509 883 läst · 10 822 svar
510k läst
10,8k svar
Tesla och kollektivavtal
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 861 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 861 inlägg
JO visst. Men för arbetsgivaren innebär ett KA dessutom ett välkänt regelverk som även arbetstagarna är vana vid och har accepterat. Det sparar en hel del arbete för AG att bara kunna luta sig mot ett KA utan att behöva uppfinna hjulet igen.Nissens skrev:
Som arbetsgivare ser man oxo ett KA som en försäkring mot strejker.Nissens skrev:
Jag håller med dig till 100%.O skrev:JO visst. Men för arbetsgivaren innebär ett KA dessutom ett välkänt regelverk som även arbetstagarna är vana vid och har accepterat. Det sparar en hel del arbete för AG att bara kunna luta sig mot ett KA utan att behöva uppfinna hjulet igen.
Som arbetsgivare ser man oxo ett KA som en försäkring mot strejker.
Min bild är att det ur arbetsgivarperspektivet är fler fördelar än nackdelar att ha kollektivavtal. Åtminstone så länge man inte vill utnyttja de anställda.
O skrev:JO visst. Men för arbetsgivaren innebär ett KA dessutom ett välkänt regelverk som även arbetstagarna är vana vid och har accepterat. Det sparar en hel del arbete för AG att bara kunna luta sig mot ett KA utan att behöva uppfinna hjulet igen.
Som arbetsgivare ser man oxo ett KA som en försäkring mot strejker.
“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.”
― Benjamin FranklinArbetare organiserar sig i hela världen och har så gjort mycket längre än Tesla existerat. Vill Tesla stoppa det är man typ 100år för sent ute. Konsekvenserna finns redan inskrivna i lagen. Globalt.D djac skrev:
Arbetssökande är ofta med i facket redan innan de börjar jobba på Tesla. Så organiserade arbetare/anställda har de redan. Även det globalt.
Så som svensk arbetsrätt och lagstiftning ser ut är det tveklöst så. Det finns goda skäl att ha KA, vilket de flesta stora framgångsrika bolag med kunskap om arbetsrätten har insett. Fast det främsta skälet är att KA ger högre avkastning på satsat kapital.Nissens skrev:
Ja, så är det. Kul att du hittade hit till denna tråden. Det finns många här som har mycket åsikter men inte lika mycket insikter. 😊O skrev:
Att försöka undkomma kollektivavtal har knappast något annat syfte än att utnyttja de anställda på ett eller annat sätt.
Märkligt att man behöver tvinga på bolag KA om det är så hemskt bra för alla parter! Konstigt att inte alla arbetare ser fördelarna med facken! Världen är upp och ner, eller svart och vit om man hellre vill. Tur det inte går att tvinga folk in i facket, men det finns det nog folk som önskar också.Nissens skrev:
Som sagts hur många gånger som helst… för företag som vill utnyttja de anställda på ett eller annat sätt är KA mindre bra, för de övriga är KA mer bra än dåligt.Jonatan79 skrev:
Att det skall vara så svårt att begripa det…
Jag är alltså inte någon googlande tyckare, jag har egen erfarenhet av detta.
Redigerat:
Ja det är ett utmärkt citat för de som försvarar den svenska modellen med friheten att teckna KA. Alltså friheten att arbetsgivare och arbetstagare själva enas om villkoren på arbetsmarknaden. Alternativet i många andra länder t.ex. USA med lagstiftning om t.ex. minilöner anser de vara precis "a little temporary safety".M mnils skrev:
Denna notering BF skrev under pseudonym i sin almanacka för ca 300 år sedan kan vara intressant, men har knappast någon relevans för Teslakonflikten.
Facken kommer få fullt upp efter denna fight när de ska jaga alla liknande bolag , eller skiter de i resten, de som är värre kanske, om de håvar i TM?Nissens skrev:
jag förstår att du inte förstår det!O skrev:Ja det är ett utmärkt citat för de som försvarar den svenska modellen med friheten att teckna KA. Alltså friheten att arbetsgivare och arbetstagare själva enas om villkoren på arbetsmarknaden. Alternativet i många andra länder t.ex. USA med lagstiftning om t.ex. minilöner anser de vara precis "a little temporary safety".
Denna notering BF skrev under pseudonym i sin almanacka för ca 300 år sedan kan vara intressant, men har knappast någon relevans för Teslakonflikten.