D
L Liljeros skrev:
Fast i just detta fallet är det ju varken regel eller lag. Det var en överenskommelse som slöts för snart 90 år mellan dåvarande parter i form av svenskt näringsliv och fackrörelse. I Teslas fall så är ju inte ens hälften av personalen en del av facket och man är väl inte mig veterligen med i Svenskt näringsliv.

Hela det här att man tar seden dit man kommer för annars det blir osund konkurrens blir bara larvigt. Merparten av vår import består i billigt skit tillverkat under tveksamma former från östra Asien, i många fall av barn och med otroligt dåliga villkor. Den dag alla LO-medlemmar som uppenbarligen är med och stöder dessa frågor om arbetarnas rätt slutar köpa allt sånt skit kommer jag kanske lite ta dom på allvar, nu blir det mest hyckleri…
Så kan du tycka, jag kan dock inte påstå att det framstår som särskilt genomtänkt men eftersom allt pekar på att de allra flesta av de som är engagerade i arbetsmarknaden föredrar den nu rådande modellen, så tror jag att vi kommer köra på med den ett tag till.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är individens nationalitet relevant? Och menar du att utländska besökare inte lyder under svenska lagar?
Kan det vara galizier som Tesla tagit in?
 
Har internationella strejkbrytare förekommit tidigare i nuvarande EU?
 
Har inte följt frågan eller tråden men jag har sett väldigt många texter och kommentarer som menar att strejken är verklös och nästan inga arbetare är ur tjänst, allt fungerar finfint etc.

Verkar varit propaganda? Man tar ju inte in internationella strejkbrytare för att det är kul. De som spridit info om strejkens verklöshet borde kolla sina källor och skriva en liten lista på vilka som sprider desinformation.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Har inte följt frågan eller tråden men jag har sett väldigt många texter och kommentarer som menar att strejken är verklös och nästan inga arbetare är ur tjänst, allt fungerar finfint etc.

Verkar varit propaganda? Man tar ju inte in internationella strejkbrytare för att det är kul. De som spridit info om strejkens verklöshet borde kolla sina källor och skriva en liten lista på vilka som sprider desinformation.
Folk tolkar saker på olika sätt verkar det som. Klart strejken och åtgärderna skapat problem för TM, men inga som de inte löst helt eller delvis. T.ex dyrare transporter för att föra in nya bilar via tex Danmark och Holland ,samt dyrare personalkostnader som du själv påpekar. Vad jag vet har det inte skapat några stora långsiktiga problem, eller missar jag något?
 
D djac skrev:
Det finns goda skäl till att inte gå ur i aktiv konflikt, de som är mest emot facket brukar anse att om man får veta villkoren före man blir medlem så får man acceptera att de är aktiva. Vad är problemet att medlemmar inte enskilt och dynamiskt kan ändra de demokratiskt beslutade medlemsvillkoren när de i efterhand ändrar sig?
Sveriges grundlag och FN:s konvention om de medborgerliga och politiska rättigheterna.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Sveriges grundlag och FN:s konvention om de medborgerliga och politiska rättigheterna.
Testa och utmana alla avtal som har någon form av bindning, det är kanske en mänsklig rättighet att ångra sig när som helst hur som helst.
 
JanneJanne123
makhno_ makhno_ skrev:
Har inte följt frågan eller tråden men jag har sett väldigt många texter och kommentarer som menar att strejken är verklös och nästan inga arbetare är ur tjänst, allt fungerar finfint etc.

Verkar varit propaganda? Man tar ju inte in internationella strejkbrytare för att det är kul. De som spridit info om strejkens verklöshet borde kolla sina källor och skriva en liten lista på vilka som sprider desinformation.
https://da.se/2024/05/if-metall-lattar-pa-flera-blockader-mot-tesla/

”– Det är som i fotboll, om man spelar oavgjort mot ett lag, då måste man justera taktiken nästa gång, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä.

Var nog inte bara propaganda.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Testa och utmana alla avtal som har någon form av bindning, det är kanske en mänsklig rättighet att ångra sig när som helst hur som helst.
Varför? Alla avtal omfattas inte av grundlagsskyddad föreningsfriheten som medlemskap i en fackförening gör.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Metall borde sammanställa en lista på dom större företagen som fortfarande har Tesla som valbar tjänstebil så kan vi konsumenter ta ställning till om vi vill handla med dessa företag i fortsättningen. Skulle garanterat bli kännbart för Teslas försäljning ...

Med tanke på att Tesla flyger in strejkbrytare från utlandet har ju saken kommit i en annan dager, dom flesta svenskar tycker nog inte det är så klädsamt agerande. Helt klart har Musk orkestrerat det här, hans hat mot fackföreningar har ingen gräns.
 
  • Haha
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
kan vi konsumenter ta ställning till om vi vill handla med dessa företag i fortsättningen. Skulle garanterat bli kännbart för Teslas försäljning
Menar du att försäljningen skulle öka dramatiskt? 😉😂
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[länk]

”– Det är som i fotboll, om man spelar oavgjort mot ett lag, då måste man justera taktiken nästa gång, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä.”

Var nog inte bara propaganda.
Alltså förstår jag inte hur det kunde ta så lång tid för IF Metall att fatta att detta var helt fel väg att gå och att detta bara skulle gynna företag utan kollektivavtal. Tror det skrevs av flera i den här tråden direkt när många av stridsåtgärderna blev kända.

Samma sak Hydro extrusions. Nu är det arbetare med garanterat sämre villkor i Kina som får göra delarna till Tesla. IF Metall har alltså tagit en affär från ett företag och gjort ett antal personer arbetslösa. Att det skulle bli så var ju rätt uppenbart så jag förstår ärligt talat inte alls hur de resonerat.

För mig är hela beteendet fullkomligt ologiskt och direkt kontraproduktivt. Varför såg man inte detta komma? Det var ju rätt självklart.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mats-S Mats-S skrev:
Med tanke på att Tesla flyger in strejkbrytare från utlandet har ju saken kommit i en annan dager, dom flesta svenskar tycker nog inte det är så klädsamt agerande. Helt klart har Musk orkestrerat det här, hans hat mot fackföreningar har ingen gräns.
Det har dom ju gjort hela tiden, bland annat polska elektriker som har byggt klart super chargers. Varför tror du det är ett sådant rött skynke för folk?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Metall borde sammanställa en lista på dom större företagen som fortfarande har Tesla som valbar tjänstebil så kan vi konsumenter ta ställning till om vi vill handla med dessa företag i fortsättningen. Skulle garanterat bli kännbart för Teslas försäljning ...

Med tanke på att Tesla flyger in strejkbrytare från utlandet har ju saken kommit i en annan dager, dom flesta svenskar tycker nog inte det är så klädsamt agerande. Helt klart har Musk orkestrerat det här, hans hat mot fackföreningar har ingen gräns.
Varför tror du att företag ska försöka stoppa sina anställda att välja vilken typ av bil de önskar? Något långsökt och det lär inte hjälpa facket märkbart med tanke på den omsättning Tesla har i lilla Sverige. Kom med något bättre förslag, tex att frysa TM Swedens konton eller något som ger en verklig och snabb effekt.

Tror du förresten på allvar att Musk är personligen inblandad i koncernens hundratals, eller kanske tusentals bolag?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Ingångna avtal skall hållas gäller ju i andra sammanhang, så det är väl rimligt med vissa regler.
Dock tycker jag karens för att hjälpa någon kan göra det meningslöst att gå med i facket. Allmänna oviljan och krånglet med att bevilja utträde är dock märklig. Det borde vara enkla regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.