633 531 läst · 14 223 svar
634k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
Jag har företag i bisyssla. Det get en hygglig avkastning på arbetade timmar men inte så det räcker att leva på.Zevv skrev:
I Finland får ett företag i bisyssla omsätta ungefär 8500 euro i året.
Jag har bra arbetsgivare just nu men jag har också haft dåliga så jag ser skillnaden mycket tydligt.
Ja. Det är ju konstigt. Jag känner en tjomme som letade med ljus och lykta efter en timmerman som kunde byta ut de två understa lagren timmer i hans hus, utan att lyckas. Så, jobb saknas inte för den som vill och kan.Zevv skrev:
Kanske Heimlaga inte klarar av att ha sig själv som chef?😃
Redigerat:
Ingen presterar bra 10-12 timmar i sträck varje dag.Gimp skrev:
Visst jag tycker dom som jobbar ordentligt på sina jobb vilket är dom flesta jag jobbat med. Några undantag har funnits men dom brukar inte bli kvar så länge. Ska ha en bra lön. Det som känns underligt är när någon som har ett annat jobb får mycket mer betalt bara för att det jobbet traditionellt har ansetts vara ett finare jobb.
Nu har det visserligen jämnat ut sig väldigt mycket men det finns ännu riktigt dåligt betalda jobb. Men det betyder oftast inte att dom som utför dom jobben inte jobbar hårt.
Visst existerar det. Jag har en dotter som just nu pga att alla byggen ligger nere är arbetslöst (mättekniker) hon har fem Tim i veckar på en butik tio på en annan och olika andra påhugg. Inom livat är det vanligt med 25% till 75% och allt där i mellan.Zevv skrev:
Gränsen för låginkomsttagare ligger mellan 111 175 kr och 140 700 kr enligt Ferratum (årslön) och enligt Sambla under 10 000 kr per månad. Finns huvudtaget de lönerna eller innefattar varenda kotte som arbetar i Sverige medel- eller höginkomsttagare?
Oftast lyfts det som att de rika blir bara rikare och de fattigare blir bara fattigare. Höj skatten för de rika, de kan betala, skattesystemet är orättvist osv. Trots att skatten är progressiv i Sverige och de med högre lön betalar redan mer än de med lägre lön. Men vilka menar man eg. som är de rika borgarknösarna?
Du pratar om miljardärer. Men hur många är verkligen de? Jag pratar om de som har löner runt 50.000 kr som också klassas som höginkomsttagare. Är det samma grupp?
Det finns nog inte många vårdbiträdeen inom äldreomsorgen som får 100% även om de tigger på sina bara knän. Det finns många fler med kass lön
Jag hittar inga bara förstörd välfärd och ökad brottslighet och ett land i djup lågkonjunktur. Men det är väl framgång ur ett moderat perspektiv.Jonatan79 skrev:
Magdalena Andersson hade Europas bästa ekonomi enligt OECD och nu lånar Haleluia Svantesson till skattesänkningar precis som när hon satt i samma regering som Borg.
Yes bra penningpolitik där
H heimlaga skrev:
Det där är rent skitprat.Intet skrev:
Jag arbetar "på skattebok" som det kallas i Finland. Det vill säga som tillfälligt projektanställd antingen direkt åt slutkunden eller åt ett företag som just då behöver kompetensen.
Jag kommer dit med egna verktyg och maskiner och vid behov egen traktor och egna hakiställningar. Gör arbetet och får lön plus hyra för eventuell traktor och ställningar. Far vidare till nästa anställning. Det kan bli ganska många anställningar på ett år och ibland 2 eller 3 timanställningar samtidigt.
Ett vanligt system i Finland.
Ibland sköter jag materialanskaffningen också. Hela vägen från skogen.
Ena orsaken till att jag driver det så och inte som företagare är att timmerreparationer tar tid. För att folk skall ha råd med det i Finland så blir det antingen många timmar som man aldrig kan ta betalt för som företagare eller så blir det skatteboksarbete.
När jag tar 22 euro i timmen på skattebok blir kundens/arbetsgivarens kostnad mellan 32 och 35 euro. Plus en hundralapp åt bokföringsbyrån som sköter formaliteterna och lönebetalningen. För att få samma nettoinkomst borde jag som företagare fakturera ungefär 42 eller 44 euro i timmen plus moms vilket blir kring 55 euro för kunden att betala. Skillnaden innebär att folk har råd med ordentliga timmerreparationer i stället för plankstumpar och poluretanskum.
Andra orsaken är att det har blivit väldigt vanligt att större företag rutinmässigt låter bli att betala räkningar från enmansföretag. Med beräkningen att ett enmansföretag inte har råd med en flera år lång process i tingsrätten och hovrätten mot ett storföretags heltidsanställda jurister. Som fackansluten anställd på skattebok har jag bättre möjlighet att driva in betalningen.
Det var du som frågade i ett inlägg och jag som svarade på din fråga.Zevv skrev:
Det var du som började fråga. Jag har svarat dig. Du behöver inte svara något alls. Jag begriper inte varför du fortsätter.Zevv skrev:
👍 Det är en utmärkt idé. Speciellt som jag har intrycket att vi är överens i det mestaZevv skrev:
Jag kommer inte på något strunt. 😍Zevv skrev:
Ha det gott!
En och annan deltidare kanske?Zevv skrev:
👍Uttrycket "de rika borgarknösarna" är en innehållslös floskel som används an överbetalda politiker och politiskt tillsatta individer som är beroende av att få tillräckligt många röster i kommande val för att behålla sina löner. Syftet är att själva fortsatt kunna tillhöra "de rika borgarknösarna" ekonomiskt.Zevv skrev:
Oftast lyfts det som att de rika blir bara rikare och de fattigare blir bara fattigare. Höj skatten för de rika, de kan betala, skattesystemet är orättvist osv. Trots att skatten är progressiv i Sverige och de med högre lön betalar redan mer än de med lägre lön. Men vilka menar man eg. som är de rika borgarknösarna?
Speciellt (S) och (V) lurar i sina väljare att det finns mängder av "de rika borgarknösarna" som borde betala mer. Avsikten är naturligtvis att lura i dessa väljare att det finns "någon annan" kan och borde betala för dessa väljare.
👍Exakt! De riktigt rika. Är ganska få.Zevv skrev:
De svenskar med långa högskoleutbildningar och kvalificerade examina räknas nog oxo in bland "de rika borgarknösarna". Trots att jämfört med t.ex. lönerna i Tyskland är de oxo låginkomsttagare.
Det finns ganska litet utrymme hos de faktiskt lilla fåtal som är "de rika borgarknösarna".
Problemet i Sverige är inte att skatterna är för låga om man säger så.
Garantier är något som en producent/säljare utfärdar på egen hand. Du kanske tänker på konsumenköplagens regler om reklamationsrätt? N.B. konsumentköplagen.L lat skrev:
Jag ogillar i princip allt tvång, men läs gärna sista stycket i inlägg #12 802.L lat skrev:
Jag stör mig inte på kollektivavtal.L lat skrev: