JanneJanne123
D djac skrev:
Hur man än vänder sig.. osv

Jag har ju inte köpt den storyn rakt av, för mycket konstigt för att den ska stämma, luktar lite Pågen om den.
Vad är det du tycker är oklart?
 
Nissens Nissens skrev:
Den erfarenheten jag har av kollektivavtal ur ett arbetsgivarperspektiv är att de är till för att skydda de anställda mot att bli utnyttjade.
JO visst. Men för arbetsgivaren innebär ett KA dessutom ett välkänt regelverk som även arbetstagarna är vana vid och har accepterat. Det sparar en hel del arbete för AG att bara kunna luta sig mot ett KA utan att behöva uppfinna hjulet igen.
Nissens Nissens skrev:
Som arbetsgivare tycker man inte alltid om dem, men man begriper ju syftet med dem.
Som arbetsgivare ser man oxo ett KA som en försäkring mot strejker.
 
Nissens
O O skrev:
JO visst. Men för arbetsgivaren innebär ett KA dessutom ett välkänt regelverk som även arbetstagarna är vana vid och har accepterat. Det sparar en hel del arbete för AG att bara kunna luta sig mot ett KA utan att behöva uppfinna hjulet igen.

Som arbetsgivare ser man oxo ett KA som en försäkring mot strejker.
Jag håller med dig till 100%.

Min bild är att det ur arbetsgivarperspektivet är fler fördelar än nackdelar att ha kollektivavtal. Åtminstone så länge man inte vill utnyttja de anställda.
 
M
O O skrev:
JO visst. Men för arbetsgivaren innebär ett KA dessutom ett välkänt regelverk som även arbetstagarna är vana vid och har accepterat. Det sparar en hel del arbete för AG att bara kunna luta sig mot ett KA utan att behöva uppfinna hjulet igen.

Som arbetsgivare ser man oxo ett KA som en försäkring mot strejker.

“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.”​

― Benjamin Franklin
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M mnils skrev:

“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.”​

― Benjamin Franklin
Ja, och i USA har de ju fina system. Beklämmande att ett så rikt land har så många utfattiga, sjuka som är helt utan skyddsnät…
 
D djac skrev:
I Sverige är det nog så men rimligt att Tesla ser den globala risken med att arbetare organiserar sig och det skulle säkert kunna medföra konsekvenser på sina ställen.
Arbetare organiserar sig i hela världen och har så gjort mycket längre än Tesla existerat. Vill Tesla stoppa det är man typ 100år för sent ute. Konsekvenserna finns redan inskrivna i lagen. Globalt.

Arbetssökande är ofta med i facket redan innan de börjar jobba på Tesla. Så organiserade arbetare/anställda har de redan. Även det globalt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag håller med dig till 100%.

Min bild är att det ur arbetsgivarperspektivet är fler fördelar än nackdelar att ha kollektivavtal. Åtminstone så länge man inte vill utnyttja de anställda.
Så som svensk arbetsrätt och lagstiftning ser ut är det tveklöst så. Det finns goda skäl att ha KA, vilket de flesta stora framgångsrika bolag med kunskap om arbetsrätten har insett. Fast det främsta skälet är att KA ger högre avkastning på satsat kapital.
 
Nissens
O O skrev:
Så som svensk arbetsrätt och lagstiftning ser ut är det tveklöst så. Det finns goda skäl att ha KA, vilket de flesta stora framgångsrika bolag med kunskap om arbetsrätten har insett. Fast det främsta skälet är att KA ger högre avkastning på satsat kapital.
Ja, så är det. Kul att du hittade hit till denna tråden. Det finns många här som har mycket åsikter men inte lika mycket insikter. 😊

Att försöka undkomma kollektivavtal har knappast något annat syfte än att utnyttja de anställda på ett eller annat sätt.
 
Fast om KA är så bra för företagen, varför måste det då strejkas för att rädda den svenska modellen? Ingen utom de dumma jänkarna skulle ju vilja vara utan ändå?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, kul att du hittade hit till denna tråden. Det finns många här som har mycket åsikter men inte lika mycket insikter. 😊
Märkligt att man behöver tvinga på bolag KA om det är så hemskt bra för alla parter! Konstigt att inte alla arbetare ser fördelarna med facken! Världen är upp och ner, eller svart och vit om man hellre vill. Tur det inte går att tvinga folk in i facket, men det finns det nog folk som önskar också.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A ajn82 skrev:
Fast om KA är så bra för företagen, varför måste det då strejkas för att rädda den svenska modellen? Ingen utom de dumma jänkarna skulle ju vilja vara utan ändå?
KA är bra för de företag som inte vill försämra för de anställda.. för de andra är KA mindre bra.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Märkligt att man behöver tvinga på bolag KA om det är så hemskt bra för alla parter! Konstigt att inte alla arbetare ser fördelarna med facken! Världen är upp och ner, eller svart och vit om man hellre vill. Tur det inte går att tvinga folk in i facket, men det finns det nog folk som önskar också.
Som sagts hur många gånger som helst… för företag som vill utnyttja de anställda på ett eller annat sätt är KA mindre bra, för de övriga är KA mer bra än dåligt.

Att det skall vara så svårt att begripa det…

Jag är alltså inte någon googlande tyckare, jag har egen erfarenhet av detta.
 
Redigerat:
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:

“Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.”​

― Benjamin Franklin
Ja det är ett utmärkt citat för de som försvarar den svenska modellen med friheten att teckna KA. Alltså friheten att arbetsgivare och arbetstagare själva enas om villkoren på arbetsmarknaden. Alternativet i många andra länder t.ex. USA med lagstiftning om t.ex. minilöner anser de vara precis "a little temporary safety".

Denna notering BF skrev under pseudonym i sin almanacka för ca 300 år sedan kan vara intressant, men har knappast någon relevans för Teslakonflikten.
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagts hur många gånger som helst… för företag som vill utnyttja de anställda på ett eller annat sätt är KA mindre bra, för de övriga är KA mer bra än dåligt.

Att det skall vara så svårt att begripa det…
Facken kommer få fullt upp efter denna fight när de ska jaga alla liknande bolag , eller skiter de i resten, de som är värre kanske, om de håvar i TM?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
O O skrev:
Ja det är ett utmärkt citat för de som försvarar den svenska modellen med friheten att teckna KA. Alltså friheten att arbetsgivare och arbetstagare själva enas om villkoren på arbetsmarknaden. Alternativet i många andra länder t.ex. USA med lagstiftning om t.ex. minilöner anser de vara precis "a little temporary safety".

Denna notering BF skrev under pseudonym i sin almanacka för ca 300 år sedan kan vara intressant, men har knappast någon relevans för Teslakonflikten.
jag förstår att du inte förstår det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.