Höghus Höghus skrev:
Jag förstår hur du tänker, men delar inte din analys. För mig är Elon inte pragmatisk, utan han drivs av ideer.
Nu är det inte en fråga för EM utan för Tesla i Sverige och dess ledning. Vad jag vet har den svenska ledningen sagt att man själva får bestämma om man skall teckna ett KA eller inte. Alltså har EM inte ett dyft med denna saken att göra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Återigen, varför stannar man kvar på en arbetsplats med dåliga villkor när det finns andra alternativ?
I fallet med Tesla är väl det mest uppenbara att man stannar för att man hoppas på att få igenom ett KA och därmed få lika bra villkor utan att byta jobb. Det verkar ju vara "på gång" om man säger så.

Generellt finns det andra faktorer i livet än villkoren på arbetsplatsen som skall avvägas mot varandra för att totalen skall bli bäst. Jobbet är inte allt.

Redigerat:
L Liljeros skrev:
Fast om det fanns ekonomiska missförhållanden skulle facket trycka på dessa, dom skulle anslås på stora plakat. Detta har inte gjorts trots att facket har tillgång till avtalen, dvs dom känner inte att informationen skulle gynna dom, är det rent av så att bättre ekonomiska villkor föreligger i Teslas avtal?
Det kan man kanske tycka och tro. Men det är inte det minsta konstigt att vi utomstående inte får veta något sådant. Det pågår en förhandling (även om det inte verkar så och även om det är en paus i den) då går man inte ut och visar upp alla sina kort.

Det gäller båda parter att man håller sina bästa argument hemliga för att använda dem vid rätt tillfälle. Samt naturligtvis att man aldrig någonsin avslöjar sina strategier och egentliga mål.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag finner det mycket märkligt att Folket fortfarande inte förstått att detta handlar om allt utom de anställdas villkor!
Jaså! Själv finner jag det ännu märkligare att det finns de som tror de förstår vad det egentligen handlar om.

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Hur fungerar det då? kollektivavtalet reglerar i princip allt gällande anställningsvillkor, man har som företag ingen som helst möjlighet att göra avsteg från det utan KA gäller.
Du har tydligen inte fattat hur det fungerar. Visserligen är alla kollektivavtal olika. Men något generellt förbud mot bättre villkor än i KA finns inte. Det normala är snarare precis tvärt om.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Om man som Tesla är ett litet företag med bara ca 300 anställda och tar strid med IF Metall i Sverige är det troligt att man inte vinner. Många skulle nog säga att det är helt omöjligt. IF Metalls strejkkassa räcker över 500år, och den ökar varje månad...
Med en antagen växelkurs på 10 kronor per dollar så:
Elon Musk har ensam 197 miljarder dollar i privat förmögenhet, if Metall har 1 miljard dollar i strejkkassan.

Betalar if Metall de andra förbunden som sympatistrejkar/blokadar eller får dom stå för det själva?
Typ elektrikerna som inte reparerar laddstationer ( och då inte tjänar några pengar) vem betalar för det?
Jag har ingen aning därför frågar jag.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ja speciellt när IF metall har gått ut och sagt att det är huvudfrågan, dvs att man ska försvara rätten till KA till varje pris , det handlar inte om specifika villkoren för dom anställda hos Tesla.
Anställningsavtalen på Tesla innehåller tydligen en klausul som förbjuder att man avslöjar innehållet. Då är de inte konstigt att IF Metall uttrycker sig som du skriver. Vidare har IF Metall ingen anledning att tala om för oss utomstående exakt vad det gäller. Så saken kan mycket väl gälla specifika villkor. Vi vet helt enkelt inte.

Man kan naturligtvis gissa att det gäller KA. Men eftersom ingen vet var IF Metall egentligen har för mål blir det väldigt spekulativt gissande om man skall försöka dra några slutsatser av vad de och Tesla säger till media.

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du vet inte mycket du, det handlar inte om villkoren, det handlar om makt och rädsla, att tvinga bolaget till ett KA oavsett om villkoren är bättre!
En sak har du alldeles rätt i jag vet oxo väldigt lite om denna saken. Som alla andra. Hade jag vetat skulle ju du oxo veta exakt samma sak.

Nu är vi hänvisade till okunskap och sådana här mer eller mindre fantasifulla gissningar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alla andra säger inte upp sig för att byta arbete.
Det gör i regel de som först hittat ett nytt arbete. Det gäller speciellt om man har en familj att försörja.
Och varför skulle inte mekanikern på Tesla kunna hittat ett nytt arbete? Det är dessutom ett bristyrke så en ny anställning kan inte vara svårt att hitta.
https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bilmekaniker-flera-tusen-behover-rekryteras

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Alla andra säger inte upp sig för att byta arbete.
Det gör i regel de som först hittat ett nytt arbete. Det gäller speciellt om man har en familj att försörja.
Ja självklart hittar en missnöjd tesla-mekaniker också ett nytt arbete innan denna säger upp sig för att kunna välkomnas med öppna armarna i kollektivavtalets varma famn.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Du kanske har rätt. Det vet jag inget om. Men jag ser inte riktigt vad KA har med det att göra. Och jag förstår inte vad som är poängen med att vara annorlunda om det inte ger större vinst till aktieägarna. Finns det ens någon?

För övrigt tror jag inte att Tesla bryr sig ett dyft om att vara annorlunda för sakens egen skull. Min erfarenhet är att Tesla gör som "alla andra" i de allra flesta fall. Och att man precis som alla andra marknadsför hårt för att öka sin försäljning när man har egna "unika" detaljlösningar.

Men att vara annorlunda genom att ge sin verkstadspersonal sämre villkor än konkurrenternas kan bara betyda att de duktigaste (= de som begriper detta) jobbar någon annan stans med bättre villkor. Det lär knappast sälja några bilar

Att ett vinstdrivande aktiebolag skulle prioritera "principsaker" framför sin uppgift att ge största möjliga vinst är för mig ett otroligt svek mot bolagets aktieägare. Så, nej det tror jag inte på en sekund utan mer fakta.

Den logiska förklaringen till att Tesla inte vill teckna KA i Sverige är rimligen att Tesla tjänar pengar på det. På arbetstagarnas bekostnad.

Exakt hur vet vi på forumet ju inte som sagt. Vi får inte se avtalen, det vet vi att Tesla bestämt. Tesla har 100% koll på avtalen. Och vi vet med säkerhet att IF Metalls medlemmar på Tesla faktiskt har sett Teslas nuvarande avtal. Sina egna alltså. Vi vet inte varför de strejkar, vi vet inte vad som står i deras avtal. Men vi vet att de hellre vill ha ett KA.
Med all respekt verkar du vara väldigt dåligt insatt i hur Tesla opererar.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
I fallet med Tesla är väl det mest uppenbara att man stannar för att man hoppas på att få igenom ett KA och därmed få lika bra villkor utan att byta jobb. Det verkar ju vara "på gång" om man säger så.

Generellt finns det andra faktorer i livet än villkoren på arbetsplatsen som skall avvägas mot varandra för att totalen skall bli bäst. Jobbet är inte allt.
Om nu villkoren är så dåliga att man är beredd att strejka för att få bättre villkor verkar det ju trots allt vara ganska viktigt? Annars kunde man väl låta bli den här pinsamma farsen?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
L Liljeros skrev:
Dvs dom skulle med kollektivavtal behöva acceptera att en annan part dikterar hur dom ska bedriva sin personalpolitik.
O O skrev:
Så fungerar det inte med KA. Vad har du för exempel på det?
Jo, så fungerar det.
Jag kan ge lite exempel från elektrikernas "installationsavtalet" (för det är det området jag kan lite om)
https://www.sef.se/siteassets/medlem/kollektivavtal/vara-avtal/installationsavtalet-2023-2025.pdf

2kap 1§ - Här hindras företaget att anställa vem man vill, en bestämmelse i KA som går betydligt längre än lagstiftning, även om personen ska hålla på med installationer.

2kap 4§ - Här försöker man dels hindra möjligheten till provanställning, i övrigt begränsas den på olika sätt

2kap 5§, samma som ovan, fast för praktikant.

2kap 6§, företaget kan bli tvingad till att anställa någon.

3kap 2§, man kan inte säga upp den man vill

4kap 1§ - Man kan inte arbeta deltid, även om den anställde vill

4kap 2§, KA styr arbetstidens förläggning väldigt snävt.

Det är mer som är styrt i kap 4 (arbetstid) även kap 5, 7, 7A, 8, 9 osv (ledighet, lön, semester, utbetalning av lön, ackordarbete), men jag räknar inte upp något mer.
Det är trots allt inte sånt som dikterar hur företaget bedriver sin verksamhet så mycket.

Men tilläggsavtalet i bilaga 2 är intressant, här dikterar kollektivavtalet hur och vilka som företaget kan samarbeta med, t.ex. om man vill låna folk vid tillfälliga arbetstoppar osv.
Detta har jag personligen varit med om att det har aktiverats, till stor skada för två st företag, och faktiskt, liten skada för det ena företagets anställda.

Så det är inte så att det som står i KA inte påverkar företagen, det är hard stuff, och inte bara är ett papper som ingen sen bryr sig om.

Bilaga 4 och 5 innehåller en del lite märkliga krav på materialförråd och andra utrymmen, som alltså ska appliceras på företag som inte har verksamhet lämplig för dessa saker.

Jag undviker att ta upp allt som gäller ackordsarbete, det är en cirkus i sig självt, som jag dessutom inte har någon speciellt bra koll på.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
En sak har du alldeles rätt i jag vet oxo väldigt lite om denna saken. Som alla andra. Hade jag vetat skulle ju du oxo veta exakt samma sak.

Nu är vi hänvisade till okunskap och sådana här mer eller mindre fantasifulla gissningar.
Det är inte gissningar, facket själva har bekräftat att de ska ha ett avtal även om villkoren skulle vara bättre idag, eller ändras till de anställdas fördel. Läs på mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.