Nissens Nissens skrev:
Jag ville mest peka på hur löjlig din argumentation var.

Man behöver inte veta några detaljer i deras nuvarande villkor för att förstå att Tesla strider mot något som skulle kosta dem mycket om de ger med sig. Det i sin tur betyder att de utnyttjar anställda, om det är anställda i Sverige eller utomlands vet inte jag, och sannolikt inte du heller.

Tesla skulle aldrig ta denna striden utan ekonomiska skäl.

Så gör dig inte löjlig.
Jag förstår hur du tänker, men delar inte din analys. För mig är Elon inte pragmatisk, utan han drivs av ideer. Där ingår inte att tvingas på kollektivavtal.

/Höghus
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
För att de behöver mat på bordet?

Du bemöter inte något av det fullständigt logiska resonemanget jag förde. Kanske var det för komplicerat eftersom du säger att du inte begriper logiken?

I så fall kommer vi nog inte längre.

Oavsett det, så förstår jag båda sidor i konflikten, och jag hoppas att Tesla kommer till insikt att det är bäst att ändra sig - men det är tveksamt att det kommer att hända.
Du menar att de inte får betalt om de byter jobb till den fantastiska verkstaden med kollektivavtal? I så fall är det väl där facket bör satsa sina resurser?

Återigen, varför stannar man kvar på en arbetsplats med dåliga villkor när det finns andra alternativ?
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Höghus Höghus skrev:
Jag förstår hur du tänker, men delar inte din analys. För mig är Elon inte pragmatisk, utan han drivs av ideer. Där ingår inte att tvingas på kollektivavtal.

/Höghus
Ja, så är det i stor utsträckning, absolut. Men just i detta fallet känns det sannolikt att det är av ekonomiska anledningar bakom. Han kan ju av naturliga skäl inte säga sanningen…
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För att de behöver mat på bordet?
Hur tänkte du nu? Hur gör alla andra som säger upp sig för att byta arbete?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag ville mest peka på hur löjlig din argumentation var.

Man behöver inte veta några detaljer i deras nuvarande villkor för att förstå att Tesla strider mot något som skulle kosta dem mycket om de ger med sig. Det i sin tur betyder att de utnyttjar anställda, om det är anställda i Sverige eller utomlands vet inte jag, och sannolikt inte du heller.

Tesla skulle aldrig ta denna striden utan ekonomiska skäl.

Så gör dig inte löjlig.
Fast om det fanns ekonomiska missförhållanden skulle facket trycka på dessa, dom skulle anslås på stora plakat. Detta har inte gjorts trots att facket har tillgång till avtalen, dvs dom känner inte att informationen skulle gynna dom, är det rent av så att bättre ekonomiska villkor föreligger i Teslas avtal?

Nummer 2 är enligt @JanneJanne123 linje, varför skulle du som bilmekaniker på en marknad där det råder brist och du kan välja på 25 verkstäder med KA välja en utan KA om det var dåliga villkor? Inte är det för att få mat på bordet...
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast om det fanns ekonomiska missförhållanden skulle facket trycka på dessa, dom skulle anslås på stora plakat. Detta har inte gjorts trots att facket har tillgång till avtalen, dvs dom känner inte att informationen skulle gynna dom, är det rent av så att bättre ekonomiska villkor föreligger i Teslas avtal?

Nummer 2 är enligt @JanneJanne123 linje, varför skulle du som bilmekaniker på en marknad där det råder brist och du kan välja på 25 verkstäder med KA välja en utan KA om det var dåliga villkor? Inte är det för att få mat på bordet...
Jag finner det mycket märkligt att Folket fortfarande inte förstått att detta handlar om allt utom de anställdas villkor!
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men kring 90 % jobbar på företag med kollektivavtal. Den är alltså den helt dominerande formen.
[länk]
Vilket i huvudsak representeras av större arbetsgivare.
BirgitS BirgitS skrev:
Det normala är väl att företag är med i en av de 50 arbetsgivarförbund/branschföreningar som bildar Svenskt näringsliv tillsammans. Tesla kanske skulle passa i Mobility Sweden som är till för tillverkare och importörer av fordon, och de har bara ung. 40 medlemsföretag så Tesla skulle ju inte direkt försvinna i mängden.
Så du menar att som ett av 40 företag i Mobility Sweden som är en del av 48 organisationer som bildar Svenskt näringsliv så försvinner man inte i mängden? Då medlemsavgiften är baserad på hur stor lön man betalar ut så kan man förenklat säga att man får röster utifrån hur många anställda man sysselsätter. Tesla sysselsätter i Sverige ca 300 person vilket för att deras röstandel i Svenskt Näringsliv skulle vara 0,06 promille. Då är det rejäl uppförsbacke om man skulle vilja driva en fråga...
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte så det fungerar med kollektivavtal.
Hur fungerar det då? kollektivavtalet reglerar i princip allt gällande anställningsvillkor, man har som företag ingen som helst möjlighet att göra avsteg från det utan KA gäller.
BirgitS BirgitS skrev:
Kollektivavtal finns i flera västeuropeiska länder. Tyskland fick sitt första kollektivavtal 1873 och det gällde boktryckarbranschen. Även om det är vanligt att mycket av arbetsrätten regleras lagvägen i stället för i avtal.
Det är korrekt att kollektivavtal även förekommer i övriga Europa, dock främst i norra. Dock är det ömsesidiga avtal dvs att man som arbetsgivare och fackförbund är överens om att det är kollektivavtal man skall ha. Det är inte heller någonting jag vänder mig mot, vill båda parterna ha avtal och tycker det är en bra lösning så kanon för dom. I Sverige är det dock den "Svenska modellen" som gäller och KA är i praktiken tvång och ingenting som man tillsammans kommer överens om.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag finner det mycket märkligt att Folket fortfarande inte förstått att detta handlar om allt utom de anställdas villkor!
Ja speciellt när IF metall har gått ut och sagt att det är huvudfrågan, dvs att man ska försvara rätten till KA till varje pris , det handlar inte om specifika villkoren för dom anställda hos Tesla. Om man inte gör det nu är man rädda att hela den svenska modellen skulle falla.

Troligtvis är inte den risken så stor utan det skulle nog landa i en modell där dom riktigt stora företagen troligtvis har KA och dom mindre förhandlar individuellt på lokal nivå mellan den lokala klubben och arbetsgivaren. Jag tycker personligen det är ett ganska vettigt upplägg, KA passar inte alla. LO är ju livrädda för detta för då förflyttas förhandlingarna från LO-borgen till dom lokala organisationerna och då blir man inte lika relevanta, vad är det som hindrar att man på ett företag med 150-200 anställda drar igång en egen fackklubb? (Lex hamn4an) Det tror jag är den huvudsakliga anledningen till att man tar denna kampen från primärt LO's sida men även får stöd från andra förbund ...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur tänkte du nu? Hur gör alla andra som säger upp sig för att byta arbete?
Alla andra säger inte upp sig för att byta arbete.
Det gör i regel de som först hittat ett nytt arbete. Det gäller speciellt om man har en familj att försörja.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Fast om det fanns ekonomiska missförhållanden skulle facket trycka på dessa, dom skulle anslås på stora plakat. Detta har inte gjorts trots att facket har tillgång till avtalen, dvs dom känner inte att informationen skulle gynna dom, är det rent av så att bättre ekonomiska villkor föreligger i Teslas avtal?
Varför skulle de göra det? Betydligt bättre att kräva kollektivavtal. Då gör man två flugor på smällen…
L Liljeros skrev:
Nummer 2 är enligt @JanneJanne123 linje, varför skulle du som bilmekaniker på en marknad där det råder brist och du kan välja på 25 verkstäder med KA välja en utan KA om det var dåliga villkor? Inte är det för att få mat på bordet...
Om de vill ha en arbetsgivare som inte söker konflikt med facken borde de göra det ja.
 
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle de göra det? Betydligt bättre att kräva kollektivavtal. Då gör man två flugor på smällen…

Om de vill ha en arbetsgivare som inte söker konflikt med facken borde de göra det ja.
Facken har redan pudlat, backat och sparkat en s.k ”toppjurist”, vad kommer sedan? Jo, Veli-Pekka kommer snart gå vidare inom sekten och då kommer en ny stackars påläggskalv få ta över den bajsmacka som facket serverat! Heja heja kamrater!
 
D Dilato skrev:
För att då signalerar dom till andra länder där dom har betydligt större business att dom går att besegra.
Det tror jag inte. Att komma överens om ett KA är inte att bli besegrad. Fast det vet väl alla att Tesla går att besegra. Precis som alla andra är de inte oövervinnerliga på någon punkt.

Om man som Tesla är ett litet företag med bara ca 300 anställda och tar strid med IF Metall i Sverige är det troligt att man inte vinner. Många skulle nog säga att det är helt omöjligt. IF Metalls strejkkassa räcker över 500år, och den ökar varje månad...

Alternativet om man vill verka oövervinnerlig och garanterat inte bli besegrad är förstås att göra som t.ex.de obesegrade Volkswagen, Toyota, Mercedes, BMW, Fiat, GM, Volvo och Scania. Dvs. visa att man klarar att verka på den Svenska marknaden på dess villkor. Alltså att förhandla och komma överens.

Tesla verkar (vad jag förstått) anse att man har bättre villkor än vad IF Metall kräver. Tänk om Tesla faktiskt har rätt i det. Med den förhandlingspositionen borde även en ganska dålig förhandlare kunna komma överens om ett bra avtal.

Jag kan inte se att det är det verkliga skälet för Tesla att agera så annorlunda som de gör.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Dvs dom skulle med kollektivavtal behöva acceptera att en annan part dikterar hur dom ska bedriva sin personalpolitik.
Så fungerar det inte med KA. Vad har du för exempel på det?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Det tror jag inte. Att komma överens om ett KA är inte att bli besegrad. Fast det vet väl alla att Tesla går att besegra. Precis som alla andra är de inte oövervinnerliga på någon punkt.

Om man som Tesla är ett litet företag med bara ca 300 anställda och tar strid med IF Metall i Sverige är det troligt att man inte vinner. Många skulle nog säga att det är helt omöjligt. IF Metalls strejkkassa räcker över 500år, och den ökar varje månad...

Alternativet om man vill verka oövervinnerlig och garanterat inte bli besegrad är förstås att göra som t.ex.de obesegrade Volkswagen, Toyota, Mercedes, BMW, Fiat, GM, Volvo och Scania. Dvs. visa att man klarar att verka på den Svenska marknaden på dess villkor. Alltså att förhandla och komma överens.

Tesla verkar (vad jag förstått) anse att man har bättre villkor än vad IF Metall kräver. Tänk om Tesla faktiskt har rätt i det. Med den förhandlingspositionen borde även en ganska dålig förhandlare kunna komma överens om ett bra avtal.

Jag kan inte se att det är det verkliga skälet för Tesla att agera så annorlunda som de gör.
Du vet inte mycket du, det handlar inte om villkoren, det handlar om makt och rädsla, att tvinga bolaget till ett KA oavsett om villkoren är bättre!
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag vet inte hur svårt det ska vara för er att ta in att ”göra som brukligt är” är ett rött skynke för Tesla? De vill till varje pris inte bli som GM, Ford eller för den delen Volvo och det förstår jag.
Du kanske har rätt. Det vet jag inget om. Men jag ser inte riktigt vad KA har med det att göra. Och jag förstår inte vad som är poängen med att vara annorlunda om det inte ger större vinst till aktieägarna. Finns det ens någon?

För övrigt tror jag inte att Tesla bryr sig ett dyft om att vara annorlunda för sakens egen skull. Min erfarenhet är att Tesla gör som "alla andra" i de allra flesta fall. Och att man precis som alla andra marknadsför hårt för att öka sin försäljning när man har egna "unika" detaljlösningar.

Men att vara annorlunda genom att ge sin verkstadspersonal sämre villkor än konkurrenternas kan bara betyda att de duktigaste (= de som begriper detta) jobbar någon annan stans med bättre villkor. Det lär knappast sälja några bilar
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Exakt hur villkoren ser ut idag vet vi ju inte, men att det skulle röra sig om en fråga om kronor och ören för några mekaniker i Sverige håller jag som högst otroligt, det här är en principsak. På samma sätt är KA en principsak för facken och here we are…
Att ett vinstdrivande aktiebolag skulle prioritera "principsaker" framför sin uppgift att ge största möjliga vinst är för mig ett otroligt svek mot bolagets aktieägare. Så, nej det tror jag inte på en sekund utan mer fakta.

Den logiska förklaringen till att Tesla inte vill teckna KA i Sverige är rimligen att Tesla tjänar pengar på det. På arbetstagarnas bekostnad.

Exakt hur vet vi på forumet ju inte som sagt. Vi får inte se avtalen, det vet vi att Tesla bestämt. Tesla har 100% koll på avtalen. Och vi vet med säkerhet att IF Metalls medlemmar på Tesla faktiskt har sett Teslas nuvarande avtal. Sina egna alltså. Vi vet inte varför de strejkar, vi vet inte vad som står i deras avtal. Men vi vet att de hellre vill ha ett KA.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.