JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Eller så begriper de på Tesla inte vad det handlar om. De som sympatistrejkar har kanske bättre koll eftersom detta är större än just arbetsplatsen på Tesla.
Vad handlar det om då @Nissens? Du anser att den svenska modellen rämnar om några mekaniker på Tesla inte kommer omfattas av kollektivavtal? Om den svenska modellen inte är stabilare än så är det kanske läge med något nytt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Ja verkligen, springer på en boll som slogs för över ett halvår sen och som redan då var hopplös.

Men Dekra driver och bekostar aktiv lobbyism mot EU att försvåra och fördyra bilägandet genom både strikta krav på originaldelar och vem som får montera dom på bilen. Allt som gör att det går dåligt för Dekra som företag uppmuntras.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja verkligen, springer på en boll som slogs för över ett halvår sen och som redan då var hopplös.

Men Dekra driver och bekostar aktiv lobbyism mot EU att försvåra och fördyra bilägandet genom både strikta krav på originaldelar och vem som får montera dom på bilen. Allt som gör att det går dåligt för Dekra som företag uppmuntras.
Åhfan. Sådana dumheter som krav på orignal reservdelar och vem som får montera dem skall icke uppmuntras.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Struntprat! Det pågår en förhandling. Facket berättar inte för någon om vad de förhandlar om eller vad de har för mål. Hur svårt skall det vara att förstå att vi inte vet.

Att läsa tidningsartiklar ger inte den information du tror. Det går inte att läsa sig till annat än desinformation i sådana här fall.

Det är bara marknadsföring och tomma floskler som svar på okunniga journalisters nyfikna frågor om något de inte kommer att få veta något om. Mycket prat men ingen info. Och journalisten och den intervjuade kommunikatören får en känsla av att vara behövda, ja de tror nog t.o.m. att de gör något viktigt. Fast det säljer media som folk betalar för att läsa inkl reklam och klicka...
Tyvärr inte, bekräftat av IF Metall själva. Facket anser att TM och Tesla är ett stort hot mot den svenska modellen. De verkar livrädda för att fler bolag ska följa efter och undvika eller hoppa av KA. Oavsett villkor finns en trygghet för personalen med ett KA.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Det är nog IF Metall som just nu är största hotet mot den svenska modellen.
Man skulle kunna tro att Tesla har en fabrik med några tusen anställda i Sverige med 20% lägre lön, men det var ju inte i Sverige.
 
  • Gilla
långtjock och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Struntprat! Det pågår en förhandling. Facket berättar inte för någon om vad de förhandlar om eller vad de har för mål. Hur svårt skall det vara att förstå att vi inte vet.

Att läsa tidningsartiklar ger inte den information du tror. Det går inte att läsa sig till annat än desinformation i sådana här fall.

Det är bara marknadsföring och tomma floskler som svar på okunniga journalisters nyfikna frågor om något de inte kommer att få veta något om. Mycket prat men ingen info. Och journalisten och den intervjuade kommunikatören får en känsla av att vara behövda, ja de tror nog t.o.m. att de gör något viktigt. Fast det säljer media som folk betalar för att läsa inkl reklam och klicka...
Läs det du skrivit igen och fundera på vilken politisk ledare och fd president som just nu står inför rätta du låter som.

En ledtråd är ”fake news”.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Läs det du skrivit igen och fundera på vilken politisk ledare och fd president som just nu står inför rätta du låter som.

En ledtråd är ”fake news”.
Facken har inte direkt mycket att förhandla med. Innehållet är i grunden detsamma i alla KA, det kan skilja mellan branscher men annars inte mycket. Det är mer ”take it or leave it” som gäller. Man kan ju undra varför de aldrig kommit överens på dessa 5 år som IF M påstår att de ”förhandlat”.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Facken har inte direkt mycket att förhandla med. Innehållet är i grunden detsamma i alla KA, det kan skilja mellan branscher men annars inte mycket. Det är mer ”take it or leave it” som gäller. Man kan ju undra varför de aldrig kommit överens på dessa 5 år som IF M påstår att de ”förhandlat”.
Njaaa, det är rätt fundamentala skillnader mellan olika KA tycker jag.
 
F fsn skrev:
Njaaa, det är rätt fundamentala skillnader mellan olika KA tycker jag.
Jag tänker mer på vilka delar som är förhandlingsbara , vet du?
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänker mer på vilka delar som är förhandlingsbara , vet du?
Missförstod nog vad du menade. tänkte mer att det skiljer väldigt mycket mellan ett LO-avtal och tex ett SACO.

Inom Metall så blir det naturligtvis svårt med trovärdigheten för facket (även för de bokstavstrogna) om man kompromissar med innehållet för enskilda arbetsgivare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad handlar det om då @Nissens? Du anser att den svenska modellen rämnar om några mekaniker på Tesla inte kommer omfattas av kollektivavtal? Om den svenska modellen inte är stabilare än så är det kanske läge med något nytt.
Det handlar inte bara om den svenska modellen. Det mesta av Europa har motsvarande modeller, och det finns krafter i USA som vill ha det.

Tillhör du dom som fortfarande tror att Sverige är speciellt unikt i allting?

Det som är mest unikt med många Svenskar är deras bild av Sverige, och att de tror att omvärlden delar den bilden. 🙄
 
Redigerat:
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Det handlar inte bara om den svenska moddllen. Det mesta av Europa har motsvarande modeller, och det finns krafter i USA som vill ha det.

Tillhör du dom som fortfarande tror att Sverige är speciellt unikt i allting?

Det som är mest unikt med många Svenskar är deras bild av Sverige, och att de tror att omvärlden delar den bilden. 🙄
Du menar alltså att ordningen på Europas arbetsmarknad står och faller för att 50 mekaniker på Tesla i Sverige inte har kollektivavtal?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du menar alltså att ordningen på Europas arbetsmarknad står och faller för att 50 mekaniker på Tesla i Sverige inte har kollektivavtal?
Tycker du att det var en mogen kommentar?

Det kostar betydligt mindre att stämma i bäcken än att vänta tills bäcken blivit en flod som är svår att stoppa.

Detta handlar om Sverige också, men det är betydligt större än så.
 
Nissens Nissens skrev:
Tycker du att det var en mogen kommentar?

Det kostar betydligt mindre att stämma i bäcken än att vänta tills bäcken blivit en flod som är svår att stoppa.

Detta handlar om Sverige också, men det är betydligt större än så.
Vad finns det för tecken som visar på att den svenska modellen faller sönder? Vilka andra bolag vägrar KA som riskerar att störa balansen på arbetsmarknaden i Sverige och Europa? Varför har vi inte sett några tecken på detta dessa ca 10 år som TM INTE haft KA?
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för tecken som visar på att den svenska modellen faller sönder? Vilka andra bolag vägrar KA som riskerar att störa balansen på arbetsmarknaden i Sverige och Europa? Varför har vi inte sett några tecken på detta dessa ca 10 år som TM INTE haft KA?
Vet du vad uttrycket ”stämma i bäcken” som jag använde betyder?

Att förebygga något innan det blir ett större problem innebär att man gör det INNAN det kommer tecken på att modellen börjar krackelera.

Om du förstår det så är ju frågan varför du undrar om det finns tecken på att ”den svenska modellen faller sönder”…

Att de dröjt med att agera antar jag beror på att man ser konflikt som sista utvägen, men det är bara min gissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.