Nissens Nissens skrev:
Vet du vad uttrycket ”stämma i bäcken” som jag använde betyder?

Att förebygga något innan det blir ett större problem innebär att man gör det INNAN det kommer tecken på att modellen börjar krackelera.

Om du förstår det så är ju frågan varför du undrar om det finns tecken på att ”den svenska modellen faller sönder”…

Att de dröjt med att agera antar jag beror på att man ser konflikt som sista utvägen, men det är bara min gissning.
Jo jag förstår. Det är som att anfalla innan man blir anfallen, eller tror att man ska bli anfallen fast man kanske aldrig blir det…

Mycket märklig logik och en konsekvensanalys som inte är normal.
Risken att man agerar helt fel i onödan och förstör för sig själv och de sina är hög här.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo jag förstår. Det är som att anfalla innan man blir anfallen, eller tror att man ska bli anfallen fast man kanske aldrig blir det…

Mycket märklig logik och en konsekvensanalys som inte är normal.
Risken att man agerar helt fel i onödan och förstör för sig själv och de sina är hög här.
Antar att du tillhör de som aldrig vaccinerar sig mot någonting?

Inte heller tar du antibiotika förrän möjligen när du är nästan dödssjuk?

Sånt är ju helt onödigt… 🙄
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo jag förstår. Det är som att anfalla innan man blir anfallen, eller tror att man ska bli anfallen fast man kanske aldrig blir det…

Mycket märklig logik och en konsekvensanalys som inte är normal.
Risken att man agerar helt fel i onödan och förstör för sig själv och de sina är hög här.
”Stämma i bäcken” kan också vara att förmedla att anfall inte för vi är rustade för att hantera det…….

Att tro att man skall bli anfallen men aldrig bli det känns däremot inte riktigt som Stämma i bäcken.
 
Nissens Nissens skrev:
Antar att du tillhör de som aldrig vaccinerar sig mot någonting?

Inte heller tar du antibiotika förrän möjligen när du är nästan dödssjuk?

Sånt är ju helt onödigt… 🙄
Fel gissat igen.
Facket tror att de är härförare i ett stort krig men överskattar sig själva och tar i så mycket att de blir bruna i småbyxorna, utan resultat!
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Eller så begriper de på Tesla inte vad det handlar om. De som sympatistrejkar har kanske bättre koll eftersom detta är större än just arbetsplatsen på Tesla.
Nissens Nissens skrev:
Tycker du att det var en mogen kommentar?

Det kostar betydligt mindre att stämma i bäcken än att vänta tills bäcken blivit en flod som är svår att stoppa.

Detta handlar om Sverige också, men det är betydligt större än så.
Undviker att recensera mina egna kommentarer, men eftersom du så tvärsäkert i inlägget uttalade dig om hur viktig och stor den här frågan är utan att specificera varför tycker jag det är klädsamt att komma med ett svar.

Om jag förstår dig rätt är svaret alltså att ”annars kanske det eventuellt kan komma att bli problem längre fram” och om det är tyngsta argumentet för att strejka förstår jag att ”de som inte begriper på Tesla” avstår.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
”Stämma i bäcken” kan också vara att förmedla att anfall inte för vi är rustade för att hantera det…….

Att tro att man skall bli anfallen men aldrig bli det känns däremot inte riktigt som Stämma i bäcken.
Ungefär som att köpa en försäkring.

Jag har haft brandförsäkring på mitt hus i decennier. Men huset har aldrig brunnit upp, så det är ju synnerligen korkat att ha en sådan då? Kanske borde jag säga upp den. 🙄
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Ungefär som att köpa en försäkring.

Jag har haft brandförsäkring på mitt hus i decennier. Men huset har aldrig brunnit upp, så det är ju synnerligen korkat att ha en sådan då? Kanske borde jag säga upp den. 🙄
Nej, att tvinga på företag kollektivavtal är inte som att ha en hemförsäkring.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Undviker att recensera mina egna kommentarer, men eftersom du så tvärsäkert i inlägget uttalade dig om hur viktig och stor den här frågan är utan att specificera varför tycker jag det är klädsamt att komma med ett svar.

Om jag förstår dig rätt är svaret alltså att ”annars kanske det eventuellt kan komma att bli problem längre fram” och om det är tyngsta argumentet för att strejka förstår jag att ”de som inte begriper på Tesla” avstår.
Det är ju helt självklart att det är ett problem idag, och att problemet kan växa om man inte bemöter det.

Du borde fundera över hur det kommer sig att Tesla vägrar kollektivavtal när konkurrenterna klarar det.

Självklart beror det på att Tesla har något att förlora på det. Och det är de anställda då som har något att vinna…
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej, att tvinga på företag kollektivavtal är inte som att ha en hemförsäkring.
Ofta tvingar banker bolånetagare att ha fullvärdesförsäkring på huset.
 
Eller så är det bara facket som har något att vinna på det?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Det är ju helt självklart att det är ett problem idag, och att problemet kan växa om man inte bemöter det.

Du borde fundera över hur det kommer sig att Tesla vägrar kollektivavtal när konkurrenterna klarar det.

Självklart beror det på att Tesla har något att förlora på det. Och det är de anställda då som har något att vinna…
Som vanligt inslag av härskartekniker i dina svar, men själva svaret är helt utan substans. Vilket är problemet som är så självklart att det blir?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Ungefär som att köpa en försäkring.

Jag har haft brandförsäkring på mitt hus i decennier. Men huset har aldrig brunnit upp, så det är ju synnerligen korkat att ha en sådan då? Kanske borde jag säga upp den. 🙄
Ja, precis. Säg upp den och stäm i bäcken istället. Då har du vatten där och kan släcka själv.

Och i min totala enfald så trodde jag hus brann ner och inte upp…..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Och i min totala enfald så trodde jag hus brann ner och inte upp…..
Beror väl på om brasan börjar på vinden eller i källaren. 😉
 
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Ofta tvingar banker bolånetagare att ha fullvärdesförsäkring på huset.
Ja och?
 
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Självklart beror det på att Tesla har något att förlora på det. Och det är de anställda då som har något att vinna…
Förutom att jag inte alls är lika säker på dig att det skulle vara så ...
så...
är du också fylld av den där konstiga åsikten att allt alltid är ett nollsummespel, att om en vinner så måste en annan förlora.
Du har aldrig hört "win-win" eller "loose-loose" ? Eller kanske tycker det är "fake news".
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.