Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu är du där igen och bemöter något helt annat än det jag skriver.

Var har jag skrivit att det inte är pengar som styr industrin? Har jag i ett enda inlägg skrivit att jag vet varför Tesla vill undvika kollektivavtal? Jag har ingen som helst aning om varför och det har inte du heller. Du TROR att det har med pengar att göra och presenterar det som en sanning, jag TROR att det har med pengar OCH ideologi att göra. Oavsett är MIN ideologi att man inte bör bli påtvingad kollektivavtal.
Eftersom jag påstår att det är på grund av att pengarna styr som vissa företag försöker komma undan kollektivavtal så får ju du visa att det inte är sant om du skall komma någonstans. Att pengarna styr industrin vet ju alla som kan något om företagsekonomi.
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom jag påstår att det är på grund av att pengarna styr som vissa företag försöker komma undan kollektivavtal så får ju du visa att det inte är sant om du skall komma någonstans. Att pengarna styr industrin vet ju alla som kan något om företagsekonomi.
I TM’s fall verkar det inte vara pengarna som styr, i andra fall kan det säkert vara så.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja det är ju jättebra. De flesta motsätter sig inte fackets existens , utan deras tvivelaktiga metoder som du säkert förstår. En fluga gör ingen sommar brukar man säga, nu verkar facket tro att de jagar en drake…
Jag tänker att man nog ändå ifrågasätter fackens existens om man inte gillar vad de gör, jag menar det är ju ingen fysisk person, så verksamheten är det ju de, sas?

Om man bara vill att de ska sitta ner och hålla tyst så blir det ju inget kvar liksom.

Jag kan bara tänka mig annars att man vill att de ska gå hårdare fram för att göra sig hörda.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Eftersom jag påstår att det är på grund av att pengarna styr som vissa företag försöker komma undan kollektivavtal så får ju du visa att det inte är sant om du skall komma någonstans. Att pengarna styr industrin vet ju alla som kan något om företagsekonomi.
Nu är du ju där igen och hittar på egna sanningar. Att ekonomi är grunden för alla företag är något vi absolut kan vara överens om, men man lever i en väldigt förenklad värld om man tror att det är den enda parametern som styr företag. Världen är inte lika enkel som du tror, det förstår ju alla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tänker att man nog ändå ifrågasätter fackens existens om man inte gillar vad de gör, jag menar det är ju ingen fysisk person, så verksamheten är det ju de, sas?

Om man bara vill att de ska sitta ner och hålla tyst så blir det ju inget kvar liksom.

Jag kan bara tänka mig annars att man vill att de ska gå hårdare fram för att göra sig hörda.
Säkert olika där också. Ska bli intressant att se fackets taktik framöver
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säkert olika där också. Ska bli intressant att se fackets taktik framöver
Det tycker jag också, både deras och Teslas tycker jag.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom jag påstår att det är på grund av att pengarna styr som vissa företag försöker komma undan kollektivavtal så får ju du visa att det inte är sant om du skall komma någonstans. Att pengarna styr industrin vet ju alla som kan något om företagsekonomi.
Jag tänker nog att det definitivt hade varit mer ekonomiskt för Tesla att teckna KA i Sverige. Så något mer än pengarna är det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Eftersom jag påstår att det är på grund av att pengarna styr som vissa företag
Gäller IFmetall också?
Jag frågar åt en kompis.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag tänker nog att det definitivt hade varit mer ekonomiskt för Tesla att teckna KA i Sverige. Så något mer än pengarna är det.
I Sverige är det nog så men rimligt att Tesla ser den globala risken med att arbetare organiserar sig och det skulle säkert kunna medföra konsekvenser på sina ställen.

Parterna i Sverige ser Tesla som ett hot mot det nuvarande och Tesla ser en fackanslutning i Sverige som ett globalt hot, antar att det är detta som gör att bägge sidor står där de står.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gäller IFmetall också?
Jag frågar åt en kompis.
Detta verkar vara IF Metalls syfte "IF Metall ska tillvarata medlemmarnas gemensamma intresse och styrka för att skapa bästa möjliga villkor i arbetslivet och i samhället. Förbundet ska genom denna gemenskap stärka arbetarnas makt i förhållande till kapitalets makt."

För aktiebolag gäller "Aktiebolagets syfte är att ägarna ska ges vinstutdelning och värdeökning på sina aktier. Detta framgår av 3:3 aktiebolagslagen (ABL)."
 
D djac skrev:
Detta verkar vara IF Metalls syfte "IF Metall ska tillvarata medlemmarnas gemensamma intresse och styrka för att skapa bästa möjliga villkor i arbetslivet och i samhället. Förbundet ska genom denna gemenskap stärka arbetarnas makt i förhållande till kapitalets makt."
Antar att det var i medlemmarna från Hydro Extrusions intresse att få sparken…
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Antar att det var i medlemmarna från Hydro Extrusions intresse att få sparken…
Ja, men det är ju Teslas fel för det var ju dom som började med att vägra teckna avtal! Det är även Teslas fel att många jobb hos bl.a Werksta m.fl numera utförs hos bolag utan KA, ajabaja!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Antar att det var i medlemmarna från Hydro Extrusions intresse att få sparken…
Hur man än vänder sig.. osv

Jag har ju inte köpt den storyn rakt av, för mycket konstigt för att den ska stämma, luktar lite Pågen om den.
 
D djac skrev:
Hur man än vänder sig.. osv

Jag har ju inte köpt den storyn rakt av, för mycket konstigt för att den ska stämma, luktar lite Pågen om den.
Klart är att facket utsatte personalen hos Hydro för en risk, om det var pga detta som de fick göra sig av med folk är svårt att veta. Det är nog illa att "offra" medlemmar/personal som facken gjorde i min värld...
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur man än vänder sig.. osv

Jag har ju inte köpt den storyn rakt av, för mycket konstigt för att den ska stämma, luktar lite Pågen om den.
Ja naturligtvis är det en konspiration när man inte kan behålla anställda man inte har jobb åt…
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.