25 561 läst · 95 svar
26k läst
95 svar
TEST: Högtryckstvätt - vilka är bäst?
Administrator
· Skåne
· 6 542 inlägg
Det är mycket möjligt att svirvel finns på flera modeller än på de du nämner. Begreppet svirvel är helt nytt för mig, kanske därför jag inte noterade det. Men jag noterade vilka slangar som var jobbiga och låg an mot kroppen och vilka som inte gjorde det.P Pappanille skrev:Hittar lite konstigheter i testet, framförallt vad det gäller Stihls (RE130+) tvätt. Den har en aluminium pump precis som Husqvarnan (PW360) och orginalet Nilfisk. Att Stihlmodellen skulle vara lätt att välta ställer jag mig starkt frågande till, jag har en själv och upplever den som väldigt stabil. Om det var en egenskap så borde även Husqvarna samt Nilfisk ha samma egenskap, de är ju i princip likadana. Det var någon som frågade om svivel, det har jag på Stihlen och på Husqvarnas hemsida så står det att även deras maskin har detta så antagligen har även Nilfisk detta på orginalmodellen. Vetetusan om jag sätter så stort värde vid ert test faktiskt, skulle nog köpa rådoröns test om jag behövde en ny högtryckstvätt.
Jag är inte en person som läser manualer särskilt noga utan går som många andra hellre till handling på en gång. Man vill ju gärna att apparaten i sig ska vara självförklarande.
Men du har lärt mig något nytt. Tack! Jag föreslår att vi låter långtidstestarna komplettera testet med huruvida högtryckstvättarna har svirvel eller ej, men jag står fast vid att jag tyckte Husqvarna var en bättre högtryckstvätt (i denna klass) än Stihlen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 724 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 724 inlägg
@Per Eskilsson Min Nilfisk har roterande anslutning vid handtaget men det är en enkel konstruktion: Två grova, runda pinnar som låser fast mässingsbussningen på slangen. Det gör att slangen kan rotera fritt utan att läcka. Enkelt men välfungerande.
Jag har en en K5 och jag skulle då aldrig våga våga använda högtrycksmunstycket på min bil. Åtminstone inte så länge jag vill ha en hel och fin lack kvarJohn Smith skrev:
K5:an är min f.rsta högtryckstvätt så jag kan inte säga så mycket om hur den står sig mot andra modeller men om ditt exemplar inte orkar med en biltvätt så skulle jag gissa att den är defekt. (Eller så är min bil lättvättad)
Ska man tvätta bilar, stengångar och annat ute så gäller det att passa på när det regnat!
Kämpar man på i stekande solsken så kan smuts eller mossa sitta som fastbränd cement!
Den stora skillnaden kan också vara en förklaring till varför tvättresultat upplevs så olika.
Kämpar man på i stekande solsken så kan smuts eller mossa sitta som fastbränd cement!
Den stora skillnaden kan också vara en förklaring till varför tvättresultat upplevs så olika.
Redigerat:
....eller så är det bara så att du saknar referenser att jämföra med. Om du åker till närmaste GDS hall och tvättar bilen, hur känns K5an efter det? Jag föredrar iaf GDShallstrycket även hemma....T Trunk skrev:Jag har en en K5 och jag skulle då aldrig våga våga använda högtrycksmunstycket på min bil. Åtminstone inte så länge jag vill ha en hel och fin lack kvar
K5:an är min f.rsta högtryckstvätt så jag kan inte säga så mycket om hur den står sig mot andra modeller men om ditt exemplar inte orkar med en biltvätt så skulle jag gissa att den är defekt. (Eller så är min bil lättvättad)
Det går att tvätta en bil med bara vattenslang men det tar väldigt lång tid. Samma sak är det med en K5. Jämfört med kraftigare maskiner så får man bort mindre skit trots avfettning och det tar längre tid. Det handlar inte om maxtryck i första hand utan om mängden vatten som landar på bilen givet lite lagom högtryck....
Administrator
· Skåne
· 6 542 inlägg
Det var jäkligt rörigt och smutsigt här ett tag, delvis eftersom vi var tvungna att behålla kartongerna. Men nu har Marlen och jag storstädat, moppat golvet och lådorna står här prydligt i ett hörn av vårt hemmakontor och väntar på att bli ivägskickade.T twoody skrev:
En lätt sommarsmuts fixar min K5, men en tvätt efter några dagar på E4 runt Stockholm på vintern lämnar mycket övrigt att önska, totalt undermålig för den uppgiften. Resultatet har varit detsamma sedan dag 1 efter köpet, bilen är lackförseglad så den är definitivt inte svårtvättad. Möjligen påverkar det att bilen är svart, så det minsta skit som är kvar syns. Kärcher är historia nu för min del, men dom är ju populära så det är inget problem att få hyfsat betalt för den på Blocket eller TraderaT Trunk skrev:Jag har en en K5 och jag skulle då aldrig våga våga använda högtrycksmunstycket på min bil. Åtminstone inte så länge jag vill ha en hel och fin lack kvar
K5:an är min första högtryckstvätt så jag kan inte säga så mycket om hur den står sig mot andra modeller men om ditt exemplar inte orkar med en biltvätt så skulle jag gissa att den är defekt. (Eller så är min bil lättvättad)
Kan det vara så att Kärcher på något sätt har haft "svajande" effektivitet och kvalité på sina pumpmotorer?
Jag har en K5 och den levererar ordentligt tvättryck. Åtminstone för normalt hemma- eller lättare gårdssbruk.
(har ägt 7-8 pumpar av olika märken genom tiderna).
Sen vet jag självklart att proffsmaskiner eller högtrycksaggregat i spolbilar till avloppssystem spelar i en helt annan division.
Jag har en K5 och den levererar ordentligt tvättryck. Åtminstone för normalt hemma- eller lättare gårdssbruk.
(har ägt 7-8 pumpar av olika märken genom tiderna).
Sen vet jag självklart att proffsmaskiner eller högtrycksaggregat i spolbilar till avloppssystem spelar i en helt annan division.
Tvätthallen har lägre tryck (90-100 bar), men betydligt mer vatten.MathiasS skrev:....eller så är det bara så att du saknar referenser att jämföra med. Om du åker till närmaste GDS hall och tvättar bilen, hur känns K5an efter det? Jag föredrar iaf GDShallstrycket även hemma....
Det går att tvätta en bil med bara vattenslang men det tar väldigt lång tid. Samma sak är det med en K5. Jämfört med kraftigare maskiner så får man bort mindre skit trots avfettning och det tar längre tid. Det handlar inte om maxtryck i första hand utan om mängden vatten som landar på bilen givet lite lagom högtryck....
Skulle inte alls förvåna mig, har kört min gamla K3 på sommarstället i 4 timmar idag och rensat mossa från våra berghällar, fan det känns typ som om det är samma tryck i den som i min K5 hemma i villan ...M MagHam skrev:
Som sagt, man får vad man betalar för. Problemet för mig liksom många andra är att man låser in sig i alla tillbehören man köper. Givetvis så är kopplingarna fabriksunika så att man inte ska välja ett nytt märke när man köper ny tryckare, man är inlåst i familjen Kärscher. Men ingen med tryckare ur K-serien för min del, dags att gå vidare och vända blad