641 643 läst · 14 155 svar
642k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad är problemet egentligen?Rkarlsson skrev:Olof kan inte tycka det var värt med 125% i lön ett år och inte jobba.
Olof kan få vissa svårigheter att få andra arbeten där arbetsgivare ser han som en rättshaverist och vågar inte anställa honom för han kan nog upplevas som besvärlig.
Nu pluggar Olof upp betyg.
Varför får han då 125% i lön när han gått mycket hemma samtidigt som han ökar betyg? Många med mig fick ta ut komp eller annan ledighet för att studera på distans =)
Jag är glad att jag inte betalar Olofs "lön"
Olof strejkar 8tim per dag. Då går han inte till jobbet utan är hemma. För att inte irritera sin omgivning och folk i allmänhet som inte har med hans privatliv att göra tar han det säkra och sover på arbetstiden. Han vill ju inte bli anklagad för att vara strejkbrytare.
Dygnets resterande 16 timmar är hans fritid. Då är fri att göra vad han vill. Precis som när han inte strejkade! Med den initiativförmågan intresset att vidareutbildas samt att få saker gjort lär han vara välkommen hos vilken framåt arbetsgivare som helst. Jag skulle inte ha något emot att anställa honom.
RoTe skrev:
Jag hade definitivt kallat er båda till intervju bara baserat på er förmåga att tänka själva och stå för det. Ja om ni skulle vara kvalificerade förstås😄H heimlaga skrev:
Att diskutera konflikten Tesla-LO svävar ibland iväg. Men det fins en relevans i de olika jämförelser man gör med andra företeelser i samhället av idag och även att jämföra med historien har sina poänger. efter 10930 inlägg i tråden spelar knappast ett eller annat ytterligare inlägg på gränsen till OT någon större roll.P pmd skrev:
Amerikansk kultur samt företeelser jämfört med svenska är väl vad tråden handlar om. Liknelser med historiska händelser kan säker hjälpa till om man vill komma med sina synpunkter.
🎂 Grattis på födelsedagen 🎂
Tråden handlar om en exceptionell händelse.
Den är dessutom exakt lika aktuell och oviss nu som för ett år sedan när den startades 28 okt 2023 07:42
i snitt över 18 inlägg per dag under året som gått. Jag tror vi är ganska många som har läst rubbet.
Tråden handlar om en exceptionell händelse.
Den är dessutom exakt lika aktuell och oviss nu som för ett år sedan när den startades 28 okt 2023 07:42
i snitt över 18 inlägg per dag under året som gått. Jag tror vi är ganska många som har läst rubbet.
Det här var en intressant tillbakablick över året som gått:
https://da.se/2024/10/teslaklubbens-ordforande-inte-markt-av-strejken-overhuvudtaget/
Det här var en nyhet för mig, citat från artikeln:
I Teslas eget hemland USA får de inte sälja sina bilar i 13 delstater. Delstaterna har lagar om att bilförsäljning måste ske genom återförsäljare, alltså bilfirmor. Men det har Tesla vägrat göra i 15 år. I 15 år har de Tesla-bilar som tillverkas i Texas inte fått säljas i Texas, säger Tibor Blomhäll.
Om Tesla håller så hårt på sina principer på hemmamarknaden (som är bra mycket större än den svenska marknaden) så tror jag att konflikten blir långvarig.
IF Metall kan ju inte heller vika ner sig och överge den svenska modellen så jag ser inget slut på den här konflikten. Den här tråden kommer nog få fira både 5 och 10-årsdag
https://da.se/2024/10/teslaklubbens-ordforande-inte-markt-av-strejken-overhuvudtaget/
Det här var en nyhet för mig, citat från artikeln:
I Teslas eget hemland USA får de inte sälja sina bilar i 13 delstater. Delstaterna har lagar om att bilförsäljning måste ske genom återförsäljare, alltså bilfirmor. Men det har Tesla vägrat göra i 15 år. I 15 år har de Tesla-bilar som tillverkas i Texas inte fått säljas i Texas, säger Tibor Blomhäll.
Om Tesla håller så hårt på sina principer på hemmamarknaden (som är bra mycket större än den svenska marknaden) så tror jag att konflikten blir långvarig.
IF Metall kan ju inte heller vika ner sig och överge den svenska modellen så jag ser inget slut på den här konflikten. Den här tråden kommer nog få fira både 5 och 10-årsdag

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
För min del får den gärna fortsätta, men det här sympatistrejkandet gör mig lite irriterad. Att Seko som inte ens är en part i målet ska hindra att Tesla får öppna fler laddstationer känns rätt långt ifrån att några mekar ska vi tvinga till sig kollektivavtal. Synd att det ska drabba svensk laddinfrastruktur, men det är bara att tacka IF metall nästa gång ni åker förbi den helt färdiga superchargern i Falun som står där oanvänd.
Men så är det ju med maffiaorganisationer, obehagliga typer.
Men så är det ju med maffiaorganisationer, obehagliga typer.
Tja, det finns väldigt många lagar och regler i Sverige. Som man måste följa, skyldigheter. Som begränsar vad man får göra. Och andra som ger skydd. Och ytterligare andra som ger oss rättigheter. De allra flesta berörs man inte av. I alla fall inte direkt. Väldigt många behöver man sällan eller aldrig fundera över. En del dyker upp i media i olika sammanhang. Man matas med info om lagar som används mot kriminella. De flesta har skaplig koll på sådant. Trots att vi inte är kriminella själva. Samma sak med Tesla strejken. Och Kärnkraftens vara eller icke vara i Sverige. Med så många lagar skulle det vara märkligt om vi alla tyckte samtliga var perfekta, kanske till och med om alla tyckte samtliga var bra.JanneJanne123 skrev:
Så att man var och en kan var "lite irriterad" över vissa lagar och deras konsekvenser är ganska naturligt. Dock är det väldigt få gånger när denna irritation drabbar så många att den överhuvudtaget märks bland resten av befolkningen. Man får inget vidare gehör för sina åsikter och "andra" bryr sig inte om vad man tycker. Ofta för att de varken berörs personligen, har tid att engagera sig eller ens intresserar sig. Det är svårt att få en debatt om sådant här i Sverige. Alltså en debatt så stark att en enda riksdagsman intresserar sig så mycket för saken att en reformering/utredning av lagen ens kommer på tal.
Lite märkligt när saken faktiskt har utretts inom EU. Och när EU-arbetsrätten redan nu inverkar på Svensk arbetsrätt, den svenska modellen och när kollektivavtalens betydelse och innehåll påverkas... I Sverige finns de som har analyserat konsekvenser och vägt för och nackdelar med alternativen samt utrett hur svensk arbetsrätt kan anpassas efter EU-arbetsrätten. Som den måste göras. Men några politiker har jag inte sett som informerat väljarna om saken. Inte ens en vettig analys av hur EUs arbetsrätt påverkar oss.
Kanske finns redan förslag på hur irritationen skulle kunna dämpas.
Eller så får man bara göra som de allra flesta gör. Alltså de som inte har tid ork och inte heller intresse nog när de prioriterar sin tid. Dvs majoriteten orkar inte bry sig om saken och låter "någon annan" lösa den. För att slippa irritationen över allt man inte håller med om och inte kan påverka. Samt kanske inte ens berörs av.
Annars är man partisk. Att ta ställning för den ena sidan för sitt egets bästa är själva definitionen på partiskhet.H heimlaga skrev:
Att vara opartiska är en av SVT:s allra viktigaste uppgifter.A ajn82 skrev:
Tycker du att SVT ska vara partisk? Är det korrekt enligt dig att alla tvingas bekosta SVT och att SVT använder dessa 10 miljarder per år för att driva kampanjer emot delar av befolkningen?
SVT måste hålla sig opartiska.
Dock inte så opartiska att de låter brott ske opåtalat eller behandlar propagandalögner som likvärdiga med påvisbar sanning. Tyvärr sker det ibland att de halkar i den fällan i sin strävan att behandla alla åsiktsriktningar lika men jag skulle säga att de oftast är tämmeligen opartiska.
Vi andra har absolut inga skäl att hålla oss låtsat opartiska i en konflikt med en diktatur baserad på förtryck och korruption och mord.
-Inte är demokratin perfekt. I synnerhet inte i sin nuvarande form fullpackad med partipolitruker som inte är folkvalda men som likväl har skrämmande mycket att säga till om. För att inte tala om alla karriärister och påläggskalvar som knuffas fram av partiet och blir folkvalda i val med ynkligt lågt valdeltagande där folk inte hittar någon att rösta på för att de flesta kandidaterna inte vet någonting om landet de styr utan bara tänker på sin egen fina karriär. Genom att demokratin är folkstyre i grund och botten går det att åtgärda de bristerna om vi tar oss samman och gör det tillsammans. Systemet går att förbättra och enligt grundlagen har vi rätt att göra det.
-I en putinistisk (troligen även i en trumpistisk) enpartistat finns det ingenting annat att göra än att lyda alla påbud uppifrån och arbeta för en skitlön under livsfarliga förhållanden och dra ut i krig där man offras som kanonmat och dör för att den store ledaren skall få makt över några kvadratmeter mer jord i ett främmande land. Medan familjen hemma svälter och fryser och har det jävligt och snällt betalar alla mutorna till alla småpåvar med någon samhällsställning tills de inte längre har någonting att betala med och knuffas ned på samhällets botten. För att de vet att den som inte lyder blint hamnar i buren på 20 år. I bästa fall. I värsta fall torterad och mördad. Systemet går inte att förbättra och vanliga människor sitter i skiten och kan inte göra någonting åt det utom väpnad revolution.
Varför skall vi medborgare behandla de båda alternativen som likvärdiga?
Dock inte så opartiska att de låter brott ske opåtalat eller behandlar propagandalögner som likvärdiga med påvisbar sanning. Tyvärr sker det ibland att de halkar i den fällan i sin strävan att behandla alla åsiktsriktningar lika men jag skulle säga att de oftast är tämmeligen opartiska.
Vi andra har absolut inga skäl att hålla oss låtsat opartiska i en konflikt med en diktatur baserad på förtryck och korruption och mord.
-Inte är demokratin perfekt. I synnerhet inte i sin nuvarande form fullpackad med partipolitruker som inte är folkvalda men som likväl har skrämmande mycket att säga till om. För att inte tala om alla karriärister och påläggskalvar som knuffas fram av partiet och blir folkvalda i val med ynkligt lågt valdeltagande där folk inte hittar någon att rösta på för att de flesta kandidaterna inte vet någonting om landet de styr utan bara tänker på sin egen fina karriär. Genom att demokratin är folkstyre i grund och botten går det att åtgärda de bristerna om vi tar oss samman och gör det tillsammans. Systemet går att förbättra och enligt grundlagen har vi rätt att göra det.
-I en putinistisk (troligen även i en trumpistisk) enpartistat finns det ingenting annat att göra än att lyda alla påbud uppifrån och arbeta för en skitlön under livsfarliga förhållanden och dra ut i krig där man offras som kanonmat och dör för att den store ledaren skall få makt över några kvadratmeter mer jord i ett främmande land. Medan familjen hemma svälter och fryser och har det jävligt och snällt betalar alla mutorna till alla småpåvar med någon samhällsställning tills de inte längre har någonting att betala med och knuffas ned på samhällets botten. För att de vet att den som inte lyder blint hamnar i buren på 20 år. I bästa fall. I värsta fall torterad och mördad. Systemet går inte att förbättra och vanliga människor sitter i skiten och kan inte göra någonting åt det utom väpnad revolution.
Varför skall vi medborgare behandla de båda alternativen som likvärdiga?
Som uppvuxen i Luleå så syntes spåren av den svenska politiken tydligt, fram till 2016 iaf. https://sv.wikipedia.org/wiki/TyskmagasinenL lbgu skrev:Finns nog inga fraktlistor bevarade. Det handlar om det uppenbara. Vad behövde tyskarna i sin desperata situation. Ammunition och soldater. Sjukvårdsmateriel var nog längst ner på prioritetslistan. Sårade soldater kunde de ju alltid i sista hand evakuera till Sverige ifall de inte själva klarade att ta hand om dem. Så det är helt självklart att dessa tåg innehöll ammunition och soldater. Eller tror du på allvar att man fyller flera tågsätt med bandage och liknande, då är du otroligt naiv.
Så att Adolf på något tackade Per-Albin för hjälpen att avstyra ett fiasko i Nordnorge är väl rätt troligt.