricka efteråt smakar lika bra varje gång när jag ser resultatet och tänker på punkt 1-4.

Allt som allt en ren vinst alltså!

Har tvättat bil, tak, hus, hängrännor, uterum invändigt (!), garagegolv, spolat avlopp, rensat dränering, grävt ut grop, pumpat lera, rengjort gatsten, rensat fogar mm. Bara använda rätt tillbehör, tryck och vinkel.
 
Köpte Kärcher K4 för drygt 10 år sedan, gick sönder efter några år, troligen frysskada trots att jag varit försiktig ta in dem från ytterförrådet till värmda tvättstugan när det blir vinter. Försökte laga med dyra reservdelar, men gick inte att fixa. Slängde den på tippen och köpte en Black n Decker istället. Den har fungerat varje år trots att den ibland stått ute i kallförrådet nån vinter.
Flera vänner köpte Kärcher, och de hade ALLA samma problem, efter några år gick de sönder pga massa läckor.
En vän frågade mig vilken tvätt han skulle köpa, jag svarade, köp black and Decker och köp inte Kärcher, men likväl han lyssnade inte på mig och han köpte en Kärcher, den fick sönder den med efter 2 år.

Ska man köpa Kärcher och förbli nöjd i många år så ska man nog köpa proffisionell tvätt tillverkad i Tyskland och inte de enklare hemma-tvättarna.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Instämmer att Kärcher är dåliga
 
M Manhunter skrev:
Instämmer att Kärcher är dåliga
Finns det några "bra" konsumenttvättar?`
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
Finns det några "bra" konsumenttvättar?`
Kärcher! Min K6.85 är 12-13 år gammal, fungerar lika bra som när den var ny. Aldrig förvarad utomhus. Vänner och bekanta med Kärcher är också supernöjda. En bekant har en liten K2-nånting, väldigt behändig som man bär med sig som en väska. Han har kört med den i +15 år. Han vill ha en ny men säger ”den jäveln vägrar ju gå sönder”.

Men visst, rätt misshandlad så kan man ha sönder det mesta. Jag och dom jag känner med Kärchertvättar har kommunalt vatten, sånt kanske spelar roll, vad vet jag. Mycket järn i vattnet och dom kanske tar stryk i förtid? Aggresivt vatten, avvikande PH? Finns säkert i Kärchers bruksanvisning vad som gäller.
 
Y
Vid nästa uppdatering så vore det käckt om tabellerna nämner hur många grader maskinen klarar av. Ska man t.ex. spola avlopp så är det bra om den tål varmvatten, vilket enklare Nilfisk inte gjorde för några år sedan.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Det är synd att folk knappt vet att Kränzle finns.
Jag hade först en Kränzle 1152TST och nu en Bully 1180. Helt sjukt egentligen vilka fina tvättar. 1152TST gav jag ca 6000kr för plus lite tillbehör, kvalité rakt igenom.
Instämmer helt! Synd att de inte önskade delta i testet. Efter att ha avverkat en Nilfisk som var rent skräp trots att den kostade många tusen och såldes som ”Proffsmaskin” så skaffade jag en Kränzle K2175 TST för två år sedan. Det är som natt och dag. Kränzle har god kvalitet, bra prestanda och de säljer reservdelar i många år efter en maskin slutat säljas. En aning högre pris kan lätt motiveras enligt min mening.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
L Le Danque skrev:
Instämmer helt! Synd att de inte önskade delta i testet. Efter att ha avverkat en Nilfisk som var rent skräp trots att den kostade många tusen och såldes som ”Proffsmaskin” så skaffade jag en Kränzle K2175 TST för två år sedan. Det är som natt och dag. Kränzle har god kvalitet, bra prestanda och de säljer reservdelar i många år efter en maskin slutat säljas. En aning högre pris kan lätt motiveras enligt min mening.
Kränzle är avsevärt mycket billigare om man räknar per driftstimme, per år som man äger en högtryckstvätt eller på sparad fritid. Jag har en Profi 175 TST.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.