Nissens
J jonaserik skrev:
Ingen underlig inställning, har aldrig skrivit att det är skit med facken, dom har gjort bra saker. Men det jag är emot att dom ska dominerande mot något företag och ska kräva KA utan förbehåll, markera upp sig, att det det är vi som ska bestämma om att det ska vara KA och inget annat. Får dom inte som dom vill, så ska det eskalrera med strejker och annat, syns ju klart vad som deras mening och avsikt är. Och då tar dom till vilka metoder som helst, för att få sin vilja igenom. Men ibland går det inte som IF -Metall tänker sig och gör en stor pudel med att säga, det går bra att reparera Teslor nu helt plötsligt. Vad det beror på kan jag inte säga, men finns nog ett tryck bakifrån, som inte gagnar IF, samt att dom kan inte förneka det trycket, utan får backa.
Jo, det är en både underlig och dessutom enögd inställning du har.
 
BirgitS BirgitS skrev:
representanterna är anställda på olika företag
Och sitter med i företagets finrum, tror du något annat.
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är en både underlig och dessutom enögd inställning du har.
Undrar vem som är enögd av oss, med typen av svar och skrift, det gäller att läsa vad som skrivs. det är metoderna som det är frågan om. Inte bara IF som kör med det. Var det inte en bageri/pizza som fick slå igen i Göteborgstrakten och stänga ner helt och avvecka sig, då facket krävde KA ocg satte det i blockad. Det är sådana metoder som skadar hela alltet med det facken tar till med.
Är det rätt att göra enligt din uppfattning om facken, då tycker jag synd om dig, och du ska ta anställning på ett fack, så du kan utverka terror mot företag, inte bara stora som har lite krut i sig. Och då små kan inte värja sig utan får kanske slå igen. Allt enligt ovan är inte första gången det händer, utan att det kommer mer.
 
BirgitS
J jonaserik skrev:
Och sitter med i företagets finrum, tror du något annat.
Så vitt jag minns från valinformationen så var många olika yrkesroller representerade. En del antagligen rätt nära företagens ledning men långt ifrån alla. Det går knappast att vara en hög chef inom ett stort företag och jobba fackligt.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är Musk anställd i TM, jag trodde det var personalen som visat svalt intresse…
Jag tror inte att Tesla frågar sin Svenska personal hur man ska förhålla sig till att teckna kollektivavtal, speciellt eftersom Musk varit öppet negativ.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag hade suttit med i Teslas styrelse så hade jag föreslagit att man skrivet ett eget förslag till kollektivavtal.
Det får företagets jurist greja med.
Man börjar med att ta IFmetalls KA, och det mesta, säkert 90% typ, är säkert allmänt mumbo-jumbo som precis alla håller med om (att det ska finnas hygienutrymmen, att det är månadslön som gäller, att arbetstiden är förlagd mellan 0600 och 2200, ja typ sånt).

Så då kan man dra bort det som Tesla inte alls gillar, och det är troligen saker som innebär att facket har möjligheter att påverka hur Tesla som företag drivs.
Sen kan man lägga till de saker och förmåner som man däremot tycker saknas i KA.

Så summan blir ganska nära det KA som IFmetall har, men med lite bortraderat och lite tillagt.
Sen skicka detta till IFmetall, som ett förslag, (som en del i en riktig förhandling).
Sen kan man ju även skicka det förslaget till alla nyhetsredaktioner, och berätta att detta avtal godkänner inte IF-metall, vad är det som är så hemskt i detta avtal?
Det enklaste är ju att teckna ett KA, då får man ju automatiskt en röst via sin arbetsgivareorganisation och kan påverka, att stå utanför och böla brukar inte ha så stor effekt. Det är därför jag inte har så mycket synpunkter på tex Metall, jag är inte med och har varken en röst eller insikt i vad som funkar för den organisationen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Och sitter med i företagets finrum, tror du något annat.

Undrar vem som är enögd av oss, med typen av svar och skrift, det gäller att läsa vad som skrivs. det är metoderna som det är frågan om. Inte bara IF som kör med det. Var det inte en bageri/pizza som fick slå igen i Göteborgstrakten och stänga ner helt och avvecka sig, då facket krävde KA ocg satte det i blockad. Det är sådana metoder som skadar hela alltet med det facken tar till med.
Är det rätt att göra enligt din uppfattning om facken, då tycker jag synd om dig, och du ska ta anställning på ett fack, så du kan utverka terror mot företag, inte bara stora som har lite krut i sig. Och då små kan inte värja sig utan får kanske slå igen. Allt enligt ovan är inte första gången det händer, utan att det kommer mer.
Jag har förmågan att se det hela från båda perspektiven. Och du svarade aldrig på om du tror att det är Tesla som avviker, eller om det är halva världen som är udda?

Att skriva kollektivavtal är en ”nobrainer” för företag som inte vill utnyttja anställda på ett tveksamt sätt. För Tesla skulle det kosta en del att ge de anställda det de borde ha.

Och det handlar inte bara om Sverige, det är mycket större än så.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
du tror att det är Tesla som avviker, eller om det är halva världen som är udda?
Tesla är inget undatag i det hela, det är facken som är pådrivande och ställer till det för somliga företag med att kräva KA, även om det är mycket bra löner och andra förmåner som finns där. Det är inte frågan om att det inte är bra på ett företag, det är vad just det facket har fått nys om, det räcker med att 1 st är med i facket, oavsett om det är knorr från den. Så kan dom gå in och kräva KA. Det finns en medlem och det räcker.
Nissens Nissens skrev:
För Tesla skulle det kosta en del att ge de anställda det de borde ha.
Är du säker på att det skulle kosta Tesla något extra, vet du vad dom har betalt och övriga förmåner som försäkringar och annat, tydligen så har dom betalt rätt bra, annars hkulle dom sluta och börja på ett annat förtag. Men klart är att du vet en del om deras anställning och osäkt kan man undra med dina framförnaden här, om du är en som strejkar på Tesla, av det vet jag intet, men funderigen finns, med rosandet av IF-Metall
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Tesla är inget undatag i det hela, det är facken som är pådrivande och ställer till det för somliga företag med att kräva KA, även om det är mycket bra löner och andra förmåner som finns där.
Har du information om Teslas avtal med sina mekaniker eftersom du skriver om mycket bra löner och förmåner?
J jonaserik skrev:
Det är inte frågan om att det inte är bra på ett företag, det är vad just det facket har fått nys om, det räcker med att 1 st är med i facket, oavsett om det är knorr från den. Så kan dom gå in och kräva KA. Det finns en medlem och det räcker.
Fast så gör de ju inte numera.
 
Nissens
J jonaserik skrev:
Tesla är inget undatag i det hela, det är
Jodå, de är ett stort undantag. Räkna gärna upp deras konkurrenter i Europa som beter sig som Tesla.
J jonaserik skrev:
facken som är pådrivande och ställer till det för somliga företag med att kräva KA, även om det är mycket bra löner och andra förmåner som finns där.
Det har aldrig slagit dig att facket driver frågor för sina medlemmar?
J jonaserik skrev:
Det är inte frågan om att det inte är bra på ett företag, det är vad just det facket har fått nys om, det räcker med att 1 st är med i facket, oavsett om det är knorr från den. Så kan dom gå in och kräva KA. Det finns en medlem och det räcker.
Jodå, det är så att i detta fallet Tesla inte vill betala vad det kostar att göra rätt för sig mot sina anställda. I och/eller utanför Sverige.
J jonaserik skrev:
Är du säker på att det skulle kosta Tesla något extra, vet du vad dom har betalt och
Absolut, de är livrädda för att skriva kollektivavtal, för det skulle innebära att de blir tvungna att göra motsvarande i fler länder. Tror du att de tvekat att skriva på om det inte kostat dem något? De har ju extra kostnader nu som de uppenbarligen är beredda att betala för att slippa skriva avtal.
J jonaserik skrev:
övriga förmåner som försäkringar och annat, tydligen så har dom betalt rätt bra,
Tydligen inte tillräckligt bra eftersom de inte vill skriva kollektivavtal.
J jonaserik skrev:
annars hkulle dom sluta och börja på ett annat förtag. Men klart är att du vet en del om deras anställning och osäkt kan man
Jag vet att Tesla har något att förlora på att göra rätt för sig. Annars hade de skrivit på.
J jonaserik skrev:
undra med dina framförnaden här, om du är en som strejkar på Tesla, av det vet jag intet, men funderigen finns, med rosandet av IF-Metall
Jag är motsatsen, har varit ansvarig för företag och suttit i förhandlingar med olika fack som representant för arbetsgivarsidan. Ja, vi hade kollektivavtal.

Numer sitter jag i ett större företag och ägnar mig enbart åt roliga saker på en övergripande nivå.

Vilken erfarenhet har du?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du information om Teslas avtal med sina mekaniker eftersom du skriver om mycket bra löner och förmåner?
Svar nej, och ingn utonstående heller, men du kanske åker i gräddfilen och vet, och du verkar har det eftersom du är så negativ av vad skrivs och possitiv över vad facket gör.
BirgitS BirgitS skrev:
Fast så gör de ju inte numera.
Inte gör numera, har du info om det, det är inte ett Tesla med den stora mediala uppmärksamhet som nu är, utan ligger långt ner på skalan vad dom pysslar med, Det är inga skribenter här som råkat ut för fackets aggrition som är med på BH. Det finns säkert dom som hamnat i klorna på ett fack, men då är det nog på ett lokalt som det skrivs om.
 
Nissens
J jonaserik skrev:
Det är inga skribenter här som råkat ut för fackets aggrition som är med på BH. Det finns säkert dom som hamnat i klorna på ett fack, men då är det nog på ett lokalt som det skrivs om.
Du verkar så självsäker, men de flesta ser nog igenom det.

Jodå, jag har råkat ut för fackets ”aggrition”. Men efter det att de pratat med sina medlemmar och fått mina argument så var allt frid och fröjd. Den bedömning jag gjort och ville handla efter fick fackets stöd.

Jag är fortfarande nyfiken på vilken erfarenhet du själv har. Den ger intryck av att vara obefintlig, men jag kan ha fel. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, de är ett stort undantag. Räkna gärna upp deras konkurrenter i Europa som beter sig som Tesla.

Det har aldrig slagit dig att facket driver frågor för sina medlemmar?

Jodå, det är så att i detta fallet Tesla inte vill betala vad det kostar att göra rätt för sig mot sina anställda. I och/eller utanför Sverige.

Absolut, de är livrädda för att skriva kollektivavtal, för det skulle innebära att de blir tvungna att göra motsvarande i fler länder. Tror du att de tvekat att skriva på om det inte kostat dem något? De har ju extra kostnader nu som de uppenbarligen är beredda att betala för att slippa skriva avtal.

Tydligen inte tillräckligt bra eftersom de inte vill skriva kollektivavtal.

Jag vet att Tesla har något att förlora på att göra rätt för sig. Annars hade de skrivit på.

Jag är motsatsen, har varit ansvarig för företag och suttit i förhandlingar med olika fack som representant för arbetsgivarsidan. Ja, vi hade kollektivavtal.

Numer sitter jag i ett större företag och ägnar mig enbart åt roliga saker på en övergripande nivå.

Vilken erfarenhet har du?
Tillräkligt enfarenhet som nog motsvarar dig. Sen i övrigt så är lite av rosenkälla över dina inlägg och det kommer aldrig att sluta för din del och tar lite tid att fösöka få dig att inse, att det som pågår är en annan divison och nu är det i Sverge och inte utanför landet. Därom finns inget tvivel. så håll dig innomlandet om du har för avsikt att rosa allt som har med ett fack att göra. Nu tror jag det är uttömt mellan oss, och står till viss del på varsin planhalva, så hej då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att du är överens med mig om att kollektivavtal är bra för företagen i Sverige.
Jag har inte märkt av det som du skriver om vad facken försöker sälja in. Men det är en rätt ovanlig modell i alla fall eftersom det vanligaste i Europa är att det är lagar som styr arbetsmarknaden.

Du vet väl om att det finns väldigt många fackförbund som inte tillhör LO.
Alla i Sverige jobbar inte på stora svenska bolag… Tesla är inte med i Svenskt näringsliv och även om dom var det skulle dom med sina 300 anställda ha noll att säga till om. Dvs dom skulle med kollektivavtal behöva acceptera att en annan part dikterar hur dom ska bedriva sin personalpolitik.

Man har från fackets sida av något konstig anledning valt att se mellan fingrarna med detta när det gäller alla dessa småbolag även om det dyker nån salladsbar emellanåt där personalen verkar ha det lite för bra utan kollektivavtal. Det hotar ju den Svenska modellen, tänk om det skulle funka utan avtal, då skulle facket ju framstå som irrelevanta…

LO är det huvudsakliga facket som driver kollektivavtalsfrågan mest högljutt men problemet är dess toppstyrning, det kommer alltid innebära en risk för korruption där man inte alltid tar medlemmarnas intressen främst.

I övriga Västeuropa verkar det ju gå bra utan kollektivavtal, man har ofta haft bättre löneutveckling än vad dom svenska arbetstagarna fått
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tesla är inget undatag i det hela, det är facken som är pådrivande och ställer till det för somliga företag med att kräva KA, även om det är mycket bra löner och andra förmåner som finns där.
Jo Tesla ÄR ett undantag. Det är nu det enda (jag kommer på i denna stund) företaget i Sverige i långvarig konflikt med något fack. IF Metall har inte samma problem med något annat företag utan KA där de har medlemmar.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Tillräkligt enfarenhet som nog motsvarar dig. Sen i övrigt så är lite av rosenkälla över dina inlägg och det kommer aldrig att sluta för din del och tar lite tid att fösöka få dig att inse, att det som pågår är en annan divison och nu är det i Sverge och inte utanför landet. Därom finns inget tvivel. så håll dig innomlandet om du har för avsikt att rosa allt som har med ett fack att göra. Nu tror jag det är uttömt mellan oss, och står till viss del på varsin planhalva, så hej då.
Eftersom jag har erfarenhet på riktigt och det du beskriver är så avvikande från den så tvivlar jag på det mesta du skriver.

Vad gäller att hålla mig inom landet så är du lite sent ute, jag har jobbat jorden runt i över ett decennium nu.

Men berätta gärna lite mer exakt om dina erfarenheter, det kan bli underhållande om inte annat. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.