Huddingebo Huddingebo skrev:
Angav de några skäl?
Måste backa på mitt uttalande efter att ha prarat med @Annelie Hultberg, som är den som kontaktade företagen. Jag mindes fel, det gick inte att få kontakt med dem över huvud taget, de återkom inte till oss.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TCG och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Måste backa på mitt uttalande efter att ha prarat med @Annelie Hultberg, som är den som kontaktade företagen. Jag mindes fel, det gick inte att få kontakt med dem över huvud taget, de återkom inte till oss.
Kan det vara att de inte vänder sig mot GDS segmentet?
 
Man kan väl ändå svara?
 
Ett test utan kränzle när det gäller testsegrare för högtryckstvättar i den bättre klassen ger jag inte mycket för. Bosch/kärcher/nilfisk är rasslande skräp i jämförelse. Hade säkert gått att låna från någon i forumet om nu kränzle inte var sugna att låna ut.

Har en Kränzle 1152tst som jag är mycket nöjd med.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Hittar lite konstigheter i testet, framförallt vad det gäller Stihls (RE130+) tvätt. Den har en aluminium pump precis som Husqvarnan (PW360) och orginalet Nilfisk. Att Stihlmodellen skulle vara lätt att välta ställer jag mig starkt frågande till, jag har en själv och upplever den som väldigt stabil. Om det var en egenskap så borde även Husqvarna samt Nilfisk ha samma egenskap, de är ju i princip likadana. Det var någon som frågade om svivel, det har jag på Stihlen och på Husqvarnas hemsida så står det att även deras maskin har detta så antagligen har även Nilfisk detta på orginalmodellen. Vetetusan om jag sätter så stort värde vid ert test faktiskt, skulle nog köpa rådoröns test om jag behövde en ny högtryckstvätt.
 
  • Skärmdump från Stihl.se visar funktioner för högtryckstvätt: svivelfunktion och vridbart stativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husqvarna högtryckstvätts detaljbild som visar svivelfunktioner och inbyggd förvaring av tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av en högtryckstvätt inklusive munstycke, pump i aluminium och induktionsmotor på en skärmbild från en webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur var det med pistolen på Husqvarna PW360? Först står det "... högkvalitativ pistol". Sen får den minusbetyg för att "Pistolen kärvade efter ett tag".

Håller den hög kvalitet eller inte?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Mats-S John Smith skrev:
Bra test :)
Nästa gång jag köper en så blir det Bosch GHP 5-75 X.
Köpte en Kärcher K5 senaste gången, ganska OK maskin men inte alls det trycket jag förväntat mig, går inte ens att tvätta bilen med den :(. Man får vad man betalar för, så nu slantar jag upp för att slippa bli besviken igen :cool:
Men visst har Kärcher K7 högre arbetstryck än Bosch GHP 5-75 X?
Om det nu är trycket som avgör.
 
Kärscher är, precis som sägs i artikel-texten rätt plastiga.
Har en K5 varianten med slangvinda (finns olika delmodeller).
Slangvindan sitter för högt för maskinens tyngdpunkt och har en sladdrig plastvev.
Hållarna för sprutmunstycket och rengöringsmedel är också plastiga.
I övrigt pumpar den effektivt och fungerar jättebra.
 
Redigerat:
  • Gilla
sventa46
  • Laddar…
Har en Black & Decker som jag köpte billigt för något år sedan. Ångrar mig rejält. Men den får leva vidare tills dess att den går sönder. Köper då troligen en Kräscher eller Nilfisk.

Viktigast tycker jag är att det ska vara lätt att byta mellan olika munstycken och att sakerna faktiskt tydligt sitter fast.
 
useless useless skrev:
Hur var det med pistolen på Husqvarna PW360? Först står det "... högkvalitativ pistol". Sen får den minusbetyg för att "Pistolen kärvade efter ett tag".

Håller den hög kvalitet eller inte?
Från början så var pistolpipen där man håller med handen vridbar även när jag höll ner avtryckaren på pistolen, vilket jag tyckte var jättebra eftersom jag kunde reglera strålen utan att behöva släppa på avtryckaren.

Men rätt som det var så slutade denna finess att fungera vilket gjorde att jag var tvungen att släppa på avtryckaren för att vrida på pistolpipen. Det är det jag menar med att pistolen kärvade. Vet ej varför det blev så, kanske den fick sig en smäll vid något tillfälle? Jag är inte ens säker på att pistolen är designad så att man ska kunna vrida på den samtidigt som den sprutar, men bra var det.

Men jag upplever att den flacka lutningen på pistolkolven och faktumet att avtryckaren upplevdes som skön (lätt/mjuk) och att pistolen var lagom lång (men samtidigt lätt och smidig) och att godset på plasten och metallen i pistolen kändes högkvalitativ jämfört med de övriga som vi testade.

Denna maskin blev lite av min favorit. Den kanske inte är så snygg att titta på men jag kan använda den en längre tid utan att få ont i händer, armar och rygg. Kanske ska tillägga att jag är normallång, det står 179 cm i mitt pass.
 
Nissens Nissens skrev:
Men visst har Kärcher K7 högre arbetstryck än Bosch GHP 5-75 X?
Om det nu är trycket som avgör.
På pappret har K7 högre arbetstryck men jag upplevde att i praktiken så hade Bosch GHP 5-75 X (men även den något enklare 5-65 X!) högre tryck, kanske på grund av att deras pistolerpipor var böjda vilket gjorde anslaget direktare än övriga modeller som hade raka pipor.

Oavsett så är de båda kraftiga maskiner, fast exaktheten på strålen ifrån de blåa Bosch-maskinerna överglänste Kärchers gula värstingmaskin.
 
Synd att inte ava p70 testades, är sugen på en sån
 
R Robert-san01 skrev:
Skulle ha varit intressant att se hur de eldrivna stått sig mot en med bensinmotor. Jag blev less på leksaks Kärschen och köpte en Simpson med 5,5hk Honda motor.

Är dock sugen på en Kränzle nu när jag fixat 3-fas ute.
Kränzle bully 1180 3-fas har jag. Ligger mellan 165bar till närmare 200bar beroende på tillbehör. 19L vatten per minut, den är brutal!!! Bilen behöver aldrig så högt tryck men stentvätt då jäklar.
Nöjd som tusan men jag ångrar att ja inte köpte en hetvattentvätt.
 
R Runnis skrev:
Kränzle bully 1180 3-fas har jag. Ligger mellan 165bar till närmare 200bar beroende på tillbehör. 19L vatten per minut, den är brutal!!! Bilen behöver aldrig så högt tryck men stentvätt då jäklar.
Nöjd som tusan men jag ångrar att ja inte köpte en hetvattentvätt.
Den är säkert superbra. Men den kostar också 4-20 gånger så mycket som de vi har testat denna gång.

Jag tror inte så värst många andra än superanvändare som du eller grannen till mina föräldrar som är bonde och som tvättar sina traktorer stup i ett lägger +20 tkr på en högtryckstvätt, men jag kan ha fel. ;) Men självklart så uppskattar vi informationen. Kanske något att sätta upp på önskelistan? (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.