Nissens Nissens skrev:
Det är ju helt självklart att det är ett problem idag, och att problemet kan växa om man inte bemöter det.

Du borde fundera över hur det kommer sig att Tesla vägrar kollektivavtal när konkurrenterna klarar det.

Självklart beror det på att Tesla har något att förlora på det. Och det är de anställda då som har något att vinna…
Vad är problemet då, kan du specificera det?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som vanligt inslag av härskartekniker i dina svar, men själva svaret är helt utan substans. Vilket är problemet som är så självklart att det blir?
Använder inga härskartekniker, det är väl mest att du inte gillar att någon har en annan uppfattning än du.

Jag har varit ansvarig för ett företag där vi hade kollektivavtal så jag har personlig erfarenhet av delar av hur det fungerar.

Ett exempel ur verkligheten är att om ett företag med kollektivavtal anställer en person som varit anställd på ett företag som slarvat med pensionsavsättningarna (alltså inte haft kollektivavtal) så blir företaget skyldigt att kompensera den nyanställde för det.
Det är ett exempel som visar att de anställda dels blir utnyttjade av företag utan kollektivavtal, men också får en trygghet att vara anställda på ett företag med kollektivavtal. Jag var först upprörd när jag råkade ut för detta, men lyfter man blicken lite så förstår man.

Så om du ännu inte förstått det så handlar det om att inte sänka nivån på den svenska arbetsmarknaden i första hand, men även utanför Sverige.

Vissa begriper detta, andra inte.
 
Redigerat:
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad är problemet då, kan du specificera det?
Kolla mess #9 557
 
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja och?
Ja, då är det inte frivilligt. 🙄
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förutom att jag inte alls är lika säker på dig att det skulle vara så ...
så...
är du också fylld av den där konstiga åsikten att allt alltid är ett nollsummespel, att om en vinner så måste en annan förlora.
Du har aldrig hört "win-win" eller "loose-loose" ? Eller kanske tycker det är "fake news".
Den erfarenheten jag har av kollektivavtal ur ett arbetsgivarperspektiv är att de är till för att skydda de anställda mot att bli utnyttjade.

Som arbetsgivare tycker man inte alltid om dem, men man begriper ju syftet med dem.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det handlar inte bara om den svenska modellen. Det mesta av Europa har motsvarande modeller, och det finns krafter i USA som vill ha det.

Tillhör du dom som fortfarande tror att Sverige är speciellt unikt i allting?

Det som är mest unikt med många Svenskar är deras bild av Sverige, och att de tror att omvärlden delar den bilden. 🙄
Ok, så dom har fel?

LO:
Ibland hör man talas om den svenska modellen. Vad är det för modell? Och varför är den så unik?
https://fakta.lo.se/vad-ar-den-svenska-modellen/

Kommunal:
I Sverige har vi ett unikt sätt att styra över löner och anställningsvillkor. Det gör vi genom "den svenska modellen."
https://www.kommunal.se/den-svenska-modellen

ST:
Den svenska modellen, världsunik i sin utformning
https://www.st.org/rad-och-stod/vad...-svenska-modellen/vad-ar-den-svenska-modellen

och listan fortsätter....
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Den erfarenheten jag har av kollektivavtal ur ett arbetsgivarperspektiv är att de är till för att skydda de anställda mot att bli utnyttjade.

Som arbetsgivare tycker man inte alltid om dem, men man begriper ju syftet med dem.
Ja det är ju jättebra. De flesta motsätter sig inte fackets existens , utan deras tvivelaktiga metoder som du säkert förstår. En fluga gör ingen sommar brukar man säga, nu verkar facket tro att de jagar en drake…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kolla mess #9 557
Ok, du skriver att alla som jobbar på ett företag utan kollektivavtal blir utnyttjade. Menar du det, eller är det bara anektdotisk bevisföring?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Ja, då är det inte frivilligt. 🙄
Så din poäng är alltså att för att banken anser att deras säkerhet för ett lån måste vara försäkrat så är det rimligt att fack ska få tvinga företag att ha kollektivavtal? Din logik inte bara haltar, den är förlamad.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Använder inga härskartekniker, det är väl mest att du inte gillar att någon har en annan uppfattning än du.

Jag har varit ansvarig för ett företag där vi hade kollektivavtal så jag har personlig erfarenhet av delar av hur det fungerar.

Ett exempel ur verkligheten är att om ett företag med kollektivavtal anställer en person som varit anställd på ett företag som slarvat med pensionsavsättningarna (alltså inte haft kollektivavtal) så blir företaget skyldigt att kompensera den nyanställde för det.
Det är ett exempel som visar att de anställda dels blir utnyttjade av företag utan kollektivavtal, men också får en trygghet att vara anställda på ett företag med kollektivavtal. Jag var först upprörd när jag råkade ut för detta, men lyfter man blicken lite så förstår man.

Så om du ännu inte förstått det så handlar det om att inte sänka nivån på den svenska arbetsmarknaden i första hand, men även utanför Sverige.

Vissa begriper detta, andra inte.
Folk får jättegärna tycka annorlunda än mig, har förstått att i just den här frågan tycker ungefär hälften av svenskarna annorlunda än mig.

Det jag värjer mig mot är att du häver ur dig att saker är ”självklart” och ”det förstår man”, men du backar inte upp dina påståenden med någon form av fakta. Du försöker förminska de som tycker annorlunda än du genom att skriva att ”vissa begriper och andra inte”.

I min värld är frågan mycket mer komplex än så. Kollektivavtal kan tex ha en funktion på vissa arbetsplatser och på vissa är det helt meningslöst att ha kollektivavtal. Jag hävdar dock fortsatt att jag anser att företag ska ha rätt att välja att ha kollektivavtal och att eftersom man som anställd på ett företag utan avtal har gjort ett eget val att ta anställning får man vara beredd på att det inte kommer att bli ett kollektivavtal om inte företaget vill.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Ok, så dom har fel?

LO:
Ibland hör man talas om den svenska modellen. Vad är det för modell? Och varför är den så unik?
[länk]

Kommunal:
I Sverige har vi ett unikt sätt att styra över löner och anställningsvillkor. Det gör vi genom "den svenska modellen."
[länk]

ST:
Den svenska modellen, världsunik i sin utformning
[länk]

och listan fortsätter....
Visst, man kan ju säga att alla länder har en unik modell. Ingen har påstått att det är samma modell överallt, tvärtom. Sedan är ju det du länkar till en del av den märkliga Svenska självbilden. Självklart är vi unika att ha just den modellen. Tyskland er tex sannolikt lika unika med att ha sin modell..

Men de flesta länder har en modell.

Sverige är alltså inte unikt med att ha en modell.

Och nej, världen ser inte upp till Sverige, de flesta vet inte ens vad Sverige är för något…
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, du skriver att alla som jobbar på ett företag utan kollektivavtal blir utnyttjade. Menar du det, eller är det bara anektdotisk bevisföring?
Det är rent hittepå från din sida.

Däremot gör avsaknaden av kollektivavtal det möjligt för arbetsgivaren att utnyttja de anställda och komma undan med det.
 
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Folk får jättegärna tycka annorlunda än mig, har förstått att i just den här frågan tycker ungefär hälften av svenskarna annorlunda än mig.

Det jag värjer mig mot är att du häver ur dig att saker är ”självklart” och ”det förstår man”, men du backar inte upp dina påståenden med någon form av fakta. Du försöker förminska de som tycker annorlunda än du genom att skriva att ”vissa begriper och andra inte”.

I min värld är frågan mycket mer komplex än så. Kollektivavtal kan tex ha en funktion på vissa arbetsplatser och på vissa är det helt meningslöst att ha kollektivavtal. Jag hävdar dock fortsatt att jag anser att företag ska ha rätt att välja att ha kollektivavtal och att eftersom man som anställd på ett företag utan avtal har gjort ett eget val att ta anställning får man vara beredd på att det inte kommer att bli ett kollektivavtal om inte företaget vill.
Om du tror att det är något annat än pengar som styr industrin så får du gärna försöka visa det. Det är just pengarna som styr, och när ett företag vägrar kollektivavtal och är beredda att ta kostnader för att komma undan det så är det fishy.

Så, min uppfattning bygger på dels egen erfarenhet, dels på att jag vet att det är pengarna som styr.

Min egna erfarenhet lär du inte kunna ändra på, men visa gärna att pengar inte styr industrin, det kan bli underhållande. 😊
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att det är något annat än pengar som styr industrin så får du gärna försöka visa det. Det är just pengarna som styr, och när ett företag vägrar kollektivavtal och är beredda att ta kostnader för att komma undan det så är det fishy.

Så, min uppfattning bygger på dels egen erfarenhet, dels på att jag vet att det är pengarna som styr.

Min egna erfarenhet lär du inte kunna ändra på, men visa gärna att pengar inte styr industrin, det kan bli underhållande. 😊
Nu är du där igen och bemöter något helt annat än det jag skriver.

Var har jag skrivit att det inte är pengar som styr industrin? Har jag i ett enda inlägg skrivit att jag vet varför Tesla vill undvika kollektivavtal? Jag har ingen som helst aning om varför och det har inte du heller. Du TROR att det har med pengar att göra och presenterar det som en sanning, jag TROR att det har med pengar OCH ideologi att göra. Oavsett är MIN ideologi att man inte bör bli påtvingad kollektivavtal.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ett exempel som visar att de anställda dels blir utnyttjade av företag utan kollektivavtal
Hittepå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.