D djac skrev:
Jag anser nog att kopplingen fack-konflikt är såpass central att om man inte vill uppleva att man blir del av en sådan situation så ska man nog avstå, risken är nämligen överhängande, likaså att man inte kommer att tycka exakt som någon annan, det kommer också garanterat att hända. Man får helt enkelt välja sin föreningar, det är min åsikt.
Ja så kan man ju förenkla det. Jag tänker att man kan ju vara helt inställd på konflikt(er) utan att för den skull automatiskt vara acceptera ett oändligt antal hypotetiska anledningar till konflikten. Det är ju inte lätt att veta vad en förening väljer att strida för i framtiden. Föreningar och medlemmar förändras och rätt var det är så gör t.ex. föreningen eller medlemmen något som man inte står bakom. Helt naturligt att gå åt varsitt håll då enligt mig.

Ärligt talat, skulle du t.ex. vara kvar i förening som såg till att du fick sparken?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Ja så kan man ju förenkla det. Jag tänker att man kan ju vara helt inställd på konflikt(er) utan att för den skull automatiskt vara acceptera ett oändligt antal hypotetiska anledningar till konflikten. Det är ju inte lätt att veta vad en förening väljer att strida för i framtiden. Föreningar och medlemmar förändras och rätt var det är så gör t.ex. föreningen eller medlemmen något som man inte står bakom. Helt naturligt att gå åt varsitt håll då enligt mig.

Ärligt talat, skulle du t.ex. vara kvar i förening som såg till att du fick sparken?
Det sista är ju relevant och det skulle jag kanske inte men här gäller det att kunna skilja på det som rör en direkt och en principiell hållning. Samtidigt har både du och jag tillräckligt med åsikter för att vara rätt säkra på att vad det än handlar om så kommer det inte hanteras exakt som vi hade önskat, då får man liksom göra det själv.. ;)

Det klassiska är ju var jag vill göra med någon som skadat mitt barn och det är i mitt fall helt annorlunda mot vad jag tycker att samhället borde göra, om du förstår vad jag menar?
 
D djac skrev:
Det sista är ju relevant och det skulle jag kanske inte men här gäller det att kunna skilja på det som rör en direkt och en principiell hållning. Samtidigt har både du och jag tillräckligt med åsikter för att vara rätt säkra på att vad det än handlar om så kommer det inte hanteras exakt som vi hade önskat, då får man liksom göra det själv.. ;)
Förvisso. Men samtidigt måste det ju finnas en gräns för hur stora avsteg från ens värderingar som man kan tolerera. Det kan ju både vara summan av en mängd olika små avsteg eller ett stort.
D djac skrev:
Det klassiska är ju var jag vill göra med någon som skadat mitt barn och det är i mitt fall helt annorlunda mot vad jag tycker att samhället borde göra, om du förstår vad jag menar?
Mja. Det fallet innehåller så många aspekter så jag skulle vilja avstå från att spekulera i det. Det jag kan säga är att jag troligtvis skulle vilja göra en sak i direkt anslutning till tillfället och en annan en tid efteråt. Den senare skulle troligtvis rimma mer med vad samhället borde göra ;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Man får helt enkelt välja sin föreningar, det är min åsikt.
Fast diskussionen här handlar väl i alla fall delvis om svårigheterna att välja om när man inser att det val man gjort inte längre känns rätt?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast diskussionen här handlar väl i alla fall delvis om svårigheterna att välja om när man inser att det val man gjort inte längre känns rätt?
Välja mellan IF Metall (S) eller IF Metall (S)? Rimligt
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Välja mellan IF Metall (S) eller IF Metall (S)? Rimligt
Jag tänkte nog mer på att välja bort "båda".
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Jag anser nog att kopplingen fack-konflikt är såpass central att om man inte vill uppleva att man blir del av en sådan situation så ska man nog avstå, risken är nämligen överhängande, likaså att man inte kommer att tycka exakt som någon annan, det kommer också garanterat att hända. Man får helt enkelt välja sin föreningar, det är min åsikt.
Klart man ska få välja sin förening, men känns ju inte helt orimligt att man ska få välja att lämna en förening också. Är väl ett ganska vanligt sätt att visa sitt missnöje med hur en förening man är med i sköts att man helt enkelt avsäger sig sitt medlemskap?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Klart man ska få välja sin förening, men känns ju inte helt orimligt att man ska få välja att lämna en förening också.
Du är säkert en sån där som också tycker att man ska få läsa stadgarna innan man går med. 😉🤔😂 Glömmer aldrig när Hyresgästföreningen försökte värva mig men inte ville låta mig ta del av stadgarna innan jag blev medlem... 👎 Och nej, jag gick ej med...
 
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Klart man ska få välja sin förening, men känns ju inte helt orimligt att man ska få välja att lämna en förening också. Är väl ett ganska vanligt sätt att visa sitt missnöje med hur en förening man är med i sköts att man helt enkelt avsäger sig sitt medlemskap?
Självklart, det får man också men det finns reglerat hur, det är inte helt ovanligt, nu tycker jag att det är ännu mer rimligt i just fackföreningar men det gäller även din golfklubb, där blir man oftast fast i ett år om man missar gå ur vid ett visst tillfälle och folk tendererar dessutom vara oense om det mesta..
 
Mikael_L
Mats-S Mats-S skrev:
dom större företagen som fortfarande har Tesla som valbar tjänstebil så kan vi konsumenter ta ställning till om vi vill handla med dessa företag i fortsättningen. Skulle garanterat bli kännbart för Teslas försäljning ...
Ja en intressant tanke.
Det skulle eventuellt göra att något företag jag idag vägrar att ha att göra kanske skulle komma ur frysen, ifall jag fick veta att de har Tesla som tjänstebilar. ;)

Men ärligt talat, varför går dina tankar mot att polarisera maximalt?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Självklart, det får man också men det finns reglerat hur, det är inte helt ovanligt, nu tycker jag att det är ännu mer rimligt i just fackföreningar men det gäller även din golfklubb, där blir man oftast fast i ett år om man missar gå ur vid ett visst tillfälle och folk tendererar dessutom vara oense om det mesta..
Golfklubben tvingar mig dock inte att golfa även fast jag inte vill…

Förvisso blir man väl utesluten om man vägrar strejka, så då löser det sig den naturliga vägen.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
O och en till skrev:
Jag vet inte vad jag ska tro om Veli-Pekka Säikkäläs uttalande här, ser man inte samanbandet mellan blockaden och varslet är man otroligt naiv, alternativt så står karln och blåljuger. Oklart vad som är sämst.🙁
Det där är ju fan humor på hög nivå. Så det rätta borde då ju vara att garva åt skiten??
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Precis, medlemsavgiften blir man inte av med, men att lämna som medlem tror jag alltid du kan göra i andra föreningar?
 
A ajn82 skrev:
Precis, medlemsavgiften blir man inte av med, men att lämna som medlem tror jag alltid du kan göra i andra föreningar?
Men har de verkligen rätt att ta ut medlemsavgift om man inte är medlem? ... min känsla säger nej
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Innom elektrikerförbundet EL 1:an ska arbetsgivaren dra en % - sats från lönen och betala in till facket, Detta oavsett om personen är medlem eller inte. Detta står klart i KA om det finns och det är då inte personen ifråga som har en handlingsfrihet, det är ett krav på arbetsgivaren och står i ett KA med eL 1:an. Hur det är med andra lokalavdelningar vet jag inte, men skulle förvåna mig om det inte är samma text i KA
 
  • Arg
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.